رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مذاکرات توفیق آمیز با 1+5 که موجب بیانیه سوئیس شد، تمایل کشورها به ارتقا هرچه بیشتر همکاریها با ایران را به دنبال داشته و این موضوع امید تازه ای در بین فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

بیانیه سوئیس امید تازه ای در بین فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرد

به گزارش ایرنا، غلامحسین شافعی شامگاه یکشنبه در نشست مشترک اعضاء اتاق ایران با سفرا و روسای نمایندگیهای ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: انتظار می رود در شرایط عمومی باید بخش اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان متحول شود لذا به کمک سفرا نیاز داریم و آنها باید اطلاعات اقتصادی کشورهایی که در آنجا حضور دارند را به اتاق منتقل کنند.

به گفته وی، اتاق ایران هم اطلاعات اقتصادی مورد نیاز سفرا را در اختیار آنها قرار می دهد و این تبادل اطلاعات می تواند موجب حرکت های امیدبخش اقتصادی برای کشورمان شود.

شافعی تصریح کرد: پایداری مناسبات اقتصادی به تحکیم روابط سیاسی و تحکیم روابط سیاسی نیز سبب ارتقا روابط اقتصادی می شود و این در حالی است که پس از مذاکرات توفیق آمیز وزارت امور خارجه در بحث هسته ای، به نظر می رسد که آینده کاملاَ روشن است.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان ساخت: اقتصاد کشور با مسائل و مشکلات بسیار زیادی روبروست و در آغاز به کار دولت یازدهم موضوع انتخاب استانداران و سفرا که دیدگاههای اقتصادی قوی داشته باشند، مطرح شد و دولت نیز تا حدقابل توجهی به این درخواست اتاق ایران توجه کرد.

وی جایگاه مهم وزارت امور خارجه را یادآور شد و گفت: سفرای هر کشوری می توانند مبدا اصلی توسعه اقتصاد کشور متبوع خود باشند و در شرایط کنونی در ایران باید به این مساله توجه ویژه شود.

رئیس اتاق ایران توجه به اقتصاد درون زا و برون نگر را از مهمترین توجهات رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: رئیس جمهور در تبیین سیاست های خروج از رکود، بر توسعه صادرات تاکید ویژه دارد.

وی شکل اجرایی توسعه صادرات را نیازمند مشارکت فعال سفرا با بخش خصوصی کشورمان دانست و برآن تاکید کرد.

شافعی پیشنهاد داد: اکنون در شرایطی که برخی کشورها به سرعت می خواهند از اقتصاد بزرگ ایران سهم خود را بازگیرند، باید بین آنها که اکنون وارد شده اند با کشورهایی که از گذشته فعال بودند، فرق قایل شویم تا میان آنها رقابت ایجاد شود.

وی تاکید کرد: کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری داشتند،محترم هستند هرچند در ایجاد ارتباط با دیگر کشورها باید به منافع ملی توجه ویژه شود.

براساس این گزارش، عبدالرحمن سلیمانی عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز خواستار بهره گیری وزارت امور خارجه از ظرفیت پارلمان بخش خصوصی شد و گفت: لازم است برای تنظیم مناسبات اقتصادی، توانمندی این بخش و شرکت های مشترک مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اتاق ایران مصمم به هماهنگی هرچه بیشتر با وزارت امور خارجه در حوزه روابط بین المللی است و این مهم یک خواسته اصولی محسوب می شود.

سلیمانی اضافه کرد: تعهد بر انجام امور و وعده های داده شده به طرفهای خارجی موضوع مهمی است و انتظار می رود توانمندان هر رشته ای در اتاق ایران حضور فعال پیدا کنند تا پایبندی به تعهدات بیش از پیش مورد توجه باشد.

به گفته وی، بخش خصوصی در طول دوره تحریم پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیوسته در کنار دولت ها بوده و در تخفیف فشارهای ناشی از تحریم و گذر کردن از آن همکاری کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.