قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید طی دهه های گذشته مشکل بیکاری کسانی را شامل میشد که نه سواد درست وحسابی داشتندو نه تخصص ، اما طی دهه اخیر رشد ظرفیت دانشگاهها و پذیرش بدون حساب وکتاب دانشجو باعث شد تا بیکاری از قشر بیسوادوکم سواد به جوانانی با تحصیلات کارشناسی منتقل شود ؛ فارغ التحصیلانی که البته برغم دریافت مدرک هیچ تخصصی کسب نکرده بودند .

رشته های دانشگاهی تناسبی با بازار کار ندارد/بیکاری جوانان باعث بالارفتن سن ازدواج و افزایش طلاق شده است/وزارتخانه های ورزش و جوانان و کارو تعاون از زیر با اشتغال شانه خالی میکنند

درعین حال این مشکل طی سالهای گذشته از قشر لیسانسه به فوق لیسانس منتقل شده واکنون درجامعه شاهد جوانانی با تحصیلات تکمیلی هستیم که بیکار هستندو نه تنها خود توانایی انجام کاری را ندارند بلکه به دلیل رکود حاکم بر تولید و تجارت شغلی هم وجود ندارد که جذب ان شوند.

دراین راستا سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در دنیای کنونی، بیکاری یکی از جلوه‌های فقر است، گفت: بزرگترین چالش اقتصادی و اجتماعی در ایران بیکاری نسل جوان است.

غلامرضا کاتب ، گفت:در دنیای کنونی امروز بیکاری یکی از جلوه های فقر است، اما در مقابل فقر جوهر کار و اشتغال در وجود آدمی بزرگترین موهبت الهی است، ازطرفی در کشور ما بزرگترین چالش اقتصادی و اجتماعی بیکاری نسل جوان است و براساس اصل 28 قانون اساسی دولت موظف است برای همه افراد امکان اشتغال به کار ایجاد نماید.

کاتب افزود: طبق برآوردهای اولیه ازشاخص های کمیتی سال 1404، نشان می دهد برای اینکه نرخ بیکاری اقتصادی و حجم سرمایه گذاری موجود که قطعا در سال های آینده با انباشت بیکاری مواجه خواهد شد و اگر بتوانیم سالانه حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم حداقل می بایست رشد اقتصادی 8 درصد رادر سال های آتی داشته باشیم.

کاتب ادامه داد: از آنجایی که مجلس در سال 1394 در قانون بودجه گام‌های اساسی از جمله اختصاص 40 هزار میلیارد ریال جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار از قانون هدفمندی ، 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها برای اشتغال افراد تحت پوشش کمیته امداد و 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال مددجویان سازمان زندانها و اقدامات تامینی کشور برداشته، امید است شاهد تحول جدی‌تری در بخش اشتغال باشیم.

***نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و بازار کار

دراین حال سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه دولت برای کاهش آمار بیکاری نیازمند برنامه است، گفت: نبود تناسب میان رشته های دانشگاهی و بازار کار علت افزایش آمار بیکاری درکشور است.

ایرج عبدی ، درخصوص سیاست‌های دولت برای کاهش آمار بیکاری درکشور، گفت: متاسفانه هم اکنون آمار بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش پیدا کرده که این موضوع برای کشور زنگ خطری جدی است؛ اما درباره علت این مشکل می‌توان گفت که با توجه به نیازهای کشور، رشته های دانشگاهی توسعه پیدا نکرده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین همه افرادی که روزانه از مراکز آموزش عالی کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، از نظر مهارتی و علمی متناسب با نیازهای بازار کارتربیت نشدند که این معضل مشکل جدی برای اشتغال ایجاد کرده است، البته برای حل این مشکل درحوزه اقتصاد باید جهش و رشد ایجاد کرد تا تولید به طور گسترده رونق پیدا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر رشد منفی اقتصادی مثبت شده است، همچنین مجلس شورای اسلامی 4 هزار میلیارد را در بودجه  سال 94 به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص داد، بنابراین ازدولت انتظار می رود که به این مصوبه مجلس به درستی توجه کند، تا مشکلات مربوط به بیکاری فارغ التحصیلان دربازه زمانی کوتاهی حل شود.

عبدی با بیان اینکه آمارهای مربوط به میزان بیکاری در کشور باید یکسان باشد، تصریح کرد: اینکه مرکزآمار کشور یک نرخ رابرای میزان بیکاری اعلام کرده و بانک مرکزی آمار دیگری را اعلام کند، به طور حتم قابل قبول نیست، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بیکاری هم اکنون در جامعه فزاینده است و مقابله با بیکاری بدون برنامه محقق نمی شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، افزود: متاسفانه در برخی استان ها میزان بیکاری 3 درصد بوده و در برخی استان ها  30 درصد است، حتی بعضی از استان ها پس ازگذشت 30 سال نرخ بیکاری بالای 20 درصد دارند که این موارد منجر به افزایش مهاجرت، طلاق و بالا رفتن سن ازدواج شده است، بنابراین دولت برای کاهش میزان نرخ بیکاری نیازمند برنامه است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: اما اقدام مثبت این دولت ازابتدای کار تاکنون این است که سعی در اتمام طرح‌ها و پروژه‌ها دارد، از این رو اتمام طرح‌ها در ایجاد فرصت های شغلی موثر است، اما اگر طرح‌های نیمه تمام رها شده و فقط مبلغی به بودجه تزریق شود، تنها رشد اقتصادی را منفی می‌کند.

*** نبود راهکاری منسجم برای بیکاری جوانان تحصیل‌کرده

همچنین نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس نهم، از نبود راهکاری منسجم برای بهبود وضعیت بیکاری جوانان تحصیل‌کرده انتقاد کرد.

غلامحسین شیری علی آبادی افزود:‌ چرا کسی به فکر بیکاری جوانان و تحصیل‌کردگان نیست تا چه زمانی باید شاهد مراجعه این افراد باشیم خواشه دارم علاج یا طرحی برای ریشه‌کنی این معضل بیاندیشید.

درعین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه در حال حاضر متولی مشخصی برای اشتغال در کشور وجود ندارد، گفت: تعریف شرح وظایف دو وزارتخانه کار و ورزش و جوانان در حوزه اشتغال ضروری است.

حمیدرضا مشهدی عباسی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص سیاست‌های دولت در کاهش نرخ بیکاری، گفت: خوشبختانه دولت و وزارت کار قدم هایی را درراستای افزایش اشتغال و جلوگیری از بیکاری برداشتند اما با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور بیکاری افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم دماوند، رودهن و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنده معتقد هستم که آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی درخصوص میزان بیکاری در کشور صحیح نبوده به طوریکه هر سازمان مرتبط با بحث اشتغال آمار متفاوتی را درباره میزان بیکاری درکشور مطرح می‌کند.

وی تاکید کرد: زمانی که دو وزارتخانه کار و تعاون با هدف کوچک سازی دولت ادغام شدند، هیچ شرح وظیفه مشخصی برای وزارتخانه جدید یعنی وزارت کار، تعاون ورفاه اجتماعی در خصوص اشتغالزایی تعریف نشده است؛ البته برای وزارت ورزش و جوانان هم شرح وظایف مشخصی برای اشتغال جوانان وجود ندارد، اما در حال حاضر شرح وظیفه این دو وزارتخانه در کمیسیون اجتماعی مجلس و دولت در حال بررسی است.

مشهدی عباسی تصریح کرد: بنده پیشنهاد دادم که متولی اشتغال در کشور وزیر کارباشد و همه نهادها و سازمان ها موظف هستند که در بحث اشتغال با وزارت کار همکاری کنند، ازاین رو در شرایط سخت و وجود مشکلات اشتغال مجلس از وزیر کار پاسخ می خواهد، اما در حال حاضر مشخص نیست که در بحث اشتغال و بیکاری چه نهاد و وزارتخانه ای باید پاسخ دهد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، افزود: زمانی که وزیر کار متولی اشتغال شود می‌تواند درجهت جلوگیری از افزایش بیکاری با مسئولان وزارت صنعت و معدن به دلیل واردات بی‌رویه برخورد کند، بنابراین تا متولی اشتغال مشخص نشود، آمارهای اشتباه در خصوص میزان بیکاری در کشور طرح می شود.

مشهدی عباسی با بیان اینکه لایحه شرح وظایف جدید وزارت کار درحال آماده شدن در دولت است، تصریح کرد: در تدوین این لایحه از سوی دولت، ما پیشنهاد کردیم که وزیر کار متولی اشتغال شود، ازاین رو تنها ازاین طریق است که مجلس می‌تواند نسبت به کاهش میزان بیکاری در کشور از وزیر کار پاسخ بخواهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درخصوص ایجاد فرصت‌های شغلی، گفت: به طور قطع افتتاح کارخانه ای در سفرهای استانی دولت به معنای ایجاد فرصت های شغلی است،اما باید مراقب بود که با واردات بی رویه و عدم حمایت از تولید کننده این کارخانه تعطیل نشود، اما متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است و از تولیدکنندگان واقعی به درستی حمایت نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.