قدس انلاین: علاوه بر اسامی حضرت زهرا (عَلیهاالسَلام)، در برابر هر صفت و کمالی که از حضرت فاطمه (عَلیهاالسَلام) سراغ داریم، یک لقب پرمحتوا برای آن حضرت، از طریق روایات به یادگار به ما رسیده است؛ چنانکه «حوراء»، «راکعه»، «رضیه» و «ریحانه» از این زمره می باشد.

به درستی که دخترم فاطمه، فرشته و «حوراء» است!

حوراء
حوراء زنی است که چشمانی زیبا دارد که سفیدی (بدن) او را نهایت سفیدی و سیاهی (چشمان) او نیز در نهایت سیاهی است که این یکی از صفات حورالعین (فرشتگان) است.
خلقت فاطمه‌ی زهراء  (عَلیهاالسَلام) نصیبی از بهشت داشت، لذا ایشان صفات فرشتگان را داشتند. پس یکی از اسامی آن حضرت نیز «حوراء» است، یعنی زنی که همچون فرشتگان دارای چشمانی زیباست. از این رو پیامبر اکرم (صلی اللَّه علیه و آله) فرمودند: به درستی که دخترم، فاطمه، فرشته و «حوراء» است، زیرا هیچ آلودگی در او راه ندارد.

راکعه
زنی را که اهل رکوع بر درگاه احدیت باشد، راکعه گویند. فاطمه‌ی زهرا  (عَلیهاالسَلام)، در شب جمعه تا صبح در رکوع بود. از این رو امام حسن (عَلیه‌السَلام) می‌فرماید: مادرم را در یک شب جمعه دیدم که به نماز ایستاده و پی‌درپی در رکوع و سجود بود، تا صبح شد. شنیدم زنان و مردان با ایمان را، با نام می‌خواند و از خداوند برای آن ها دعای خیر می‌نمود و برای خودش هیچ چیز از خداوند نمی‌خواست. از او سؤال کردم: چرا برای خودتان چیزی نمی‌طلبید؟ فرمودند: پسرم! اوّل باید همسایه‌ها را دعا نمود و بعد خویشتن را.

رضیه
در صفت رضا، آن قدر رضای حضرت زهرای مریضه (عَلیهاالسَلام) مثال‌زدنی است که برای این صفت نیک ایشان، چندین لقب ذکر شده است. «راضیه» «مرضیه» و «رضیه».
فاطمه‌ی زهرا  (عَلیهاالسَلام) راضی در برابر همه‌ی سختی ها بود. از این رو امام صادق (علیه‌السلام) فرموده اند: رسول خدا (صَلی اللَّه عَلیه وَ آله) وارد منزل فاطمه  (عَلیهاالسَلام) شد. فاطمه‌ی زهرا در حالی که لباس خشنی از پشم شتر در تن داشت با یک دست آسیا می‌کرد و با دست دیگر فرزندش را در آغوش داشته و به او شیر می‌داد. اشک در چشمان پیامبر ظاهر شد، فرمود: دخترم! تلخی دنیا را در برابر شیرینی آخرت تحمل کن، چرا که خداوند بر من نازل کرده است که آنقدر پروردگارت به تو می‌بخشد، تا تو راضی شوی.

ریحانه
ریحانه در لغت، گیاهی خوشبوی است، البته برای موجود لطیفی چون زن نیز استعمال می‌گردد. پیامبر مکرر می‌فرمودند: «فاطمه  (عَلیهاالسَلام) ریحانه‌ی من است، که هرگاه مشتاق بهشت می‌شوم او را می‌بویم. پس زهراء (عَلیهاالسَلام) گلی خوشبوی بودند که بوی بهشت می‌دادند.
در موارد بسیاری امیرالمومنین علی (عَلیه‌السَلام) برای معرفی خود، به جای آنکه بگوید من علی ابن ابیطالب هستم، خود را توسط حضرت فاطمه (عَلیهاالسَلام) معرفی می‌ نمودند: من شوهر بتول، سرور زنان عالم هستم. فاطمه‌ای که اهل پاکدامنی است، نیکوکار است، از طرف خداوند هدایت شده است، دوستِ، دوست خداست، بهترین دختر و فرزند پیامبر خداست، ریحانه‌ی پیامبر اکرم است.
منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج43: 5، 81؛ ج100: 199.

2-طبرسی، مجمع البیان، ج10: 644.

3-رحمانی همدانی، فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفی، ج 1: 119، 158.

*زهره منش، ریحانه النبی:67-68.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.