تلاش های ارزنده تیم مذاکره کننده هسته ای دولت در صدور بیانیه سیاسی سوییس، آحاد جامعه به خصوص تحلیلگران و صاحبنظران علوم اقتصادی را به آینده و رسیدن به روزهای به مراتب قشنگ تر اقتصادی امیدوار کرده است.

امیدواری ها از رنگ قشنگی که اقتصاد ایران به خود می گیرد

به گزارش  ایرنا، تلاش های مثمرثمر تیم مذاکره کننده هسته ای دولت تدبیر و امید با گروه 1+5 در صدور یک بیانیه سیاسی در اواسط فروردین ماه جاری در لوزان سوییس و احتمال رسیدن به یک توافق جامع با طرف های غربی، امیدواری ها به استفاده از ظرفیت های مادی و معنوی به منظور رونق هرچه بیشتر اقتصاد کشورمان را در آینده نزدیک بیش از پیش فراهم کرده است.

البته پیشتر رییس جمهوری در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام و مدیران دستگاه های مختلف کشور، تلاش همگانی برای دستیابی به اهداف ملی که همانا رونق اقتصادی است را بعنوان بزرگترین هدف دولت در سال 1394 اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به دنبال راهبرد تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال جدید با عنوان'مردم و دولت، همزبانی و همدلی'، تحقق و گشایش دستیابی کشور به رونق اقتصادی و طی نمودن پله های پیشرفت و توسعه را تنها در سایه توجه کافی به این شعار هوشمندانه دانست.

با این حال و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران علوم اقتصادی، واکنش مثبت بازار به نتایج مذاکره ایران و 5+1 از جمله رونق ایجاد شده در بورس و بازرا سرمایه کشور، کاهش نسبی نرخ سکه و ارز در شرایطی که هنوز چند روز کاری از آغاز سال جدید نگذشته است، نویدبخش فضای جدید اقتصادی در حوزه اقتصاد کشور است.

البته و در عین حال این تحلیلگران شروطی را در پس فضای مثبت ایجاد شده مذاکرات هسته ای و رسیدن به روزهای طلایی اقتصاد کشور مطرح کرده اند که مطابق با رعایت این شروط، در آینده ای نزدیک با رفع تحریم ها از فضای اقتصاد کشور و همچنین حضور پررنگ سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش های مختلف اقتصادی شاهد شکوفا شدن هرچه بیشتر اقتصاد کشورمان خواهیم بود.



** آثار اقتصادی رفع تحریم ها در زندگی مردم محسوس خواهد بود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، کشورمان در حال حاضر نیازمند مدیریت ویژه با همت مضاعف است، گفت: آثار اقتصادی رفع تحریم ها در سال های آتی در زندگی مردم محسوس خواهد بود.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، با اشاره به تفاهم تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5، افزود: آثار احتمالی رفع تحریم ها به طور حتم نیازمند زمان است و در دوره کوتاه مدت خود را نشان نخواهد داد.

وی بیان کرد: رفع تحریم های بین المللی برای کشوری همچون ایران که حداقل از 140 میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی برخوردار است در طول سال های گذشته با دنیا روابط اقتصادی داشته و در آینده نیز این رابطه ادامه خواهد داشت بسیار اثرگذار خواهد بود.

ندیمی با بیان اینکه در حال حاضر بین 30 تا 70 درصد بودجه عمومی 240 هزار میلیارد تومانی کشور به درآمدهای بیرونی وابسته است، نیازمندی بسیاری از بخش های اقتصاد کشور به خصوص صنعت به تامین مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و تجهیزات تکنولوژیک به خارج از کشور را یادآور شد و گفت: رفع تحریم های بین المللی بخش صنعت را به استفاده از ظرفیت کامل سوق خواهد داد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران، دلیل اصلی آن را کاهش تقاضای نفت در بازارهای جهانی و همچنین عدم بازاریابی صحیح با توجه به نوع نفت ایران دانست و گفت: بایستی به جای فروش مواد خام نفتی و غیرنفتی به سمت و سوی صادرات محصولات فرآوری شده حرکت کنیم.

ندیمی همچنین واسپاری فعالیت ها به تعاونی ها و بخش خصوصی را از دیگر موارد مورد توجه اقتصاد کلان کشور دانست و گفت: توجه به شاخص هایی چون تورم، نقدینگی با توجه به اقتصاد نفتی در کشور مطرح است و چگونگی گذار از اقتصاد فعلی به رویکرد تولیدی و مقاومتی باید از سوی دولت مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان آنکه کشورمان در حال حاضر نیازمند یک مدیریت ویژه با همت مضاعف و همچنین سرعت عمل بسیار بیشتر است، از آمادگی مجلس شورای اسلامی به منظور تسهیل قوانین اقتصادی در راستای سرعت عمل و چالاک شدن دولت در خبر داد و گفت: دولت با حمایت لازم از بخش های خصوصی و تعاونی بهبود اقتصاد کشور را سرعت بخشد.

ندیمی با بیان اینکه، تمام مشکلات اقتصادی کشور تنها با از بین رفتن تحریم ها رفع نخواهد شد، تصریح کرد: دولت باید همزمان با رفع تحریم ها گام های مناسبی در خصوص تثبیت نرخ ارز، چگونگی هدایت نقدینگی و تسهیلات به سمت تولیدات کشاورزی، صنعتی و شرکت های دانش بنیان، تعدیل نرخ سود بانکی و همچنین اصلاح قوانین و مقرات دست و پاگیر اداری بردارد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رفع تحریم ها را باعث رفع مشکلات مربوط به اشتغال و همچنین معیشت مردم عنوان کرد و افزود: آثار رفع تحریم ها به طور حتم نه در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت در زندگی مردم بسیار محسوس خواهد بود.



** جلوگیری از مناقشه احتمالی نظامی و اعمال تحریم های بیشتر نتایج حداقلی مذاکرات هسته ای

اما یک تحلیگر مسائل اقتصادی نیز با اشاره به توافقات اخیر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5، اظهار داشت: برطرف شدن احتمال درگیری نظامی و جلوگیری از تحریم های بیشتر اقتصاد کشورمان از حداقل دستاوردهای تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است.

آلبرت بغزیان در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، افزود: هنگامی که احتمال درگیری نظامی و جنگ از سایه کشور رخت بندد، این مسئله به طور حتم باعث افزایش امنیت سرمایه گذاری داخلی و به خصوص خارجی می شود و فضای مثبتی را در این خصوص ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به تاثیرات نتایج مذاکرات هسته ای در بازار ارز، گفت: به دلیل اینکه تحریم های اقتصادی غرب علیه کشورمان سنگین تر نمی شود این مسئله منجر به برداشته شدن موانع و محدودیت های صادراتی کشور خواهد شد و بازار مالی و اقتصادی کشور از یک ثبات مناسب برخوردار خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بازار سوداگری و غیرمولد معاملات ارز و سکه نیز که در سال های اخیر از یک جذابیت کاذب برخوردار شده است، به طورحتم با ثبات ایجاد شده جذابیت کاذب خود را از دست خواهد داد و به سمت بازارهای مولد از جمله بورس و سرمایه هدایت خواهند شد و رونق این بخش ها را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان آنکه در حال حاضر منابع ارزی کشورمان به دلیل وضعیت نامناسب درآمدی محدود است و از طرفی نیازهای ارزی کشور فراوان و متنوع می باشد، اصلاحات ارزی به منظور به حداقل رساندن نوسانات بازار ارز را بسیار ضروری دانست.



** ضرورت مدیریت نقدینگی و ارزی اقتصاد کشور از سوی دولت/ ضعف مدیریتی از مشکلات جدی کشور در سال های اخیر

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر مذاکرات هسته ای بر اقتصاد ایران، معتقد است که در کوتاه مدت بصورت عقلایی کاهش نسبی تورم را شاهد خواهیم بود اما در بلند مدت بایستی نقدینگی به سمت و سوی تولید، شرکت های دانش بنیان و تعدیل نرخ بهره بانکی استوار باشد.

بغزیان با اشاره به بهبود فضای کسب و کار بعنوان یکی از نتایج مثبت توافق هسته ای و اینکه در حال حاضر این فضا از امنیت لازم برخوردار نیست، اظهار داشت: در این فضا تولیدکنندگان با اطمینان خاطر بیشتری تولیدات خود را به بازار عرضه می کنند.

به اعتقاد وی، پیگیری نقشه جامع بهبود فضای کسب و کار، ایجاد خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و همچنین توجه به ارتقای دانش فنی توان بومی سازی فناوری های نوین در کشور از سوی دولت بایستی مورد توجه قرار گرفته و تولیدات داخلی با استفاده از توانایی های ملی با همت مضاعف مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر جلوگیری دولت از بی نظمی در توزیع وجوه و اموال آزاد شده به داخل کشور، برنامه ریزی صحیح به منظور صرف وجوه آزاد شده حاصل از توافقات هسته ای به صورت مناسب از سوی دولت را بسیار مهم خواند و گفت: مدیریت ارزی و نقدینگی اقتصاد کشور به منطور جلوگیری از تحریک بازار بایستی بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ضعف مدیریتی در سال های اخیر از جمله مشکلات جدی کشور بوده است، بر بهبود هرچه بیشتر فضای مدیریتی کشور به خصوص در بخش های اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های ایجاد شده ناشی از رفع احتمالی تحریم ها به طور حتم نیازمند ایجاد چرخه مدیریتی صحیح مجهز به دانش روز دنیا است.



** کاهش هزینه نقل و انتقال پول با رفع تحریم ها

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی کشورمان رفع تحریم بانک های کشور در آینده نزدیک را از نتایج مثبت مذاکرات هسته ای ایران و غرب در لوزان سوییس ذکر کرد و با بیان اینکه این موضوع کاهش هزینه نقل و انتقال پول از کشور را فراهم خواهد کرد، افزود: به طورحتم بخشی از فساد بانکی در نقل و انتقال چمدانی پول با رفع تحریم بانک ها از بین خواهد رفت.

بهنام ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پس از رفع تحریم ها مبادلات اقتصادی کشورمان با سایر کشورها از جمله بازکردن ال.سی به صورت رسمی شکل خواهد گرفت و کلیه فسادهای احتمالی موجود برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده در بازار سرمایه و اینکه در حال حاضر حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای پایانی سال گذشته از رونق بسیار مناسبی برخوردار شده است، این رونق اقتصادی را نتیجه همراه شدن بازار با گشایش های سیاسی فروردین ماه جاری دانست و گفت: هم اکنون بازار سرمایه از فرصت مناسب خرید برخوردار شده است.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به معامله کنندگان حقیقی و حقوقی بازار بورس پیشنهاد کرد برای خرید سهام آینده نگری داشته و به شرکت ها و موسساتی که با صحنه بین الملل در ارتباط می باشند و در سال های گذشته مورد تحریم واقع شده اند توجه ویژه داشته باشند.

ملکی با اظهار امیدواری از رفع تحریم های غرب علیه کشورمان در آینده نزدیک، گفت: البته یکسری از سهام ممکن است قیمت آنها افزایش پیدا کند اما این بدان معنی نیست که تمام نمادهای معاملاتی در بورس از این مزیت برخوردار باشند.

این کارشناس اقتصادی، سهام شرکت های نفتی، بانک ها و کشتیرانی را از جمله سهامی دانست که به طور حتم تحت تاثیر لغو تحریم های فعلی در تابستان سال جاری، قیمت آنها روندی افزایشی پیدا خواهد کرد.

وی به طور خاص رفع تحریم بانک های کشور در آینده نزدیک را از نتایج مثبت توافقنامه هسته ای ایران و غرب عنوان کرد و با بیان اینکه این موضوع کاهش هزینه نقل و انتقال پول از کشور را فراهم خواهد کرد، افزود: به طورحتم بخشی از فساد بانکی در نقل و انتقال چمدانی پول از کشور با رفع تحریم های بین المللی از بین خواهد رفت.

این تحلیگر اقتصادی اظهار داشت: پس از رفع تحریم ها به طور حتم مبادلات اقتصادی کشورمان با سایر کشورها از جمله بازکردن ال.سی به صورت رسمی شکل خواهد گرفت و کلیه فسادهای احتمالی موجود برطرف خواهد شد.



** بازشدن درها به روی کالاهای مصرفی نتایج مذاکرات هسته ای را بر باد خواهد داد

ملکی همچنین رفع تحریم ها را فرصتی مناسب برای گام برداشتن کشور در مسیر توسعه اقتصادی کشور در بلندمدت عنوان و با اشاره به تجارب به دست آمده از شیوه مدیریت در سال های پس از جنگ تحمیلی، گفت: دولت بایستی سیاست هوشمندانه رفاه بلندمدت جامعه را به جای رفاه کوتاه مدت در نظر گیرد.

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر حمایت هرچه بیشتر از بنگاه های تولیدی و اقتصادی و همچنین شرکت های دانش بنیان، استاندارد سازی هرچه بیشتر مقوله تولید کالا در کشور به منظور رقابت هرچه بیشتر با کالاها و لوازم خارجی مورد تاکید قرار داد.

وی ضمن تاکید بر هدایت ذخایر ارزی و ریالی به سمت سرمایه گذاری در بخش تولید و صادرات به منظور دستیابی به رشد اقتصادی، بازشدن درهای کشور به روی واردات کالاهای مصرفی و افزایش شدید مصرف در کوتاه مدت نتایج مذاکرات هسته ای را برباد خواهد داد و رشد اقتصادی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ملکی ضمن تاکید بر انضباط هرچه بیشتر مالی دولت در اداره اقتصاد کشورمان همانند ماه های گذشته به منظور کنترل تورم، یکی از پیامدهای احتمالی توافق هسته ای با غرب را کاهش نسبی قیمت انواع و اقسام کالاها و خدمات عنوان کرد

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.