قدس آنلاین - ایلام: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: 50 درصد بارندگی ها در استان ایلام به صورت هرز آب خارج می شود.

50 درصد بارندگی ها در ایلام به صورت هرز آب خارج می شود

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، خیراله آذرکردار در نشست علمی ـ تخصصی نقش آبخیزداری در مدیریت بحران آب با حضور مدیرکل، معاونین، کارشناسان اداره کل، اساتید و دانشجویان دانشگاه ایلام و رئیس انجمن آبخیزداری ایران در محل سالن آمفی‌تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام با بیان اینکه آبخیزداری یکی از جدیدترین شیوه‌های حفاظت آب و خاک و مهار سیلاب‌هاست، اظهارداشت: کشور ما جزو کشورهای خشک و نیمه‌خشک جهان است و متوسط بارندگی در ایران یک‌چهارم بارندگی دنیاست که حدود 70 درصد آن نیز پس از بارش به‌صورت تبخیر درآمده و از دسترس خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام یک استان کوهستانی با ساختار زمین‌شناسی جوان و پوشش گیاهی ضعیف است، افزود: این استان در مسیر تردد و چرای دام چهار استان قرارگرفته و همین امر باعث شده که حدود 50 درصد بارندگی استان به‌صورت هرز آب خارج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام آبخیزداری را علاوه بر مهار و کنترل سیلاب‌ها در افزایش تولید غذا مؤثر دانست و خاطرنشان ساخت: با کمک آبخیزداری می‌توان با منابع محدود و با مدیریت درست و بازنگری در شیوه‌های پیشین و جایگزینی با راه‌های نو به تولید مواد غذایی بیشتر و بهتری همت گماشت.

خیراله آذرکردار یادآور شد: پرداختن به آبخیزداری یکی از راه‌های کاهش و مهار آب و سیلاب و کاهش بحران کمبودهای آب است.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران و استاد گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با بیان اینکه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری در کشور و استان ایلام حائز اهمیت است، گفت: شیوه‌های جدید مدیریت در منابع طبیعی بر لزوم همکاری تمام دستگاه‌های دولتی دخیل در حوزه‌های آبخیزداری تأکید دارد.

دکتر صادقی اولویت‌بندی پتانسیل‌ها مبتنی بر تحقیقات انجام‌گرفته و به دور از تعصبات تخصصی، برقراری ارتباط با ستادهای مختلف از جمله آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست و تشکیل ستادی با عنوان ریزگردها را مهم ارزیابی کرد و اظهارداشت: در حال حاضر تغییر کاربری اراضی مهم نیست بلکه مدیریت اراضی و مدیریت سازگار منابع موجود در حوزه‌ها بیشتر اهمیت دارد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه حفظ و بهره‌برداری مناسب از منابع آب و خاک به‌عنوان بستر طبیعی جهت توسعه پایدار و جلوگیری از هدر رفت آب و تأمین آب مناطق پائین‌دست از اهداف مهم طرح های آبخیزداری است، گفت: از دیگر اهداف طرح های آبخیزداری کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌های مخرب و جلوگیری از حمل رسوب، فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن سدها و افزایش عمر مفید سدها و شبکه‌های آبیاری است.

محمد پاکدل با اشاره به اینکه طرح آبخیزداری در مهار و کنترل آب های جاری و بارندگی ها بسیار مؤثر است، اظهارداشت: کنترل و محافظت از خاک از دیگر مزایای طرح های آبخیزداری محسوب می‌شود و در این حوزه منافع زیادی دارد.

گفتنی است دکتر صادقی در پایان این نشست به سؤالات متنوع مدعوین پاسخ داد و از دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی تقدیر بعمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.