توسعه و رفاه هر کشور از نظر مادی و معنوی به توان تولید و صادرات به کشورهای منطقه و جهان بستگی دارد. زمانی که کشوری بتواند به بازارهای مختلف دسترسی پیدا کند قطعاً به موضوع مهم توسعه یافتگی دست پیدا کرده است اما کالای یک کشور موقعی توان صادراتی خواهد داشت که به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش قابل رقابت باشد در غیر این صورت آن کالا نمی تواند در بازارهای هدف صاحب جایگاه شود و در نهایت به مصرف داخلی می رسد.

اقتصاد ایران با تولید ملی به توسعه می رسد

نکته ی نخست این که اگر کالاهای ایرانی در سایر کشورها مورد اقبال عمومی قرار گیرند در حقیقت اقتدار اقتصادی کشورمان بالا رفته است، از این رو در قالب چنین امری دولت باید توجه به تولید ملی را در اولویت خود قرار دهد. در حوزه اقتصاد با حرف نمی توان حمایت های لازم را انجام داد لذا باید در عمل اهمیت بخش تولید مشخص شود و این امر به جهت کیفی و کمی قابل پیگیری است. از این رو به صورت عملی باید میزان تخصیص اعتبار به تولیدکنندگان مشخص یا بسته های حمایتی که دولت یازدهم تهیه کرده است، عملیاتی شود.

نکته دومی که باید به آن اشاره کنم داشتن یک نسخه واقع گرایانه برای بخش تولید است یعنی اگر این بخش نقشه راه دقیقی نداشته باشد حل مشکلات اقتصادی و تولید امکانپذیر نیست. خوشبختانه بخشی از این نقشه راه در نسخه اقتصاد مقاومتی دیده شده است. در اقتصاد مقاومتی حرکت تولید کشور ترسیم شده است.

فعالیت تولید کنندگان باید در جهت درون زا و برونگر باشد. در مبحث اول، سرمایه گذاری در تولید ملی باید در سطح پتانسیل داخلی باشد. خوشبختانه ایران از نظر نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی، امکانات عظیم تاریخی و منابع طبیعی پتانسیل خوبی دارد از این رو می تواند در بخش های مختلف صنعت و تولید سرمایه گذاری های مناسبی انجام دهد.

نکته کلیدی در این جریان، جهت گیری به صورت رقابتی است. زمانی که گفته می شود تولید درون زا باشد به برونگر هم اشاره شده است. این واژه به معنای تولید کالاهایی است که امکان صادرات داشته باشند. ما نباید برای نیاز داخلی تولید کنیم و به بازارهای منطقه و جهان بی اعتنا باشیم. زمانی که تولید تنها برای مصرف داخلی باشد از کیفیت آن کاسته خواهد شد و این امر به پدیده قاچاق و دامپینگ سایر کشورها به ایران منجر خواهد شد. تولیدات کشور در منطقه و جهان باید از نظر قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش قابل رقابت باشد. اگر هر کدام از موارد عنوان شده مشکل داشته باشد ایران توان رقابتی خود را از دست می دهد.

نکته ی سوم عزم ملی سه بخش دارد و شامل سیاستگذاران، فعالان اقتصادی و مردم است. سیاستگذاران باید طبق وظیفه ذاتی خود پیش روند و حمایت های لازم را انجام دهند. تولید کنندگان نیز باید برای تولید با کیفیت و ارزان کردن محصولات خود قدم بردارند. درست است در برخی کالاها کیفیت هنوز پایین است اما این امر نیازمند حمایت های مردمی است. تولید کنندگان زمانی که متوجه شوند کالاهایشان مورد استقبال عموم قرار گرفته است برای افزایش کیفیت محصولات خود برنامه ریزی می کنند لذا از مردم می خواهیم که صبر پیشه و از صنعتگران داخلی حمایت کنند. با چنین رویکردی به دلیل فراهم بودن زیرساخت ها می توان به تولید کیفی با قیمت مناسب دست پیدا کرد.

نکته ی چهارم این که در معارف دینی ما هم آمده که به موضوع دقیق و محکم کار کردن توجه شود لذا با توجه به موارد عنوان شده و حمایت از اشتغال کشور بهتر است همه دست به دست هم دهند تا در سال 94 تولید ملی صاحب جایگاه شود. از سویی دولت یازدهم که توانسته به موفقیت بزرگ کاهش نرخ تورم دست یابد قطعاً می تواند به رونق تولید کمک کند. اقتصاد ایران آماده یک جهش بزرگ است و این جمله شعار نیست بلکه واقعیتی است که باید پذیرفت.

در نتیجه گیری گفته هایم باید اضافه کنم که اقتصاد ایران با تولید ملی به توسعه یافتگی دست پیدا می کند و تمام کشورهای موفق و صنعتی از این شرایط عبور کرده اند. کشورها از ابتدا صنعتی نبودند اما با حمایت مردم شان و تزریق منابع مالی توانستند به توسعه برسند.

*عضو اتاق بازرگانی تهران

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.