هند که قرار است برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان چند صد میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند، یک هفته پس از انتشار بیانیه هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان سفیر خود در تهران را مامور کرده تا برای چندمین بار در یک سال اخیر به چابهار برود.

خیز هندوافغانستان برای سرمایه‌گذاری درچابهار

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، به گفته کارشناسان، هند به دلیل مسائلی که با پاکستان داشته نمی‌تواند از طریق این کشور کالاهای خود را به افغانستان و آسیای میانه صادر کند به همین دلیل چند سالی است تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در بندر چابهار زمینه حضور خود را در این بازارها فراهم کند.

 

سفیر هند که اواخر پاییز گذشته به همراه یک هیأت حمل و نقل بین‌المللی برای بررسی فنی مسائل ترانزیت و حمل کالا به بندر چابهار و سه مرز خشکی در نوار شرقی کشور رفته بود حالا یک هفته پس از صدور بیانیه هسته‌ای سوئیس با ارسال دعوت‌نامه‌ای به منطقه آزاد تجاری چابهار خواستار سفر به این منطقه شده است.

 

حامد علی مبارکی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با تایید این خبر به خبرنگار ایسنای منطقه سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون دولت هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار خیلی احتیاط کرده است ولی با تفاهم هسته‌ای اخیر به این نتیجه رسیده که بیشتر به ایران نزدیک شود.

 

بر اساس گزارش‌ها هند پیش‌تر مقدمات سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری در بندر چابهار را بر اساس تفاهمنامه‌ی داخلی که به امضاء نخست وزیر این کشور رسیده، فراهم کرده است. آنها با این سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند ضمن رقابت با چین که در حال سرمایه‌گذاری در بندر گوادر پاکستان است، مسیر امن‌تر و سریع‌تری برای جابجایی کالاهای خود به مقصد آسیای میانه و افغانستان داشته باشند.

 

به گفته‌ی حامد علی مبارکی، ترانزیت و حمل و نقل کالاهای هند از مسیر چابهار به سمت آسیای میانه و افغانستان، 50 درصد ارزان‌تر و بسیار سریع‌تر از سایر بنادر انجام می‌شود.

 

وی همچنین از احتمال افزایش سرمایه‌گذاری هند در چابهار نیز خبر داد و افزود: تصمیم هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار خیلی بیشتر از 100 میلیون دلار بوده که قبلا به آن اشاره شده است، در آخرین مذاکره‌ای که پیش از توافق هسته‌ای سوئیس با مقامات هند داشتیم، آنها به‌دنبال ساخت یک اسکله کامل با تمام تجهیزات و دستگاه‌های فنی در چابهار بودند که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و نسل سومی را داشته باشد.

 

این مسئول با بیان اینکه اکنون اطلاع دقیقی از میزان این سرمایه‌گذاری ندارم، گفت: احتمالا این سرمایه‌گذاری از 500 میلیون دلار نیز بیشتر باشد.

 

مقامات هندی در سال گذشته برای فراهم‌سازی شرایط این سرمایه‌گذاری در چند نوبت سفیر خود در تهران را به همراه هیئت‌های مختلف تجاری و کارشناسی راهی بندر چابهار و مرزهای خشکی "میلک" در سیستان و بلوچستان و دو مرز خشکی در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی کردند.

 

از طرفی فاصله بندر چابهار از منطقه استراتژیک تنگه هرمز و امنیت موجود در طول مسیر ارتباطی چابهار به افغانستان و آسیای میانه، سبب شده تا هند برای اجرایی کردن اهداف خود حالا که نتیجه اولیه مذاکرات هسته‌ای مشخص شده است، تلاش‌هایش را بیشتر بکند.

 

تصمیم تیم اقتصادی افغانستان برای سرمایه‌گذاری در ایران

 

اما چابهار فقط برای هند مهم نیست بلکه افغانستان نیز به این بندر اقیانوسی چشم دوخته است، نیازی که پنج روز پس از نتیجه مذاکرات سوئیس پای تجار افغان را نیز به چابهار باز کرده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این باره گفت: یک هیئت تجاری پانزده نفره افغانستان به همراه رئیس اتاق بازرگانی افغانستان به چابهار آمدند، حضور این هیئت تجاری درست پس از نتایج مذاکرات هسته‌ای نشان از توجه سرمایه‌گذاران به چابهار دارد.

 

وی در ادامه از انتظار سرمایه‌گذاران دیگر کشورها برای حضور در این منطقه آزاد تجاری خبر داد و افزود: با حل مشکلات ارزی و استقرار بانک‌ها در چابهار زمینه حضور سرمایه‌گذاران بیشتری در این بندر فراهم می‌شود، از طرفی هر چه به توافق اصلی هسته‌ای نزدیک شویم به یقین حضور بیشترِ سرمایه‌گذاران را خواهیم داشت.

 

اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور پیش‌تر در اجلاس مدیران مناطق آزاد کشور که با حضور رئیس جمهوری در قشم برگزار شده، مدیران خود را آماده حضور گسترده سرمایه‌گذارن خارجی، حتی در مدت کوتاه کرده بود.

 

وی اما حالا پس از انتشار بیانیه سوئیس گفته که موج استقبال سرمایه‌گذاران برای همکاری اقتصادی با ایران حالت جدی به خود می‌گیرد.

 

ترکان افزود: مناطق آزاد با پذیرش موج اول سرمایه‌گذاران امکان ورود آنها در سایر بخش های سرمایه گذاری را به داخل کشور فراهم می‌کنند که این موضوع سبب تقویت، توسعه و رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

 

یکسان بودن تسهیلات سرمایه‌گذاری خارجی و ایرانی در چابهار

 

حامد علی مبارکی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار هر مشوقی که به یک سرمایه‌گذار ایرانی ارائه می‌شود، به سرمایه‌گذار خارجی هم داده خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ما در گذشته دو پروتکل را با وزارت صنایع افغانستان داشته‌ایم که بر اساس آن 50 هکتار زمین در اختیار آنها قرار داده‌ایم، اضافه کرد: آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی را داریم، در این استان حتی حاضریم به سرمایه‌گذاران خارجی زمین نیز واگذار کنیم.

 

این مسئول در پاسخ به این سوال که آینده چابهار را پس از توافق هسته‌ای چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ظرف 10 تا 15 سال آینده منطقه آزاد چابهار بهترین و بزرگ‌ترین دروازه ورود کالا به کشور می‌شود که در این راستا این منطقه می‌تواند نه تنها برای کشور، بلکه برای دنیا تبدیل به کانون سرمایه‌گذاری و اشتغال شود.

 

50 هزار نفر در چابهار شاغل می‌شوند

 

مبارکی، منطقه آزاد چابهار را بازوی توسعه جنوب شرق کشور دانست و گفت: تا کنون دولت توجه ویژه‌ای به چابهار داشته است، از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید تا کنون طرح‌ها و پروژه‌های زیادی برای چابهار تعریف شده که اگر همه آنها در پنج سال آینده به بهره‌برداری برسند، 56 هزار شغل در چابهار ایجاد می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: اگر چه ما 56 هزار بیکار در چابهار نداریم ولی رویکردمان به خود چابهار محدود نمی‌شود بلکه نگاه ما در ارتباط با چابهار ایفاء نقش ملی و بین‌المللی است.

 

وی ایجاد کارخانه فولاد سازی، قطب سوم پتروشیمی و قطب سوم خودروسازی کشور، گازرسانی به چابهار، راه‌آهن چابهار - مشهد، توسعه بندر چابهار و احداث محور ترانزیت کالا تا شمال سیستان و بلوچستان را از جمله سرمایه‌گذاری‌های مهم بخش‌های خصوصی و دولتی در دست اجرا در چابهار دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.