قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: رییس مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک های اسنادی کشور (مهتاب) ظهر امروز در سالن کنفرانس های آستان قدس رضوی از دیجیتال سازی حجم چشمگیری از اسناد تاریخی تا پایان سالِ 1394 خبر داد.

روزانه 35 هزار برگ سند در حال دیجیتال سازی است

به گزارش قدس انلاین، دکتر صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی با همکاری تمامیِ نهادهای اسنادی و کتابخانه های بزرگ کشور، تشکیلاتی را تحت عنوان مهتاب؛ مجمع هماهنگی نهادهای اسنادی ایجاد کرده است و نهادهایی که در کشور به بررسی اسناد مشغول می باشند، زیر نظر این مرکز به خدمت رسانی به پژوهشگران و ثبت و ضبط اسناد و قرار دادن آن ها برای استفاده ی محققین خواهند پرداخت.

وی  خاطر نشان کرد: در سالِ گذشته این تشکل نشست های بسیار مثمر ثمری را بر پا نمود و این تصمیم گیری اتخاذ شد که در سطح ملی هرچه سریعتر اسناد موجود در مخازن را دیجیتال سازی گردد، تا تمامی پژوهشگران، نخبگان، اساتید و دانشجویان به آسانی توانایی دست یابی و استفاده از آن را در هر نقطه از کشور داشته باشند.

دکتر صالحی امیری با اشاره به اهمیت ویژه اسناد افزود: امروزه مجموعه اسنادی که در مخازن کشور وجود دارد، بیش از صد میلیون برگ سند می باشد که در بردارنده هفتصدسال گذشته ی تاریخی ایران است که در تمامی شهرها گسترده شده است؛ چنانکه فقط در دوره قاجار اسناد سلطنتی شامل 733 آلبوم می باشد که در بردارنده تمامی امور و احوالات کشورداری این خاندان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با دلیل و اهداف برگزاری این نشست بیان داشت: امروز اولین جلسه مجمع در سال 1394 به همت آستان قدس رضوی می باشد و سه هدف عمده را در دستور کار قرار دارد. نخست مکانیزم دیجیتال سازی اسناد را بررسی خواهد شد، که در این راستا خوشبختانه از ابتدای امسال این کار با جدیت بیشتری دنبال می شود و روزانه 35 هزار برگ سند با بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز در حال دیجیتال سازی است. گام بعدِ مجمع پیگیری ساز و کارهای اصیل در زمینه همکاری متقابل برای انجام پژوهش های بنیاد می باشد و سومین هدف این نشست، استاندارد سازی شیوه ثبت اسناد، فهرست نویسی و سایر امور از این دست در سرتاسر کشور است؛ چرا که استاندارد سازی یکی از مهم ترین فرآیندها در زمینه ثبت و ضبط اسناد تلقی می شود و از این رو مجمع با برپایی جلسات پیوسته و بهره گیری از اندیشمندان این عرصه به دنبال تحقق آن می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.