پیشنهاد سردبیر

فاطمه معتمدی: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه باید از فرصتهای پیش آمده در فضای دیپلماسی خارجی، بدون ذوق زدگی برای پیشرفت اقتصاد استفاده کرد، گفت: ...

 ترافیک کشورهای اروپایی برای حضور در اقتصاد ایران

اکنون همه کشورهای دنیا برای حضور در اقتصاد ایران تمایل دارند و به دنبال آن هستند که خود را به اقتصاد بزرگ کشور از جمله خراسان رضوي متصل کنند.

شافعی در جمع خبرنگاران افزود: اتاقهای بازرگانی کشور اکنون با مشکل برنامه ریزی مواجهند، به این دلیل که تقاضا برای حضور و ملاقات اقتصادی زیاد است.

وی با بیان اینکه بیشترین ترافیک ایجاد شده مربوط به کشورهای اروپایی است؛ گفت: دلیل این استقبال این است که جدای از اتصال به اقتصاد و بازار بزرگ و جذاب کشور، آنان می‌توانند از طریق ایران به بازار منطقه نیز دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

وی با اشاره به بازارهای بزرگ منطقه خاورمیانه و آسیا اظهار داشت: ایران در بازارهای کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان تأثیرگذار است، بنابراین هیأتهای اقتصادی اروپایی به دنبال انعقاد قراردادهای اقتصادی دو یا چند جانبه با ایران هستند.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد درباره برنامه‌های جدید اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به دلیل تغییر نگاه دولت به بخش خصوصی، اتاقها باید پاسخ مناسبی برای این تغییرات و سیاستها داشته باشند و از میدانی که در اختیارشان است، برای توسعه اقتصادی بیشترین بهره را کسب کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا در اتاق بازرگانی ایران برنامه‌های یک و چهار ساله برابر این معیارهای جدید در حال تدوین است که البته این مهم در اتاق مشهد انجام شده است که پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.

کاهش هزینه‌های کسب و کار

شافعی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه کشور یادآور شد: نمایندگانی از اتاقهای بازرگانی به عنوان بخش خصوصی در تدوین این برنامه حضور و اعمال نظر می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم بهبود و ارتقای فضای کسب و کار کشور خاطرنشان کرد: تحقق این مهم در جذب سرمایه گذاری بلندمدت مؤثر و تأثیرگذار است و منجر به کاهش هزینه‌های کسب و کار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات بهبود فضای کسب و کار، مقررات زدایی است؛ گفت: اقدامها و حرکتهای خوبی در این خصوص بویژه توسط وزارت اقتصاد آغاز شده است تا مقررات اضافی و متضاد حذف شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به شناسایی سه هزار و 800 مقررات در وزارت اقتصاد که بعضی هم متضاد هستند؛ گفت: به طور حتم مقررات زدایی در فضای کسب و کار تأثیرگذار خواهد بود.

شافعی با اشاره به تشکیل کمیته ماده 76 در اتاق ایران با حضور نمایندگانی از دولت و قوه قضاییه تصریح کرد: کار این کمیته شناسایی قوانین و مقررات تولید، حذف قوانین غیرضرور و وضع قانون جدید برای خلأهای حوزه و تولید است که تاکنون نیز اثرگذار بوده است.

مشکل فاصله بین تصویب قوانین تا اجرا

وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره پررنگ نبودن تشکیل جلسات شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت اذعان داشت: در سال گذشته جلسات این شورا به جز اسفند ماه به طور منظم برگزار شد و شاید یکی از ایرادات مطرح شده غیبت وزرا در این جلسات باشد که در سطح معاونان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در این رابطه باید گفت، این اشکال بجاست، با این حال برخی از وزیران به دلیل مشغله کاری زیاد امکان حضور ندارند.

وی درباره خروجی این جلسات نیز به خبرنگار ما گفت: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را می‌توان مشابه کمیته 76 دانست که در خصوص مشکلاتی که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند، تصمیم‌گیری می‌کند.

شافعی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور، فاصله بین تصویب و اجرای قانون است؛ گفت: مشکل دیگر تغییرات و تصمیمات و نوسانات ناگهانی در حوزه‌هایی مانند صادرات است که شورای گفت و گو این موارد را شناسایی و اقدامهای لازم را برای رفع آن انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه هفته آینده اولین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال جاری برگزار می‌شود، افزود: طبق قانون، جلسات این شورا بدون حضور خبرنگاران تشکیل می‌شود، اما باید خروجی آن از طریق کنفرانس خبری عنوان و اطلاع رسانی شود.

گشایش اقتصادی

وی درخصوص شرایط اقتصاد کشور پس از لغو تحریمها نیز یادآور شد: این نکته حائز اهمیت است که اگر توافق نهایی لحاظ شود، نباید تصور کرد از فردای آن روز اقتصاد کشور گلستان می‌شود، چرا که بسیاری از مشکلات موجود ربطی به تحریم ندارد، با این حال توافق نهایی گشایشی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت که باید با مدیریت و ایجاد رقابت بین بازارهای ارتباطی قبلی با تقاضاهای جدید از کشورهای غربی و اروپایی بتوان بهترین و بیشترین عایدی را نصیب اقتصاد کشور کرد.

شافعی درخصوص تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: آنچه مسلم است اینکه باید توان و بعد نظارتی بانک مرکزی به حد قابل توجهی افزایش یابد که اگر نباشد، خیلی از مسایل به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضرورت تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفتن مؤسسه‌های مالی و اعتباری درخصوص دلایل بروز برخی معضلات اقتصادی در خراسان رضوي گفت: در کشور به دلیل شفاف نبودن برخی قوانین و مقررات رانت جویی فراوان است که البته عزم قوای سه گانه نیز بر این است که فساد و رانت در کشور مهار شود و در این رابطه تصمیماتی نیز اتخاذ شده است.

شافعی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا پول و سرمایه‌های اندک مردم جمع می‌شود تا کارهای بزرگی انجام شود که البته این مهم از طریق کانال درست آن که بازار سرمایه است، دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.