سرپرست مدیریت املاک و حقوقی راه و شهرسازی خراسان شمالی از رد پای برخی مشاوران املاک در پرونده های زمین خواری اراضی دولتی و فروش غیرقانونی آن به خریداران غیرمطلع خبر داد.

ردپای برخی مشاوران املاک  پای ثابت زمین خواری

جواد عمادیان فر در گفت و گو باایرنا اظهار کرد: پارسال 88 پرونده زمین خواری از اراضی دولتی در دایره حقوقی این اداره کل تشکیل و برای مجازات قانونی از جمله خلع ید از متصرفان به دستگاه قضایی ارسال شد.

به گفته وی تعدادی از این پرونده های زمین خواری بخصوص در شهرستان بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی مربوط به مشاوران املاکی بوده که اراضی دولتی را به صورت غیر قانونی به غیر فروخته اند.

وی بی اطلاعی خریداران از تصرف غیرقانونی اراضی را علت اصلی خرید و فروش این اراضی از سوی مشاوران املاک عنوان کرد.

عمادیان فر از شهروندان خواست از خرید اراضی از مشاوران املاک، پیش از رویت مدارک قانونی و محکمه پسند خودداری کنند تا پس از خلع ید دچار ضرر و زیان ناشی از خرید این اراضی نشوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته پرونده حدود 300 هکتار از اراضی دولتی که توسط زمین خواران تصرف شده بود، از سوی گروه حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان به دستگاه قضایی ارسال شد.

سرپرست مدیریت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: این زمین ها پس از صدور احکام قضایی به نفع دولت، با تنظیم سند در اختیار دولت قرار می گیرد.

عمادیان فر افزود: بخش زیادی از اراضی تصرف شده از ناحیه زمین خواران، زمین هایی است که طبق نظر کمیسیون ماده 5، به دلیل قرار داشتن در محدوده شهری، از دایره تملک منابع طبیعی خارج و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و فاقد سند هستند.

وی اضافه کرد: اکنون افزون بر 70 درصد از اراضی دولتی تحت مدیریت اداره کل راه و شهرسازی این استان دارای شماره ثبت و اسناد رسمی است و دریافت سند برای سایر اراضی نیز در دست اقدام است.

در استان خراسان شمالی برای جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی، ستاد حفاظت از بیت المال با عضویت دستگاه های مرتبط از جمله دستگاه قضایی، استانداری، منابع طبیعی و راه و شهرسازی تشکیل شده و چندین هزار هکتار از اراضی دولتی و منابع طبیعی تاکنون، با حکم قضایی، از زمین خواران بازپس گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.