قدس انلاین-اراک: استاندار مرکزی در حاشیه بازدید از تالاب میقان بر حفاظت از این تالاب تاکید کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست و تلاش در جهت کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک از برنامه های اولویت دار دولت در استان است

تلاش در جهت کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک از برنامه های اولویت دار دولت است

به گزارش قدس آنلاین از اراک،زمانی استاندار مرکزی با بیان اینکه عناصری که حیات تالاب میقان را به خطر اندازند، باید حذف شوند،اظهار کرد: نباید اجازه داده شود که تالاب کویری میقان اراک که میزبان 15 درصد از گونه های پرندگان و 73 گونه مهم گیاهی است رو به نابودی برود که این مهم نیازمند همدلی و همزبانی دستگاه های دولتی و مردم منطقه و کلان شهر اراک است.

وی بیان کرد: بهره برداری غیر اصولی احتمالی سولفات سدیم از سوی شرکت املاح معدنی ایران که در حاشیه تالاب میقان قرار دارد مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات این امر، از همه ظرفیتهای قانونی برای برخورد با آن بهره گرفته می شود.

زمانی ابراز کرد: ازآنجایی که تالاب میقان اراک درفاصله پنج کیلومتری اراک واقع شده توجه به حفظ و احیای آن برای مهار آلودگی های محیطی و حفظ سلامت مردم ضروری است و استانداری استان مرکزی به این مهم نگاه ویژه ای دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: این تالاب کویری در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده و تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد بنابراین حیات این تالاب باید تحت هر شرایطی حفظ شود چرا که در صورت خشکی مطلق این منطقه ریزگردهای محلی را به دنبال داشته و زندگی شهروندان اراکی را به مخاطره می اندازد.

وی  گفت: تالاب کویری میقان اراک یکی از زیستگاههای مهم پرندگان مهاجر و جزو 10 تالاب شناخته شده کشور است که در سال های گذشته به دلایل مختلف حیات این تالاب با چالش های جدی مواجه شده است.

گفتنی است تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.

با گرم شدن هوا، هر ساله شدت تبخیر آب از دریاچه تالاب میقان به گونه ای است که در اردیبهشت تا اواخر خرداد خشک شده و با کوچکترین وزش باد به کانون ریزگرد و غبارآلودگی شهر اراک تبدیل می شود.

سالانه بین 10 تا 15 هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به تالاب کویری میقان اراک مهاجرت می کنند که یکی از گونه های شاخص آن که تحت حفاطت بین المللی نیز هست درنای خاکستری است.

  
یادآور می گردد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری و مسوولان محیط زیست در این بازدید حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.