قد س آنلاين - محبو به بوري - یک متخصص تغذیه: به نظر مي رسد كه سم پا شي بد ون بر نامه ، استفاده از سم در مزارع بد ون انجا م كا رشناسي ، تو زيع سم هاي بي كيفيت و كم كيفيت چيني در كشور كه سبب مي شود به جا ي يك بار سم پا شي در مواردي هشت تا نه مر تبه سم پا شي انجا م شود، از جمله مواردي است كه مصر ف خربزه را زير سوال بر ده است .

ديگر در مزارع از كر م خاكي خبري نيست !/استفاده از سم هاي چيني ،سم پا شي سا لانه را در مزارع تا 9 برابر افزايش داده است / شير يني خر بزه ،كام مصر ف كنند گان را تلخ می کند

 

به گزارش قد س آنلاين , هفتم  ارديبهشت ماه سال جاري هفته غذا در استان خرا سان رضوي با بر گزاري جشنواره " بهبود ايمني  مواد غذا  يي از  مز رعه تا  سفره " با حضور حاميان ، خير ين و را بطان  سلامت ، نيك اند يشان ، پيشكسو تان عر صه سلامت ، جمعي از مد يران استاني و دانشگاهي ، ريا ست و معا ونين دانشگاه علو م پز شكي در حالي به اتمام رسيد كه هنوز ابهامات زيادي در خصو ص بيخطر بودن بر نج هاي وارداتي ، محصو لات لبني و افز و دنيهاي آن ،  سلا مت ميو ه جات و سبز يجات و ... ذهن مردم را در گير كرده است.

 در هفته سلامت محور بيشتر اقدامات و آموز شها ، بر روي استفاده در ست  از مواد غذايي ، مصر ف غذاهاي كم چر ب و...و چكيده كلام بر روي غذاي سا لم در سفره ها بود، اما كمتر به مو ضو ع سلامت غذا از مز رعه تا سفره و نيزسلامت غذا  تا  مصر ف كنند گان ، پر داخته شده بود  .

در همين رابطه  دكتر" محمد رضا صا بري " معاون غذا و داروي دانشگاه علو م پز شكي مشهد و نيز دكتر " محمد صفر يان " متخصص تغذ يه و استاد دانشگاه علو م پز شكي مشهد در گفتگو با قد س آنلاين  به بر خي ابها مات در اين زمينه پا سخ داده اند كه از نظرتان مي گذ رد .

#آقاي دكتر صابري به عنوان اولين سوال، لطفا نظر تان را در خصو ص بر نج هاي وارداتي به كشور بفر ما یيد ،آيا اين بر نج ها مورد تا ئيد سازمان غذا و داروي كشور هستند ؟

واردات بر نج از راه  مرزهاي رسمي و نيز از طريق قا چاق وارد كشور مي شود. در خصو ص واردات رسمي بر نج به كشور با يد گفت كه تر خيص بر نج از گمرك به شر ط انجام مراحل اداري و سلامتي آن است كه شر ط ورود آن را اداره استاندارد و معا ونت غذا و دارو ي دانشگاه بر اساس نمو نه برداري و عد م وجود مشكل تعيين مي كند  و اگر مشكلي در بر نج هاي وارداتي نظير و جود فلزات سنگين  ،سموم دفع آفات نباتي، اختلالات ژنتيكي و ميكروبي ، وجود آفلا تو كسين و... مشاهده شود از ورود و تو زيع آن در كشور جلو گيري بعمل مي آيد .بايد تو جه كرد كه ممكن است بر نج از طريق قا چاق هم وارد كشور شود كه در اينصورت هيچ نظا رت بهداشتي بر روي آن صورت نمي گيرد.

# آيا با تو جه به بر رسي هايي كه براي ورود بر نج به كشور  انجام ميشود، بر نج  موجود در فر و شگاهها سالم است ؟

 اين بررسي ها به اين معنا نيست كه بر نج  خر يداري شده ،كا ملا بدون مشكل  با شد ،چون ممكن است در مر حله ورود به كشور  مشكل نداشته با شد اما نگهداري و انبار كردن نادر ست به سالم بودن آن لطمه بز ند .

#اداره نظارت بر مواد غذايي و دارويي در هنگام ورود مواد غذايي در با زار چه نظار تي بر سا لم بودن آنها دارد ؟

در بازار طر ح  نظارت در سطح عر ضه" PMS" ،تو سط اداره نظارت بر مواد غذايي اجرا مي شود كه در اين طرح از انبار هاي بزر گ نيز  نمو نه بر داري انجام مي شود و در هنگام وجود مشكل از تو زيع  محصو لات جلو گيري مي گردد .

#آقا ي دكتر صفر يان شما در  خصو ص بر نجهاي وارداتي در كشور چه نظري داريد ؟

نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه بر نج هاي خا رجي كه تحت نظار ت سا زمان غذا و دارو وارد كشور مي شود و مر احل قا نو ني و اداري را طي كر ده است، مشكلي ندارد .

#آقاي دكتر صابري با تو جه به شا يعا تي  نظير افزودن وا يتكس به شير و ... در حا ل حا ضر خا نواده ها با شك محصو لات لبني را مصر ف مي كنند ؟ در اين خصو ص چه نظري داريد ؟

وجود لبنيات در سبد غذايي خا نواده ها بسيار مهم است و نبا يد حذ ف شود . با يد لبنيات  از شر كتهاي معتبري كه پر وانه سا خت و ... داشته با شند، تهيه شود و از تهيه لبنيات سنتي در فر و شگا ههايي كه هيچ نظا رتي بر نحوه تهيه و تو زيع آن و جود ندارد ،به طور جدي خو د داري شود . شير هايي كه از طريق شر كتهاي معتبر تهيه و تو زيع مي شو ند، در محل دامپر وري ،تجميع و نيز ورودي  به كا رخا نه و نيز خر وج از آن پس از تو ليد ، از نظر آلو دگي هاي ميكر وبي و ميزانPH بررسي مي شود در نتيجه با خيال آ سوده مي توان از اين شير ها  استفا ده كرد .

#آقاي دكتر صفر يان لطفا كمي در بار ه افز ودن وايتكس و در مواردي كو دهاي شيميايي اوره دار به شير تو ضيح دهيد :

تقلب در خصو ص تهيه و تو زيع شير ،بسيار و سيع است طوري كه براي نگهداري از اين محصو ل كه خيلي زود خراب مي شود از كود شيميا يي اوره  ،وايتكس و بر خي از موادي كه  در مواردي وجود آنها در شير قا بل اثبا ت نيست ،استفا ده مي شود. البته با يد تو جه كر د كه در حا ل حا ضر به دليل جمع آوري نا ن ها ي خشكي كه تو سط د ستفر و شان تهيه و در اختيار دامپر وري ها براي خوراك دام، قرار مي گر فت ،آلو دگي شير كمتر شد ه است .

#كمي در باره وجود سموم در مواد غذايي تو ضيح بفر ما ئيد :

بي شك سمومي كه در كشاورزي استفاده مي شود، خطر ناك هستند.  سمو م مصر في هر كدام داراي نيمه عمر خا صي است براي مثال مصر ف هند وانه و خيار گلخا نه اي ،دو سه روز بعد از سم پا شي به شر ط اينكه در آفتاب بماند، اشكالي ندارد اما استفاده از خر بزه پس از  سم پا شي بد ليل نفو ذ سم و  نيز ما ند گاري طو لاني مدت داخل آن مشكل ساز ،خواهد شد .

  به نظر مي رسد كه سم پا شي بد ون بر نامه ، استفاده از سم در مزارع بد ون انجا م كا رشناسي ، تو زيع سم هاي بي كيفيت و كم كيفيت چيني در كشور كه سبب مي شود به جا ي يك بار سم پا شي در مواردي هشت  تا  نه مر تبه سم پا شي انجا م شود، از جمله مواردي است كه مصر ف خربزه را زير سوال بر ده است .

#آيا شما به عنوان يك متخصص تغذ يه خر بز ه ،مصر ف مي كنيد ؟

نه فقط من ، بلكه بسياري از كا رمندان بهداشتي نيز كه از روند تو ليد اين محصو ل آگاهي دارند  از آن استفاده نمي كنند . بي شك  پو ست خر بزه  نسبت به پو ست هندوانه  نفو ذ پذ ير است، براي مثال  اگر كمي نفت روي يك خر بزه  ريخته و سپس باز  شود، مشاهد ه خواهد شد كه تا عمق اين محصو ل بو ي نفت مي گيرد . نفو ذ پذيري  سم و ... هم در  اين محصو ل به همين صو رت است .

#براي رفع اين مشكل چه با يد كرد ؟

با يد نظارت بر تو ليد اين محصو لات بيشترشود، هم چنين  شنا سنامه دار كردن مزارع ، مشخص كردن نو ع سم  و غلظت مصر في آن،  جدي گر فتن مبارزه بيو لو ژيكي از جمله موارد ديگري است كه در رفع اين مشكل مو ثر خواهد بود . بي ترديد سموم علاوه بر آلو ده كردن مواد غذايي محيط را هم آلو ده خواهند كرد، بد نيست اشاره اي به اين مو ضو ع بشود كه در گذ شته مزارع مملو از كر م خاكي بود ،اما در حا ل حا ضر كر م خاكي به ند رت در مزارع مشا هده ميشود كه اين هشدار جدي است و با يد مسو لان در اين  زمينه واكنش نشا ن دهند .

# نظر تان در باره  شعار ساز مان جهاني بهداشت " بهبود ايمني  مواد غذا  يي از  مز رعه تا  سفره "  چيست  ؟

اين شعار نشا ند هنده نگراني ساز مان جهاني بهداشت، از سلامت مواد غذايي از مر حله تو ليد تا  زمان مصر ف مي با شد. به نظر من ساز مان جهاني بهداشت با انتخاب اين شعار قصد هو شيار سازي كشو رها  نسبت به سلامت مواد غذايي را دا شته است .

#نظر شما در خصو ص سلامت  محصو لات كشاورزي  در كشو رهاي ارو پايي چيست ؟

 چون  در بسياري از مزارع كشو رهاي ارو پايي  شنا سنامه دارند،  سم پا شي در مزار ع  تو سط شر كتهاي خا صي انجا م مي شود كه با كار شنا سي ويژه عمل سم پا شي را انجام مي دهند ،از این رو تو زيع سم بسيار منطقي است ونيز  محصو لات كشا ورزي از نظر با قيمانده ميزان سم ارزيا بي مي شود ،در نتيجه  اين محصو لات در اين كشو رها سالم تر مي با شد .

 #از  شما به خا طر شر كت د ر اين مصا حبه سپا سگزارم .

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.