مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: بزرگترین کانون بحرانی حساس فرسایش بادی کشور در شهرستان ریگان است و به علت وسعت زیاد آن نیاز است کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

بزرگترین کانون بحرانی فرسایش بادی کشور در ریگان است

مهدی رجبی زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: وسعت این کانون 205 هزار هکتار است که تاکنون در 97 هزار هکتار از آن عملیات های مختلف از جمله نهال کاری و مالچ پاشی انجام شده است.

وی بیان کرد: از سال های 60 و 61 کارهای مهمی برای مقابله با گرد و غبار و ریزگردها در این منطقه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 9 سال به عملیات مالچ پاشی اعتباری اختصاص داده نشده است گفت: امسال بودجه ای برای این کار در نظر گرفته شده است و با جذب بخشی از این اعتبار برای شرق استان و شهداد می توان عملیات مالچ پاشی را با وقفه ای که داشت آغاز کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان مبنای دو پروژه بین المللی ترسیب کربن در شهداد و پروژه RF در منطقه ریگان را توانمند سازی جوامع روستایی عنوان کرد و افزود: پیگیری و گسترش این دو پروژه از اولویت های این اداره کل در سال 94 است.

وی گفت: حلقه مفقوده توسعه روستایی کشور اهداف این دو پروژه است که باید روی آنها کار کرد.

رجبی زاده بیان کرد: اگر هموطنانی که در روستاها زندگی می کنند وضعیت شغلی و معیشتی مناسبی داشته باشند از منابع طبیعی هم حفاظت می کنند و آن را گسترش خواهند داد.

وی به سفر 15 اسفند سال گذشته استاندار کرمان به شهداد و در روز درختکاری اشاره و اظهار کرد: استاندار هنگام بازدید از پروژه ترسیب کربن ابراز رضایت و تاکید کردند که باید این پروژه را در سطح استان گسترش دهیم زیرا گسترش این پروژه یک بعدی نیست.

پروژه RFLDL (احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته با تاکید ویژه بر اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی و خاک های شور) مشترک بین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات جهانی محیط زیست محیطی و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) است.

مدت اجرای پروژه RFLDL پنج سال است و از سال 1390 شروع شده و در دو پایلوت سرایان و ریگان در حال اجراست.

همچنین پروژه ترسیب کربن اولین پروژه در ایران با رویکرد مشارکتی در بهره برداری و مدیریت عرصه های منابع طبیعی توسط مردم می باشد.

ظرفیت سازی جوامع محلی، توانمند سازی زنان و مردان از لحاظ اقتصادی و فرهنگی، تشکیل و توسعه صندوق های کوچک خرده اعتباری توسط مردم و واگذاری مدیریت آن به آنان، استفاده از انرژی های نو و در نهایت مشارکت جوامع محلی در مدیریت و احیای عرصه های منابع طبیعی از مهمترین راهکارها و تکنیک های به کار گرفته شده در این پروژه عنوان شده است.

ریگان یکی از چهار شهرستان شرق استان و در فاصله 285 کیلومتری کرمان است.

این منطقه اغلب روزهای سال در معرض بادهای موسمی و وزش توفان شن است.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.