قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: طبق تحقیقات انجام‌ شده سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران تقریباً یک‌چهارم سرانه مصرف آن در اروپاست، به همین دلیل است که اغلب کودکان امروزی توان مقاومتی پایینی در برابر عوامل بیماری‌زا دارند اما باید بدانید و آگاه باشید که مصرف شیر و فرآورده‌های آن، نیاز روزانه بدن ماست.

ضعفِ بدن خود را با این ماده غذایی برطرف کنید

به گزارش قدس انلاین، به گفته متخصصان علوم غذایی، کودکان زیر هفت سال به ۱٫۵ لیوان، نوجوانان بین هفت تا ۱۲سال و افراد بالغ به دو لیوان، پسرها در سن بلوغ به سه لیوان، دخترها در همین سن به ۲٫۵ لیوان و خانم‌های شیرده و باردار به ۳٫۵ لیوان شیر در روز نیاز دارند. با این وجود فسفركه براي بسياري از واكنش‌هاي شيميايي بدن و فعال كردن آنزيم‌ها لازم است ودر رشد و ترميم بافتي دخالت دارد، در ميان املاح موجود در شير حضور داشته و به غير از آن، سديم و پتاسيم كه در تنظيم اسيدي و بازي بودن سلول‌ هاي بدن نقش ايفا مي كنند، با خوردن شير دريافت مي ‌شوند.

مصرفِ شیر در بهبود علايم قاعدگي كه با نام سندرم پيش از قاعدگي معروف است، نقش به سزايي دارد. بسياري از خانم ‌ها قبل از دوران قاعدگي دچار نشانه‌هايي از جمله افسردگي، اختلالات خلقي، كمردرد و سردرد مي ‌شوند. اين افراد بايد بدانند كه مصرف شير مي ‌تواند اين نشانه‌ها را تسكين دهد.همچنین شير براي داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهايي سالم ‌تر لازم است. اين نوشيدني چون كلسيم فراوان دارد، مصرفش به همراه ويتامين Dباعث استحكام استخوان‌ها و دندان ها مي ‌شود. وجود كلسيم به همراه ويتامين A ، ويتامين هاي گروه B و پتاسيم مانع از نرم و نازك شدن موها مي ‌شود و به درخشان شدن آن ها كمك فراوان مي‌ كند. . امروز در سايه علم و دانش  معلوم شده است اين نوشیدنی از املاح و ويتامين های فراوانی برخوردار است؛ چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) پرداخته شده است.

در این باره از عبدالله بن سلیمان نقل شده است که ابی جعفر (ع) که فرمودند: رسول خدا (ص) غذایی نمی خورد و نوشیدنی نمی نوشید مگر آنکه می فرمودند: خداوند در آن برکت به ما قرار ده و بهتر از آن به ما عطا فرما، مگر در مورد شیر که می فرمودند: خداوندا؛ در آن برکت به ما بده و از آن را برای ما زیاد نما؛ و از ابی عبدالله (ع) نقل شده است که ایشان می فرمودند: شیر غذای پیامبران است.

همچنین ابی عبدالله (ع) در جواب مردی که به ایشان گفت: وقتی شیر می نوشم ضرر می بینم، بیان داشتند:  به خدا هرگز ضرر ندارد ولیکن شیر را با چیز دیگری می خوری که آن چیز به تو ضرر می زند و خیال می کنی که آن ضرر از شیر است؛ و نیز از ابی الحسن اصفهانی نقل شده است: با اباعبدالله (ع) بودیم مردی به ایشان گفت: ضعف در بدن دارم. حضرت فرمودند: بر شما باد به شیر که آن گوشت می رویاند و استخوان محکم می کند.

علاوه بر این رسول خدا (ص) می فرماید: بر شما باد به شیر گاو که آن از انواع درخت ها گرفته شده است؛ و همچنین از یحیی بن ابراهیم بن ابی البلاد از اجدادش نقل کرده است که: شکایت به ابی جعفر (ع) کردم از بیماری لاعلاج که یافته بودم. حضرت فرمود: چه چیز تو را منع کرد از نوشیدن شیر گاو و فرمودند: آیا تا حال از این شیر نوشیده ای؟ گفتم: بلی کراراً، فرمودند: چگونه آن را یافته ای؟ گفتم: آن را پاک کننده معده و پوشاننده ی (محافظ) پیه کلیه ها و اشتهاآور یافتم؛ از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: شیرِ گاو دواست.

با این وجود امروزه کارشناسان امور تغذیه به این نتیجه رسیده اند مدت زمان جذب و هضم شیر حدود ۳ تا ۴ ساعت است به همین دلیل گفته می‌شود بهترین زمان مصرف شیر قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند. علاوه بر این شیر تأمین‌کننده تریپتوفان نیز است که در داشتن خواب خوب و آرام دارد. شیری که در طول روز از طریق غذاها مصرف می شود، جزو واحد شیر مصرفی محسوب می‌شود. البته به شرطی که در اواخر طبخ به غذا اضافه شود و همراه با غذا نجوشد. البته باید توجه داشت برخی مادران به فرزندی که شیر پاستوریزه نمی‌خورد مکمل کلسیم می‌دهند، در صورتی که این مکمل نمی‌تواند جایگزین مناسبی باشد و بهترین راه‌حل استفاده از شیرخشک فرموله است.

منابع:

1-کلینی، فروع کافی، ج6: 336، 338.

2-برقی، المحاسن: 492، 580.

*محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 94-97.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    10 0
    شیر برادر من نه روغن پالم و وایتکس
  • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    12 0
    البته شیرنه شیرخشک مخلوط باپالم
  • حبیبی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    10 0
    لبنیات ایران یا روعن پالم!!!!!!!!!
  • بختیار IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    9 0
    بابا پولمان کجا بود بزار بمیریم (شیر مال بچه پولدارهاست). من آرد باآب مخلوط میکنم تا شیر بشه بعد نوش میکنم
  • علی ## IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    3 0
    ماهی سه لیوان شاید، با این وضع اقتصادی
  • رحیم IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    ممنون از مطلب خوبتون. سپاس