قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: مدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بی شک فردوسی نقطه آغاز و پایان در حماسه سراییِ ایران است و این برداشت بدین دلیل است که پیش از سرایش شاهنامه و پس از آن، هیچ اثر حماسی قابل مقایسه و حتی رقابت با آن خلق نشده است.

فردوسی نقطه آغاز و پایان در حماسه سراییِ ایران است!

به گزارش قدس انلاین، دکتر محمد تقوی، مدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم افتتاحیه همایش مخاطب شناسی شاهنامه و شعر حماسی فارسی در جمع، اساتید و محققینِ حوزه شاهنامه پژوهی گفت: اگر به تاریخ ادبیات فارسی رجوع شود، شاهد ظهور شاعران و بزرگانی می باشیم که هر یک در حد خود، حکم قله ای را دارند که این فرهنگ و هنر از وجود آن ها رشد یافته است. اما در این بین امتیازی که فردوسی نسبت به دیگران دارد حماسه سرایی وی می باشد.

وی افزود: بی شک فردوسی نقطه آغاز و پایان در حماسه سراییِ ایران است. این برداشت بدین دلیل است که پیش از سرایش شاهنامه و پس از آن، هیچ اثر حماسی قابل مقایسه و حتی رقابت با آن خلق نشده است. به این معنی باید بیان داشت که حماسه سرایی را فردوسی به پایان رسانده است. این در حالی است که در سایر قالب های شعری از جمله غنایی، تعلیمی و غیره، آثار بزرگی آفریده شده است و امکان دارد و با توجه به استعدادهای پیش رو نیز مجدد سروده شود. اما در حماسه سرای، شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی تنها اثر کامل و جامع و غیر قابل تکرار است.

وی یادآور شد: با این رویکرد، باید اذعان داشت که پس از اتمام شاهنامه بوسیله فردوسی، بابِ حماسه سرایی به معنای واقعی خود بسته شده است و تا زمان حاضر اثری بدین استواری خلق نشده است.

مدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: شاهنامه اثری است که مداقه و بررسی در آن نیازمندِ پژوهش هایی بسیار می باشد و این وظیفه بر عهده پژوهشگران توانمند در این زمینه است تا با مباحث مد نظر خود، به موشکافی هرچه بیشتر نقاط تاریک این اثر بپردازند و از این رو قطب علمي شاهنامه و فردوسي، با همکاری گروه زبان و ادبيات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسة فرهنگی سرای فردوسی تا حد امکان حمایت های لازم از این گونه پژوهش ها را به عمل خواهد آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.