راوی کتاب «آن ۲۳ نفر» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب از نگارش متنی از سوی سردار قاسم سلیمانی بر روی متن این کتاب خبر داد.

سردار سلیمانی برای «آن ۲۳ نفر» یادداشت نوشت
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از احمد یوسف‌زاده راوی کتاب «آن ۲۳ نفر» صبح امروز با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم احمد یوسف‌زاده در سخنانی از نگارش نامه‌ای از سوی سردار قاسم سلیمانی خطاب به خود درباره این کتاب خبر داد و گفت: شب گذشته سردار سلیمانی در تماسی با بنده به دلیل اینکه خود ایشان مسئولیت تیپ ثارالله کرمان را در آن زمان بر عهده داشتند، در نامه‌ای نظر خود را از این کتاب اعلام کرد.

وی افزود: این کتاب یک سوژه ناب و تکرارناشدنی دارد؛ اتفاق آن ماجرایی است که در هیچ جنگ دیگری گزارش نشده است. اینکه رئیس‌جمهوری یک کشور متخاصم، اسرایی را که به دست آورده است به کاخ خود دعوت کند و به آنها بگوید برای شما هدایایی می‌خرم و شما را به کشورتان برمی‌گردانم؛ به شرط آنکه دیگر به جنگ نیایید و اعلام کنید که برای بار اول شما را به اجبار به جبهه فرستاده‌اند.

راوی کتاب «آن ۲۳ نفر» ادامه داد: در آن دوران حجم بالایی از تبلیغات سرتاسر منطقه را گرفته بود که صدام می‌خواهد اسرای ایرانی را با سخاوت آزاد کند؛ در حالی که این گروه با مقاومت خود در مقابل این عمل توانست عصاره جوانمردی و رشادت مردم ایران را برای جنگ به دنیا نشان دهد و خودش را به مقیاس خوبی برای مقایسه جوانان ایران و سایر کشورهای دنیا تبدیل کند.

وی افزود: در آن زمان در کشور عراق گفته می‌شد که هر کسی که بخواهد نام استخبارات را بیاورد، با صدای آهسته آن را عنوان می‌کند و هر کسی را هم که در زندان‌های عراق دست به اعتصاب غذا می‌زند، برای شکنجه به استخبارات می‌آوردند. برای ما جالب بود که عراقی‌ها به ما می‌گفتند که شما تنها افرادی هستید که در داخل زندان‌های استخبارات دست به اعتصاب غذا زده‌اید.

یوسف‌زاده همچنین در پایان سخنان خود گفت: من برای نوشتن این کتاب از بخشی از خاطرات مکتوب خودم و مجموعه مصاحبه‌های مهدی جعفری، مستندساز خوب کشورمان استفاده کردم و خودم حدس می‌زدم که این کتاب پس از تالیف، اثر شاخصی بشود. البته تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب نیز بر ارزش آن دوچندان افزود.

روایت یک تحول

در ادامه این نشست محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان کرد: ما ادعا داریم با پیروزی انقلاب اسلامی، مردم‌مان هویت دیگری پیدا کرده‌اند که این هویت کاذب در سال‌های دفاع مقدس توانست خودش را نشان دهد. ما در آن سال‌ها دیدیم که چگونه مردم در همه سنین برای حفظ استقلال و آزادی کشورشان تلاش کرده‌اند و موضوعاتی از این دست؛ دلیلی است بر صحت ادعای ما.

وی همچنین با اشاره به کتاب «آن ۲۳ نفر» گفت: ماجرای این جوانان در دستگاهی صورت گرفت که از حیث فعالیت تبلیغاتی، چیزی کمتر از دستگاه تبلیغاتی نازی‌ها در آلمان نداشت و این جوانان توانستند با استقامت، نقشه آنها را نقش بر آب کنند که خود این مساله، نشانه‌ای از تحول فراگیری است که می‌گویند ملت ما آن را در خود دید.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه آثاری که چنین تحولی را به مردم نشان دهند، بسیار کم در کشور خلق شده‌ است، اظهار داشت: برای مردم و نسل جوان یافتن هویت واقعی مبتنی بر شخصیت جوانانی که از کشور دفاع کرده‌اند، اهمیت بسزایی دارد و علت استقبال از این کتاب نیز همین مساله است. در میان جنگ‌های دنیا، جنگ تحمیلی این ویژگی را داشت که ذات حقیقی ملت ما را نشان داد و هویت قابل افتخار آنها را به نمایش کشید و همین مساله است که برای جوانان ما مورد توجه است. البته آقای یوسف‌زاده نیز این کتاب را به شکلی نوشته است که متن آن همانند یک رمان، خواندنی است.

مومنی شریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، این کتاب را نمونه یک سبک زندگی کامل ایرانی ـ اسلامی معرفی کرد و گفت: به لحاظ فطری، این حماسه‌ها و زندگی جاری در آن، برای مردم ما افتخارآمیز است و امیدوارم که هنرمندان ما از خلق چنین آثاری عقب نمانند و نگاه زیباتری به آن روزها و روایت آن داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.