«چنمای گاریخان» تحلیلگر سیاسی هند، شرکت نکردن سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست کمپ دیوید آمریکا را نشانه کاهش چشمگیر نفوذ این کشور و بی اعتمادی کشورهای عربی به واشنگتن دانست.

تحلیل کارشناس هندی ازکاهش نفوذ آمریکا درکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

وی روز یکشنبه در مقاله ای با عنوان «سیر نزولی نفوذ آمریکا» در روزنامه «تریبیون هند» نوشت: تا پیش از این، آمریکا بیشترین نفوذ را در این منطقه و به ویژه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داشت.

تحلیلگر سیاسی هند با اشاره به هدف برگزاری نشست کمپ دیوید نوشت: پیشنهادهای آمریکا در خصوص پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی، استقرار ناوگان خود در خلیج عدن و حتی استقرار ناو هواپیمابر «یو.اس .اس ایینتر پرایز» برای حمایت از حمله عربستان به یمن، برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را راضی نکرد.

وی با اشاره به ریشه های نارضایتی کشورهای عربی از آمریکا نوشت: این کشورها معتقدند که آمریکا تلاش کافی برای جلوگیری ازسقوط مبارک و جنگ در سوریه انجام نداده است.

این تحلیلگر سیاسی هندی، مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک و احتمال دستیابی به نتیجه را از دیگر عوامل مهم نارضایتی کشورهای عربی از آمریکا دانست و نوشت: حمله عربستان سعودی به یمن در واکنش به احتمال موفقیت مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک انجام شد.

«گاریخان» نوشت: اسراییل برای جلوگیری از هرگونه تفاهمنامه ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک، کارزاری در کنگره آمریکا به راه انداخت و از حمله و ماجراجویی عربستان سعودی به یمن حمایت کرد.

ایرنا

 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.