یکی از دولتمردان سعودی در یک برنامه زنده تلویزیونی در حالتی عصبی اعتراض کرد که بر بسیاری از حقایق صحه گذاشت.

خوابهای آشفته آل سعود  برای آسیای مرکزی

او مدعی شد چنانچه «ریاض» اراده کند قادر است در چند دقیقه، یک میلیون داوطلب عملیات انتحاری را به سوی یمن گسیل کند. پیش از این نیز اخبار متعددی از جابه جایی هزاران تروریست داعش شنیده شده بود. مزدورانی که با کمک ترکیه از مناطق مختلف سوریه جذب شده و به مناطق تحت کنترل القاعده در جنوب یمن برای نبرد با ارتش و کمیته‌های مردمی اعزام شده بودند.

 ریاض ارتش کارآمدی ندارد. آنها با دلارهای بادآورده نفتی و با همکاری برخی شیخ نشینهای  خلیج فارس یک ارتش پنهان و مخوف را ساخته‌اند و در هر جای جهان که اراده کنند برای تغییر معادلات سیاسی و منطقه‌ای مورد نظر خود از آنها بهره خواهند برد. حالا سعودی‌ها به فکر بهره‌گیری از این خدمتکاران پنهان خویش در جنگ زمینی با یمن هستند.

سال گذشته نیز پس از آنکه نیروهای داعش چند عملیات ایذایی در مرز عراق و سعودی انجام داده و به یکی از  شهرهای مرزی عربستان در آن منطقه حمله و چند افسر و سرباز آنها را به قتل رساندند، یکی از شاهزاده‌های عصبانی سعودی در یک شبکه داخلی خطاب به آنها گفت: ما خودمان شما را ساختیم و هر وقت لازم بدانیم همه‌تان را از دم تیغ می‌گذرانیم. بخش مضحک و تأسفبار ماجرا آن است که عربستان سعودی با این پیشینه یکی از اعضای اصلی ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» نیز هست. این همه را از آن جهت یادآور شدم تا بگویم که اشتهای دخالت در امور دیگر کشورهای منطقه با مزدوران داعش نزد سعودی‌ها سیری ناپذیر است. آنها پس از سوریه، در عراق فتنه این گروه را علم کرده و حالا زمزمه‌هایی مبنی بر ظهور آن در پاکستان و افغانستان شنیده می‌شود. ولی یکی از مناطقی که ظرفیت پنهان فراوانی برای فعالیت و رونق داعش و تفکرات افراطی مرتبط با آن دارد، آسیای مرکزی است.

شنبه گذشته «نور سلطان نظر بایف» رئیس جمهور قزاقستان در برنامه انتخاباتی خود نسبت به بروز افراطی‌گری در کشور و بویژه نسل جوان هشدار داد. مشابه این دغدغه و هشدار بارها توسط دیگر سران کشورهای آسیای مرکزی نیز بیان شده است. اما عملکرد حکومتها همزمان در این منطقه به گونه‌ای است که زمینه را برای رشد افراطی‌گری کاملاً مهیا ساخته است. بخش قابل توجهی از مزدوران داعش در سوریه و عراق را اتباع همین کشورها تشکیل می‌دهند. هر کدام از اینها که به خانه بازمی‌گردند یک بمب متحرکند.

عربستان در سالهای اخیر سرمایه گذاری فراوانی در آسیای مرکزی کرده و اگر تحولات منطقه‌ای و مرگ پادشاه و درگیری در یمن نبود، چه بسا تاکنون در آنجا نیز فتنه داعش را بپا می‌کرد. هدف ریاض از این سرمایه گذاری بیش از هر چیز فشار به مسکو و همپیمانی با غرب برای  آسیب رساندن به نفوذ منطقه‌ای کرملین است.

 با این وصف اگر دیکتاتورهای این منطقه زودتر به خود نیایند دیرنیست روزی که چون شمال آفریقا، زنجیره‌ای از کشورهای آسیای مرکزی نیز در آتش داعش و ناامنی هولناک ناشی از آن گرفتار شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.