۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 283666

قدس آنلاین _ بسته ای فنی برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تهیه شده است که مدیریت تقاضا، احیای طبیعت و حفظ محیط زیست در آن لحاظ شده است .

یک بسته  فنی  برای مصرف بهینه  آب در کشاورزی

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی بابیان این مطلب در نخستین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در مشهد برگزار شد اظهار داشت: کشت نشایی ، کشت گلخانه ای ، محدودیت کشت تابستانه و برنامه اصلاح الگوی کشت  را می توان بعنوان نمونه هایی از این راهکارها  نام برد.
عباس کشاورز افزود: دولت به تنهایی نمی تواند با بحران آب  مقابله کند و تنها راه پیروزی بر این  بحران همکاری همه اقشار جامعه است.
وی حل موضوع آب در کشور را نیازمند یک حکمرانی مناسب دانست که دارای شفافیت است و همه ذینفع ها در آن با حقوق مساوی با مسئله آب برخورد می کنند.
وی بیان  کرد:مشکل ترین پدیده ما بهره وری است و وقتی تکنولوژی ما نسبت به کشورهای پیشرفته پایین است  ، انتظار بازدهی را نداشته باشیم.
 معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی تولید برق به وسیله آب را  یک اشتباه بزرگ خواند و اشاره نمود: آبی که برای تولید برق در خوزستان مورد استفاده قرار می گیرد به کارون و سپس به خلیج فارس می ریزد.
عباس کشاورز ادامه داد : در طی 7 ماه 5 میلیارد متر کعب آب برای تولید برق به هدر رفته است.
رئیس نخستین کنگره ملی آبیاری و زهکشی نیز طی سخنانی  اظهار داشت: به جای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی باید با آن سازگاری کرد.
دکتر علیزاده افزود: ما با "کشاورزی ناهماهنگ با طبیعت" نه تنها با منابع آب وخاک مقابله کردیم بلکه بسیاری از منابع ژنتیکی خود را از دست دادیم.
وی با اشاره به اینکه  مسائل خاک کمتر از مسائل آب نیست ادامه داد:   فشار زیاد بر اراضی کشور ،برای افزایش تولید، باعث ضربه به منابع خاک نیز  شده است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این کنکره بیان کرد : مجلس به عنوان یکی از قوای سه گانه در خصوص حل بحران آب ،  سیگنالی از خود نشان نداده است در حالی که راه حل این مشکل ایجاد یک وفاق همگانی است.
سید محمد حسین شریعتمدار ادامه داد : در دقیقه 90 به بی آبی کشور توجه شده لذا جای هیچ توقف و تاخیری در این زمینه وجود ندارد.
 وی افزود : از اسفند سال 1392 به صورت رسمی از بی آبی در کشور پرده برداشته شد و دولت پذیرفت که این موضوع را با مردم در میان بگذارد این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی از 4 هزار کشاورز نشان می دهد که بیشتر آنها تاکید داشتند که بی آبی را از حدود 9 سال پیش به صورت محسوس احساس کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.