سرورهادیان : قدس ویژه خراسان - مهدی ضیاء چمنی، متولد 6 بهمن 1365 در مشهد است. او فعالیتهای هنری خود را از سال 1380 با وارد شدن به گروه علی اکبر حلیمی و بازی در نمایشهای کودک و نوجوان از جمله صحنه‌ای و عروسکی و از سال 1381 با نویسندگی، کارگردانی و بازی در نمایش «قفس» آغاز کرد. 

نمایشی خاص برای مخاطبان خاص‌تر

او که از دوران کودکی به دلیل حضور برادرش در تئاتر مشهد با فضای نمایش آشنا بود، اما راه و رسم بازیگری و نمایشنامه نویسی را از میان کتابهایی یافت که به گفته خود، تنها استادان او در زمینه تئاتر بوده‌اند. بعد از دوران راهنمایی، وارد هنرستان سوره شد و در رشته سینما ادامه تحصیل داد.

بازی در فیلمهای کوتاه، علی کریمی، پول کثیف، شاخ گوزن و کروات پخش شده از شبکه «okt.o» اتریش را در کارنامه کاری خود دارد. نمایشنامه‌‌های «قفس، کلیسا، عروسک، خانه ییلاقی (برداشتی از داستان کوتاه عزیز نسین)، شکلات، دستمال کاغذی، یک بامداد، یک کیلومتر سگی، اتاق انتظار، پلاستیک فریزر و آدیداس» را نیز به رشته تحریر درآورده است.علاوه بر اینها، کارگردانی نمایشهای «قفس، پلاستیک فریزر» و چند فیلم کوتاه را عهده‌دار بوده است.

اجرای نمایش «نمایشگاه لود لو» به کارگردانی، مهدی ضیاء چمنی و نوشته لندفورد ویلسون، ترجمه معین محب علیان، بهانه‌ای شد که گفت‌وگویی را با مهدی ضیاء چمنی، این هنرمند جوان شهرمان داشته باشیم که آن را با هم می‌خوانیم.

* چه شد متنی خارجی را برای سومین عنوان کارگردانی انتخاب کردید؟

اولویتهای من برای کار تئاتر در مشهد محدودیت خاصی بود، محدودیتهایی همچون تعداد پرسناژ دو یا سه نفره، زمان 60 دقیقه‌ای نمایش و یک پرده بودن آن که این متن این ویژگی‌ها را دارا، بود. از طرفی فقط 40 روز برای شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش تجربه ‌های تازه زمان داشتم، حتی معین محب علیان پنج متن ترجمه شده‌اش را که تا الان هنوز هم جایی چاپ نشده بود، به من داد، اما این کار مورد قبولم قرار گرفت؛ از طرفی من معمولاً متون خارجی را مطالعه می‌کنم و با فضای آن بیگانه نیستم.

* با توجه به نگاه خاص شما در انتخاب نمایشها که شاید به نوعی نگاه فضای کمدی سیاهی هم دارد، آیا یکی از دلایل مورد قبول شما برای این نمایشنامه همین فضا بود؟

به اعتقاد من، لندفورد ویلسون از آن دست نویسنده‌هایی است که در ایران هیچ کدام از آثار او ترجمه نشده بود و در واقع معین محب علیان باعث شناساندن این نویسنده شد و همان فضای کمدی سیاه در نمایشنامه «نمایشگاه لود لو» انگیزه انتخاب من برای این کار شد.

* با توجه به متن رئالیستی «نمایشگاه لود لو» ما در طراحی صحنه و گاهی در نوع بازیگری و بخش کارگردانی از فضای رئالیستی فاصله می‌گیریم، این درحالی است که این نمایشنامه در کشورهای دیگر رئالیستی اجرا شده است، کمی در این خصوص برایمان بگویید؟

متن رئالیستی است و در کشورهای دیگر هم فضا و دکور رئالیستی کار شده است، اما من سعی کردم از فضای رئالیستی کمی فاصله بگیرم و در طراحی صحنه و کمی در کارگردانی و بازیگری این قضیه تأثیرگذار بوده است. البته در نگاه اول مخاطب با طراحی صحنه غیرمتعارف مواجه می‌شود، اما کم کم این فضا را به خاطر دیالوگها و بازیگری بیشتر نزدیک به رئالیست، می‌پذیرد. این نمایش بیشتر نگاه مفهومی دارد و کاملاً در واقع مفهومی است و در بحث تکنیک هم من معتقدم می‌توان به عنوان تجربه از یک سری ساختارهایی که متن را می‌خوانی، از آن فاصله بگیری، یعنی هم تجربه و تفاوت و ساختارشکنی را دوست داشتیم، زیرا نگاهم جشنواره‌ای بود.

* برخورد تماشاگران در دو اجرای تئاتر بین‌المللی جزو اجراهای عمومی در مشهد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در تهران با برخورد خوب مخاطبان مواجه شدیم، بخصوص دو میهمانمان داریوش مؤدبیان و بهرام تشکر از کار رضایت داشتند. در مشهد نیز با توجه به آنکه چهار اجرا از اجراهای عمومی‌مان می‌گذرد، به طور قطع این کار بیشتر می‌تواند با تماشاگر خاص ارتباط برقرار کند که من نیز به دنبال همین موضوع بودم.لازم به ذکر است، نمایش «نمایشگاه لود لو» از 16 فروردین تا چهار اردیبهشت هر شب ساعت 18 و پنجشنبه و جمعه دو اجرا در ساعت 18 و 20 برای علاقه‌مندان به تئاتر خواهد داشت.

این نمایش در سالن بهار، تالار شهر واقع در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در پارک ملت برروی صحنه می‌رود و در آن ندا اسلامی و مهسا غفوریان به ایفای نقش می‌پردازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.