قدس آنلاین: رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: صنعت طلا و جواهر قوانین خاص خود را می طلبد و دیگر زمانی برای آزمون و خطا باقی نمانده است.

زمانی برای آزمون و خطا در بحث طلا نداریم

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، هوشنگ شیشه بران در همایش بررسی فرصت ها و چالش های صنعت طلا و جواهر که در هتل عباسی برگزار شد، افزود: دولت باید در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده که منجر به تعطیلی برخی اصناف به خصوص صنعت طلا شده، بازنگری های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه طلا از دیدگاه اقتصادی استراتژیک و پشتوانه مالی داشته و نقش اساسی در بازارهای مالی دارد، اظهار داشت: حجم تجارت جهانی طلا در دنیا ۳۰۰ هزار دلار است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه نتایج جامعی درباره بازار طلای ایران نشان می دهد که ایران در چند سال گذشته به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلای جهانی تبدیل شده است،  تصریح کرد: ایران رتبه دوم آسیا و ششم جهان را در زمینه مصرف طلا به خود اختصاص داده اما باید دید سهم بازار داخلی و هنر تولیدکننده ایرانی از این میزان چقدر است.
وی بیان داشت: اگر به شرق سفر کنیم رقابت چشمگیری را میان کشورهایی چون هنگ کنگ، تایلند، کره و مالزی شاهد هستیم که هر ساله با طرح ها و دستاوردهای جدید سعی دارند گوی رقابت را از یکدیگر بربایند و در این میان نباید از کشور چین نیز غافل ماند.
شیشه بران با تاکید بر اینکه ایران از گذشته نزدیکی با این هنر و صنعت داشته است، گفت: متاسفانه امروز ایران در این حرفه بیشتر به یک مصرف کننده و کپی کار تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از شرایط فعلی و ارتقا صنعت طلا باید شاهد تغییر نگاه دولتمردان، تغییر الگوی حرکتی تولیدکنندگان و جلب نظر مثبت مصرف کنندگان باشیم.
وی با ارائه پیشنهاداتی برای ارتقاء این صنف، گفت: حمایت از احداث مجموعه های تخصصی طلا و جواهر و دوری از سرقفلی پروری یکی از الزامات حرکت این صنف به سمت رشد و پرورش است که نمونه موفق این کار در بازار هنر و نمونه های مشابه در کنار گردآوری فروشگاه های معتبر دیده می شود و از پراکندگی صنف در سطح شهر جلوگیری می کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان همچنین به ساخت شهرک تخصصی طلا اشاره کرد و افزود: احداث شهرک تخصصی طلا مشارکت جمعی را می طلبد و می تواند در سال همدلی و همزبانی الگوی موفقی برای تحقق این آرزوی چند دهه باشد.
وی تاکید کرد: حضور کارگاه های طلا در دل محلات شهر بیشتر از همه برای صنعتگران طلا و جواهر دشوار است و تمام فعالان این صنف از تاسیس شهرک طلا با ظرفیت های علمی، پژوهشی، تولیدی و حتی توریستی استقبال می کنند اما تا پای حل مساله می رسد مساله پاک می شود.
شیشه بران با اشاره به اینکه اتحادیه طلا اقدامات لازم را برای رفع آلایندگی کارگاه های طلاسازی انجام داده است، گفت: استان اصفهان در صادرات طلا و جواهر موفق عمل کرده به گونه ای که صادرات ۷۵۰ میلیون دلاری طلا در سال ۹۱-۹۰ بالاترین میزان ارزآوری را به همراه داشته و می تواند به حذف اقتصاد نفتی کمک کند.
وی با بیان اینکه صنعت طلا و جواهر به دلیل گردش بالای مالی، توانایی جذب نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده بالا می تواند در راستای توسعه اقتصادی کشور تاثیر به سزایی داشته باشد، تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر می تواند با کمترین وزن بیشترین ارزآوری اقتصادی را نصیب کشور کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تاکید کرد: از دولت انتظار می رود با اتخاذ سیاست هایی مانند لغو پیمان ارزی، تشویق صادرکنندگان نمونه، تقویت تشکل های صادراتی تخصصی در زمینه طلا و جواهر، اعطای تسهیلات بانکی به صادرکنندگان، معافیت صادرکنندگان از سپردن وثیقه، تسهیل در صدور روادید برای تجار و ... به نوعی به روان سازی کریدور تجاری کشور برای تجار و صادرکنندگان طلا به صورت ویژه بپردازد.
وی در ادامه به حمایت مالی و بیمه ای و ایجاد بانک و بورس طلا و تدوین استاندارد دریافت مالیات از صنعت طلا اشاره کرد و گفت: کاهش تولید فعلی ایران در تولید طلا از عواملی است که در به حداقل رسیدن سهم ما از تجارت این فلز زرد نقش مهمی ایفا کرده است و اتخاذ قوانینی برای حمایت از تولید طلا می تواند به رشد دوباره این صنعت منجر شود.
شیشه بران از دولت خواستار شد در خصوص اصلاح ساختار قانون مالیات بر ارزش افزوده که در هنگام تصویب به دلیل عدم حضور کارشناسان متخصص صنفی منجر به تعطیلی یا رکود بسیاری از واحدها و بنگاه های اقتصادی در برخی اصناف به خصوص به صنعت طلا شده، بازنگری کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.