قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه معلمان، معماران دانش، اندیشه، اخلاق و ادب هستند، از تربیت دینی و اخلاقی به عنوان مهم ترین موضوعی که باید در مدارس امام رضا(ع) پیگیری شود، یاد و عنوان کرد: خروجی این مدارس باید افرادی داراي توانمندی در حوزه علم و دانش و از منظر ایمان و تخلق به اخلاق اسلامی، الگو باشند.

معلمان معماران دانش، اندیشه، اخلاق و ادب هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در نشستی صمیمانه با تعدادی از معلمان و مدیران مدارس امام رضا(ع) و مسئولان بنیاد فرهنگی رضوی که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت علی(ع) و روز معلم، گفت: مدارس امام رضا(ع) به عنوان حریم علمی عالم آل محمد(ص) به طور قطع باید از دو منظر تعلیم و تربیت دارای نکات برجسته و وجوه تمایز با سایر مجموعه های آموزشی باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدارس امام رضا(ع) باید به الگویی برای تعلیم و تربیت در سطح جهان اسلام بدل شود، اظهار داشت: فعالیت های این مدارس در حوزه های گوناگون هم چون نحوه برخورد با دانش آموزان، مسائل پرورشی، آموزش های درسی، تعالیم دینی و اخلاقی و... باید به گونه ای باشد که همه دانش آموزان با اشتیاق و علاقه در فضای آموزشی حضور یابند و در نهایت دانش آموختگانی متفاوت با سایر مجموعه های آموزشی دولتی و خصوصی وارد جامعه شوند.

عزیزیان آموزش های دینی، اخلاقی و پرورشی را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی و عنوان کرد: با توجه به هدف غایی ترسیم شده توسط آیت الله واعظ طبسی؛ تولیت عظمای آستان قدس رضوی برای مدارس امام رضا(ع) که پرورش انسان های الگو از جنبه های اخلاقی، ایمانی و علمی است،  نباید توجه مدارس تنها به مسائل آموزشی، کسب رتبه های برتر علمی و ورود دانش آموزان به دانشگاه های برتر معطوف شود.

وی برنامه ریزی مدون و مستمر در این زمینه را خواستار شد و افزود: در برنامه ریزی های مربوط به این حوزه باید تمام نیازها و مولفه های دانش آموزان در مقاطع گوناگون تحصیلی مورد توجه قرار گیرد؛ به گونه ای که یک دانش آموز از دوره ابتدایی تا پایان متوسطه تمام آموزش های لازم را فراگیرد و برای حضور در عرصه های مختلف اجتماعی آماده شود.

تربیت نیروی توانمند و کار آمد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از نیروهای فعال در بخش های مختلف آموزشی و پرورشی مدارس امام رضا(ع) به عنوان افرادی توانمند و نمونه یاد و تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی کار آمد و دارای مولفه های فرهنگی، اخلاقی و کاری متناسب با مجموعه آستان قدس رضوی، باید به صورت مستمر در مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی پیگیری شود.

وی افزود: در این زمینه می توان از ظرفیت سایر مجموعه های آستان قدس رضوی به ویژه دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام رضا(ع) نیز استفاده کرد.

مهندس عزیزیان هم چنین بر پیگیری دوره های آموزش ضمن خدمت تاکید کرد و افزود: بهره گیری از کادر آموزشی مجرب و کارآزموده وظیفه بنیاد فرهنگی رضوی و هم چنین انتظار عموم خانواده هایی است که مایلند فرزندانشان از امکانات برجسته مدارس امام رضا(ع) در امر تعلیم و تربیت اسلامی بهره مند شوند و بر این اساس باید استخدام نیروهای توانمند و ارتقای مستمر آن ها به طور ویژه مورد توجه باشد.

وی توجه به منزلت و معیشت معلمان را نیز در این بخش مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: همه معلمان و متولیان مدارس امام رضا(ع) خادمان حضرت رضا(ع) به حساب می آیند و از این رو همه ما وظیفه داریم در راستای تکریم و بزرگداشت این افراد متناسب با توانمان اقدام کنیم.

احداث یک مجموعه جدید آموزشی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به درخواست های متعدد برای ثبت نام در مدارس امام رضا(ع)، اشاره و عنوان کرد: همواره میزان افراد متقاضی تحصیل در این مدارس به مراتب بیش از ظرفیت بوده و آستان قدس رضوی تلاش کرده به تناسب امکانات خود، شرایط تحصیل دانش آموزان مناطق مختلف شهر را در این مدارس فراهم آورد.

مهندس عزیزیان افزود: طی سال های اخیر درخواست های بسیاری برای توسعه مدارس امام رضا(ع) مطرح شده و بر این اساس با دستور آیت الله واعظ طبسی، احداث یک مجموعه جدید آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

فعالیت بیش از 800 نفر در مدارس امام رضا(ع)

محمد تقی فخریان، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز طی سخنانی در این نشست از فعالیت بیش از 800 نفر در کادر آموزشی مدارس امام رضا(ع) خبر داد و افزود: در حال حاضر 6 هزار و 331 دانش آموز در 14 مدرسه و 204 کلاس درس متعلق به بنیاد فرهنگی رضوی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دست اندرکاران مدارس امام رضا(ع) طی سال گذشته عناوین برتر متعددی در سطح استان و کشور کسب کرده اند، اظهار داشت: دانش آموزان این مدارس نیز در مسابقات فرهنگی، المپیادهای علمی و مسابقات ورزشی توفیقات گوناگونی کسب کرده اند.

 

در حاشیه:

  • بخش زیادی از زمان این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های معلمان و مدیران مدارس اختصاص یافت که این امر با استقبال قابل توجهی از سوی حاضران مواجه و از آن به عنوان وجه تمایز این جلسه یاد شد.
  • مهندس عزیزیان در این جلسه از حاضران درخواست کرد تمام دغدغه ها و نکات مورد نظرشان را به صورت صریح و شفاف بیان کنند و پس از آن نیز وی درباره همه موارد مطرح شده، با ارائه توضیحات و توصيه هايي، خواستار بررسی و پیگیری آن ها شد.
  • در پایان این جلسه با اعطای شاخه های گل و هدیه از حاضران تجلیل به عمل آمد.
  • در این جلسه 15 نفر از معلمان، مدیران و متولیان مدارس امام رضا(ع) به بیان نقطه نظرات خود درباره این مجموعه پرداختند که از جمله نکات مطرح شده می توان به این موارد اشاره کرد:
  1. ضرورت توسعه مدارس امام رضا(ع) با توجه به درخواست های مردمی
  2. برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی ویژه مدارس امام رضا(ع) و ارائه آموزش های تکمیلی به نیروهای موجود با بهره گیری از ظرفیت موسسات علمی و آموزشی وابسته به آستان قدس رضوی
  3. تکمیل چرخه آموزش از دوره ابتدایی تا پایان متوسطه در مناطق مختلف شهر
  4. طراحی ساختار پرورشی در قالب یک برنامه منسجم از ابتدایی تا پایان متوسطه دوم
  5. توجه بیش از پیش به کوچک سازی واحدهای آموزشی با هدف افزایش ارتباطات میان فردی معلمان، مدیران و کادر آموزشی و پرورشی با دانش آموزان
  6. تلاش برای برنامه ریزی و سیاست گذاری واحد و مدیریت غیرمتمرکز مدارس امام رضا(ع) با هدف افزایش خلاقیت و نوآوری در مجموعه
  7. تشکیل کارگروه و انجام فعالیت های پژوهشی به منظور بررسی خروجی مدارس امام رضا(ع)
  8. توجه بیش از پیش به منزلت و معیشت معلمان مدارس
  9. بازطراحی فرایندهای پذیرش دانش آموز در مدارس امام رضا(ع)
  10. توجه ویژه به فعالیت های آموزشی، تربیتی و مهارتی دانش آموزان مقطع ابتدایی

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.