گروه فرهنگی-  زهره کهندل - دانشگاه‏ها از مهمترین پایگاه‏های تحول و اصلاح در نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی این انقلاب مردمی بود ...

 ضرورت تعامل نخبگان دانشگاه با شورای عالی انقلاب فرهنگی

و از آنجا که قبل از پیروزی انقلاب، کانونی برای حضور مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‏شد به فرمان بنیانگذار انقلاب، بنا شد که دانشگاه‏ها به سمت اسلامی‏سازی، هدایت شوند. به دلیل پاکسازی دانشگاه‏ها از عناصر غرب‏زده و معاندین و مخالفان نظام، دانشگاه‏ها مدتی را در ناآرامی به سر بردند که منجر به تعطیلی موقت آنها شد.

 با شکل گیری ستاد انقلاب فرهنگی، امام خمینی (ره) در فرمان خود وظایف این شورا را در چند بند چنین تعیین کرد؛ تربیت استاد و گزینش افراد شایسته برای تدریس در دانشگاه‌ها، گزینش دانشجو،  اسلامی کردن جو دانشگاه‌ها و تغییر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، به صورتی‏که محصول کار آنها در خدمت مردم قرار گیرد.

فرا رسیدن سالروز صدور فرمان انقلاب‌فرهنگی از جانب حضرت امام خمینی(ره) در دوم اردیبهشت 1359 بهانه‏‌ای شد تا به این مناسبت درباره چند و چون فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر «مهدی گلشنی» از اعضای این شورا و چهره شناخته‏شده علمی و دانشگاهی، به نقد عملکرد یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی بپردازیم . مشروح این گفت‏و‏گو را در ادامه  می‏خوانید:

 

  آقای دکتر گلشنی! اهداف انقلاب فرهنگی چه بود؟

-   در اوایل سال 1359 در پی نابسامانی‏های بوجود آمده توسط گروهک‏های ضد انقلاب، دانشگاه‏ها تعطیل و ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (قدس سره) تشکیل شد. وظیفۀ این ستاد برنامه‏ریزی همه‏جانبه برای دانشگاه‏ها، هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ فرهنگی بود. کار برنامه‏ریزی دروس به شورای عالی برنامه‏ریزی که زیر نظر ستاد انقلاب فرهنگی و با ریاست وزیر علوم کار می‏کرد واگذار شد. این شورا بیشتر به مسایل فرهنگی می‏پرداخت.

 

  درسال‏های پیروزی انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر به این اهداف نزدیک شده‏ است؟

 -   تردیدی نیست که شورا خدمات زیادی انجام داده اما به‏نظر من این خدمات در حد ظرفیت افراد شورا و اختیارات آن نبوده و این بیشتر بخاطر رصد نکردن میزان عملیاتی شدن مصوبات شورا و نیازهای روز بوده است.

 

  به نظر شما ساختار و محتوای نظام آموزش عالی کشور در سال‏های پس از پیروزی انقلاب اسلامی براساس انتظارات، اصلاح و بازسازی شد؟

 -  تا حدی بله ولی همانطور که عرض کردم به دلیل ضعف نظارت شورا بر مصوبات آن نتایج در حد انتظارات نبوده است.

 

  نقش دانشگاه‏ها را در برآوردن توقعاتی که از انقلاب فرهنگی پس از پیروزی انقلاب می‏رفت، چگونه  ارزیابی می‏کنید؟

-   به نظر من غالب دانشگاه‏ها در اجرای مصوبات شورا خیلی موفق نبوده‏اند و این بیشتر بخاطر دقت نکردن در انتخاب مدیریت دانشگاه‏ها بوده است که گاهی به مصوبات شورا خیلی اعتقاد نداشتند.

 

  روند کنونی نظام آموزش عالی را چطور می‏بینید؟

-   بنده از روند فعلی آموزش عالی اصلاً راضی نیستم. در حقیقت کیفیت در سال‏های اخیر در دانشگاه‏ها پایین آمده است. همچنین شاخص‏های ارزیابی هیات علمی را درست نمی‏دانیم. پرورش و فرهنگ در دانشگاه‏ها عمدتاً به فراموشی سپرده شده و بی‏اخلاقی در سطوح مختلف در دانشگاه‏ها فزونی یافته است. رفع نیازهای کشور و قدم‏گذاری در راستای نوآوری در علم هدف اولیۀ دانشگاه‏ها و دانش‏آموختگان نیست. ضمن اینکه توجه دولت‏ها به آموزش عالی در       دهه های اخیر در حد مطلوب نبوده است.

 

  با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ناظر بر تایید یا تغییر در سیاست‏های حوزه آموزش عالی کشور است، نقش این شورا را دراین‏باره چطور ارزیابی می‏کنید؟

-   متاسفانه نقش نظارت شورا بر مصوبات آن در حد مطلوب نبوده است. همچنین شورا بر جریاناتی که در سال‏های اخیر و در وزارت علوم گذشته، به‏ویژه در مورد پذیرش دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی، کمتر واکنش جدی از خود نشان داده است.

 

 چه پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد این مجموعه دارید؟

-  به نظر من شورا باید مرتباً از طریق تماس با نخبگان دانشگاهی از وضعیت علمی و اخلاقی دانشگاه‏ها اطلاع حاصل کند و با نظارت بیشتر بر جریاناتی که در دانشگاه‏ها می‏گذرد و مشورت با نخبگان طرح‏های لازم را برای مطرح شدن در شورا آماده سازد. همچنین توجه خود را بیشتر معطوف مسایل کلیدی کند و مسایل درجه دوم را به شوراهای دیگر بسپارد. ضمن اینکه نظارت خود بر مصوبات شورا را بسیار بیشتر کند.

 از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.