معتمدی: با اینکه سال گذشته نرخ نان افزایش 30درصدی را تجربه کرد، اما دوباره از ابتدای سال جاری زمزمه گران شدن قوت اصلی مردم مطرح شده است.

 افزایش قیمت نان در دستور کار نیست

این در حالی است که نان نقش مؤثر و مهمی در زندگی بسیاری از خانوارهای ضعیف و کم درآمد داشته و دارد بویژه اینکه بیشتر این خانواده ها پر جمعیت هستند بنابراین هر گونه تغییر قیمتی هزینه های این قشر از جامعه را به طور قابل ملموسی تحت تأثیر قرار می دهد.

زمزمه افزایش نرخ نان در سال جاری را نخستین بار نایب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در گفت و گو با فارس مطرح و مدعی شد نباید حق نانوایان پایمال شود.

به گفته عباس تحقیقی در اردیبهشت ماه جلسه ای با حضور کارشناسان برگزار و در خصوص میزان و درصد افزایش قیمت نان تصمیم گیری می شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این تغییر قیمت سبب افزایش کیفیت نان و ارتقای توان فعالیت نانوایی ها می‌شود و از سوی دیگر اسباب رضایت شهروندان را نیز فراهم می‌کند.

به گفته وی هم اکنون برخی واحدهای نانوایی برابر بخشنامه دولت به منظور ایجاد رقابت به صورت آزاد فعالیت دارند و نرخ نان این واحدها هم اکنون افزایش یافته است.

*دولت چاره ای بیندیشد

در همین حال رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با بیان اینکه هنوز درصدی برای افزایش قیمت نان تعیین نشده است، می‌گوید: با توجه به افزایش هر ساله هزینه ها مانند نرخ دستمزد و حقوق کارگران، دولت باید چاره ای بیندیشد تا هزینه های صنف نانوایی نیز تامین و جبران شود.

خلیلی در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزاید: البته هنوز دولت برنامه‌ای در این خصوص نداشته و صحبتی نیز نشده است، اما تا پایان اردیبهشت ماه باید مشخص شود هزینه‌های پخت نان که به خاطر افزایش نرخ دستمزد و حقوق کارگران افزایش یافته است از چه محلی باید تامین شود.

وی در این باره که چند درصد افزایش قیمت نان مد نظر اتحادیه و صنف نانوایان است، می‌گوید: باید در کنار افزایش حقوق و دستمزد هزینه های جانبی مانند میزان گرانی قیمت گاز و آب نیز مشخص و سپس به درصد تعیین شده ای رسید.

وی با بیان به اینکه تولید در صنف نانوایان عمدتا به صورت سنتی است، تصریح می‌کند: در هر واحد چهار - پنج کارگر در تولید نان دخیل و فعالند، بنابراین میزان دستمزد این قشر نیز همانند افزایش حقوق کارکنان دولت باید ارتقا یابد تا بتوان کارگر تخصصی را در نانوایی ماندگار کرد که البته اعمال این مسأله هزینه متصدیان نانوایی را افزایش می دهد که باید جبران شود.

وی در این خصوص که همواره از افزایش قیمت نان به عنوان عاملی برای ارتقای کیفیت آن یاد می شود در حالی که در عمل چنین چیزی آن طور که باید تأثیرگذار نبود و شاید در روزهای اول افزایش قیمت، کیفیت کمی بهتر شده ولی دوباره همان وضعیت قبلی حاکم است، می‌افزاید: قبل از آن باید گفت قیمت نان چند سال بدون تغییر بود تا اینکه در سال گذشته 30 درصد گران شد که البته قیمت آرد و کرایه حمل آن نیز  18 تا 20 درصد افزایش یافت.

*تغییر طعم نان با گرفتن سبوس

خلیلی خاطر نشان می‌کند: در بهبود و ارتقای کیفیت نان عوامل گوناگونی از جمله نوع آرد و استفاده از افزودنی ها تاثیر گذار است که البته به کارگیری افزودنی ها بار مالی دارد که درآمد نانواها اقتضای چنین هزینه‌هایی را ندارد.از سوی دیگر کیفیت آرد نیز نقش مهمی در کیفیت نان دارد.

وی در خصوص متفاوت بودن طعم نان نسبت به گذشته می‌افزاید:این به خاطر گرفتن سبوس است، مردم باید به سمت استفاده از نان سبوسدار تمایل داشت باشند. البته برای تحقق این مساله جلساتی با دانشگاه و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گذاشته شده است تا مردم نسبت به استفاده از نان سبوسدار ترغیب شوند.

*300 نانوایی اضافه!

وی شمار نانوایی‌های دارای پروانه فعال در مشهد را هزار و800 واحد اعلام می‌کند و می‌افزاید: حدود 80 واحد قدیمی دارای پروانه فعالیت است که به دلیل مسایلی مانند کوچک بودن فضا مشکل دارند .

وی در این خصوص که به نظر می رسد شمار نانوایی ها در مشهد به حد اشباع رسیده و همین مساله بر کاهش درآمد فعالان این صنف تأثیرگذار است، می‌گوید:این گفته کاملاً درست است نیاز مشهد به هزار و500 واحد نانوایی است که هم اکنون 300 واحد بیش از نیاز فعال است.

وی در این باره که چرا مجوز بیش از حد نیاز صادر شده می‌گوید: به علت اینکه سیاست دولت در امر اشتغالزایی ایجاب می کند به تقاضاهای فعالیت در این حوزه پاسخ داده شود که البته اکنون مسؤولان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نباید مجوز جدیدی داد و در صورت نیاز باید در کارگروه استان بررسی شود.

*تصمیم گیری افزایش قیمت نان در اختیار استان نیست

معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره تقاضای اتحادیه صنف نانوایان برای افزایش نرخ نان می‌گوید: هر گونه تصمیم گیری درخصوص موضوعات مربوط به گندم، آرد و قیمت نان با مصوبه و مجوز کارگروه کشوری گندم،آرد و نان انجام می شود.

غفوری مقدم در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزاید: تصمیم گیری درباره تغییر قیمت نان خارج از حوزه تصمیم گیری استانها از جمله خراسان رضوی است و در کارگروه کشوری موضوعات بررسی و تصمیم گیری و سپس به کارگروه استانها برای اجرا و اعمال ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان در سال گذشته نیز همین روند را طی کرده می‌گوید: بنابراین تا زمانی که کارگروه کشوری یاد شده اعلام نظر نکند در استان هیچ بحثی قابل پیگیری نیست، البته شاید افزایش قیمت نان را به عنوان تقاضای صنف نانوایان مطرح کند، اما این بدان مفهوم نیست که قیمت نان افزایش خواهد یافت.

این مقام مسؤول تصریح می‌کند: هم اکنون هیچ خبر یا تصمیمی درباره گران شدن و تغییر قیمت نان از کارگروه کشوری گندم،آرد و نان اعلام نشده است و هیچ برنامه ای در دستور کار نیست.

غفوری مقدم در این باره که آیا درخواستی مبنی بر افزایش قیمت نان از سوی اتحادیه صنف نانوایان به سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیده است، می‌افزاید: خیر چنین درخواستی دریافت نشده است و اگر هم بیاید تا کارگروه یاد شده اعلام نظر نکند موضوع قابل رسیدگی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.