قدس آنلاین : اصفهان - نمایشگاه عکس "خاموش روشن" در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق تهران برپا شده است.

برپایی نمایشگاه عکس "خاموش روشن" در نگارخانه کلک خیال

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، این نمایشگاه مجموعه عکس های نوستالژیک از منزل معلم ساده زیست مرحوم "سید عبدالعلی فناء توحیدی" و  کاری از مینا قاسمی زواره از هنرمندان و فعالان رسانه ای است.

 میناقاسمی زواره متولد آذر ماه سال 69 عکاس، فیلمساز، هنرمند و خبرنگار است که تا به حال چهار نمایشگاه انفرادی در تهران و اصفهان داشته است.

این هنرمند ساکن تهران و اهل زواره اردستان اصفهان می گوید: مجموعه عکس" خاموش روشن" فروردین ماه سال 1390 از منزل پدری مرحوم سید عبدالعلی فناءتوحیدی طباطبایی درشهر زواره از توابع شهرستان اردستان و استان اصفهان تهیه شده است.

وی افزود: در انتهای یکی از بن بست های محله "ودادان" مدینه السادات (شهر زواره )خانه قدیمی وجود دارد که سبک معماری آن به بناهای عهد صفویه شباهت دارد و این خانه قدیمی سکونت گاه خاندان استاد محمد محیط طباطبایی است.

این بانوی هنرمند اضافه کرد: این خانه که از تجدد تنها چند رشته سیم برق و چند لامپ و یک تلویزیون قدیمی به ارث برده است در زمان حاضر دیگر نه ساکنی دارد و نه رونقی که گذشته ها را زنده کند.

قاسمی اظهار کرد : این مکان معروف به خانه توحیدی زواره با ۸۰۰ متر مربع زیربنا متعلق به سیدمیرزا ابراهیم فناء توحیدی، پدر استاد محمد محیط طباطبایی و استاد عبدالعلی فناء توحیدی است که در دوره قاجاریه ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۳۲۰ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

به گفته وی، این خانه نیز جزء خانه‌های قدیمی و چهار صفه‌ای شهر زواره است که در سال ۱۳۸۹ توسط خانواده توحیدی به میراث فرهنگی شهرستان اردستان واگذار شد.

وی ادامه داد: اتاق مخصوص استاد توحیدی در حال حاضر به دلیل مرمت و بازسازی از شکل ابتدایی خود خارج شده و دیگر شبیه قبل نیست و عکس های این مجموعه تنها تصاویر باقی مانده از شمایل دست نخورده اتاق عبدالعلی توحیدی است.

وی خاطر نشان کرد: گچ های سیاه دیوار برای نوسازی تراشیده شده و وسایل اتاق نیز دیگر آنجا نیست.

قاسمی در مورد آخرین بازمانده این خانه گفت: مرحوم سید عبدالعلی فناء توحیدی وی در شهرویور ماه1303 شمسی در شهر زواره و محله ودادان سر بازار متولد شد و تا پایان عمر خود آنجا زندگی می کرد.

توحیدی حدود سال 1323 تا 1325 وارد اداراه فرهنگ(اداره آموزش و پرورش فعلی) شده است. 

وی درباره استاد عبدالعلی فناءتوحیدی زواره توضیح داد: وی بیشتر آثار برادرش را در 45 مجلد تدوین و صحافی کرد بود که هم اکنون محتوای این کتابخانه با ارزش، آرشیو روزنامه ها، مقالاتش خودش و برادرش محیط طباطبایی در موزه زواره نگه داری می شود. 

قاسمی زواره تصریح کرد: پس از تحقیقات زیاد در مورد شخصیت استاد توحیدی متوجه شدم ایشان علاوه بر ظاهر و آنچه مردم عام در موردش می دانند روحیات و شخصتی بسیار فراتر داشته، چنان که علاوه بر تدریس، علم ایشان و مقالات و دست نوشته هایی که در تمام سالهای تنهایی و انزوایی که مردم از آن در تعجب بودند، می نگاشتند.

به تصریح وی، اکنون آن دست نوشتارها به مکتوبات ارزشمندی تبدیل شده است که بعد از این نمایشگاه با کسب حمایت های فرهنگی قصد دارم کتابی در مورد ایشان به همراه مجموعه عکس کامل این خانه که بیش از 50 فریم عکس است منتشر کنم.

وی تصریح کرد: در ابتدا به دلیل زیبایی بصری این تصاویر قصد داشتم از این مجموعه نمایشگاهی بر پا کنم که متقارن با روز معلم شد و  چون ایشان هم معلم بودند به شهر زواره رفتم تا برای معرفی صاحب خانه مطالبی جمع آوری کنم اما تحقیقات تمام شدنی نبودند و در واقع من نه تنها با یک معلم بلکه یک انسان فرهیخته، نویسنده، پژوهش گر ، شخصیتی مطبوعاتی، عارف به طبیعت و زندگی و آموزگاری روبه رو شدم که امروز در شهر زواره  بیش از 80 درصد شاگردانش تحصیل کرده و یا معلم هستند.

قاسمی در ادامه گفت: اتاق استاد توحیدی واقعا اتاق یک معلم بود، همان تیرگی گچ دیوار ها از چراغ نفتی و بخاری دیواری، قلم ودوات، میز کوچک نگارش، نورگیرهای خورشیدی، طاق گندی و دوچرخه قدیمی که برای همه مردم زواره آشناست.

وی با اشاره به شیوه زندگی و تدریس استاد توحیدی افزود: این سبک ذهن مرا به سمت شخصیت صمد بهرنگی می برد و بسیار به او نزدیک است معلمی که روستا به روستا به دنبال شاگردانش می رود و به اجبار آنها را به اتاقکی کاگلی به عنوان مدرسه می آورد که سواد به آنها بیاموزد.

وی یادآور شد: خورشید این همه سواد و شفقت و انسانیت در 17/12/88 و سن 85 سالگی خاموش شد و در مزار قدیمی زواره در کنار پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد اما یاد و خاطراتش در همه یاد ها روشن است.

این نمایشگاه تا  16 اردیبهشت ماه جاری همه روزه ساعت 9 الی 18 آماده بازدید عموم مردم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.