۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 280592

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: استفاده‌ی بهینه از منابع آبی، نیازمند شناسایی و اکتشاف توسط پیشرفته‎ترین روش‎ها است و انرژی هسته‎ای به کمک رادیوایزوتوپ‎ها می‎تواند آزمایش‎های ردیابی را در مقیاس وسیع با مقادیر اندکی از این مواد رادیواکتیو انجام دهد چون پرتودهی قوی این مواد اندک باعث ردیابی آنها توسط یک کنتور گایگر می‎شود.

انرژی هسته‎ای راه مقابله با خشکسالی

دکتر «ناصر طهماسبی‎پور» در گفت‎وگو باایسنا، اظهار کرد: از خصوصیات بارندگی در ایران، توزیع ناهماهنگ مکانی و زمانی بارش است یعنی بارندگی در فصول زمستان و پاییز بیش‎تر انجام می‌شود و این در حالی است که در همین فصول زراعت قابل توجهی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‎ها و اقدامات مدیران در زمینه‌ی مشکل کم‌آبی یافتن راه‎های تأمین جدید آب برای زیست مردم در شهرها و روستاهاست. از راه‎های تأمین منابع آبی جدید می‎توان به استفاده از آب‎های زیرزمینی، شیرین کردن آب‎های شور، کشف چشمه‎های جدید با سونداژ کردن و حفاری آنها و حفر چاه در بستر رودخانه، حوضه سدها و هم‎بندها اشاره کرد.

طهماسبی‎پور ادامه داد: در کشورهای فقیر خشکسالی را حاصل تغییرات جوی می‎دانند که برای آن هیچ چاره‎ای نیست.

این دکترای آبخیزداری تصریح کرد: خشکسالی مانند سایر بلایای طبیعی نظیرسیل، زلزله و آتشفشان خسارت آنی ندارد تا توجه همگان را به خود جلب کند که برای مقابله و کاهش اثر اقدام اساسی انجام شود. آثار خشکسالی به مراتب گسترده‎تر و همه جانبه‎تر از دیگر بلایای طبیعی است. خشکسالی بر نیروی انسانی، اقتصاد، محیط زیست و... جامعه تأثیر می‎گذارد.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی باعث مهاجرت نیروی انسانی می‎شود که جبران‌ناپذیر است. خشکسالی در کشورهای فقیر تأثیر بیش‎تری نسبت به کشورهای غنی دارد.

طهماسبی‎پور یادآور شد: کشورهای غنی با بهره‎گیری از تحقیقات سیستم‎های مدیریتی و تدوین برنامه‎ریزی منطبق با استعداد مناطق با خشکسالی مقابله می‎کنند و لیکن در کشورهای فقیر این پدیده را حاصل تغییرات جوی می‎دانند که برای آن هیچ چاره‎ای نیست.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: اصلاح نظام مدیریت آب و آبیاری یکی از راه‎های مقابله با خشکسالی است. هر سال به علت کمبود آب هکتارها زمین به اراضی بیابانی اضافه می‎شوند که مدیریت دقیق می‎تواند زمینه‎ساز جلوگیری از خشکی باشد. مدیریت آب شامل ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آب و بهره‎برداری بهینه و موثر از منابع آب است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.