۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
کد خبر: 284339

هرچند عربستان به‌ خوبی می‌داند که نمی‌تواند در بلندمدت به وضعیت موجود ادامه داده و فشار افکارعمومی را تحمل کند، اما به‌ نظر می‌رسد رهبران تازه‌ کار عربستان امیدوارند با تغییر شرایط میدانی یمن، دست کم فضایی را به‌ وجود آورند که کشتی نجات ایرانی نتواند حضوری قهرمانانه در یمن داشته و منجی یمنی‌ها قلمداد شود.

چرا عربستان از کشتی نجات ایران هراس دارد؟

 حتی بی‌تجربه‌ترین رهبران سعودی هم می‌دانند که تهران به‌دلیل نزدیک شدن به کشوری چون یمن که مدت‌هاست به‌دلیل جنگ داخلی و دیکتاتوری پیش از آن، مزیت‌های خود را از دست داده، وارد یک نزاع منطقه‌ای نمی‌شود، اما به‌راستی ریاض از چه می‌ترسد که با این شدت از نزدیکی تهران به باب‌المندب می‌ترسد و برای کشتی نجات ایرانی شاخ و شانه می‌کشد؟
1- شاید در سطحی‌ترین لایه تحلیل بتوان گفت که عربستان در یمن دنبال بهانه‌گیری است. کشوری که نتوانست جلوی پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را بگیرد و پیش از این در سوریه، لبنان و عراق نیز سرخورده شده بود، حالا در یمن می‌خواهد تهران را وارد نزاعی کند که از دل آن، تضعیف قدرت منطقه‌ای کشورمان نتیجه شود. عربستان پیش از این در سوریه نیز تلاش کرده بود ایران را درگیر یک جنگ فرسایشی کند ولی تحولات میدانی مانع از این شد که این شیطنت‌ها دامی جدی پیش‌روی تهران بیندازد و ایران را رودرروی واشنگتن و پاریس، به‌عنوان بازیگران فرامنطقه‌ای درگیر در جدال سوریه قرار دهد. چنین است که در سطح اولیه تحلیل باید گفت که عربستان در بحران یمن می‌خواهد پای ایران را به میدان نزاع کشیده و اثبات کند که کشورمان عامل بی‌ثباتی منطقه است؛ هرچند تجاوز نظامی مستقیم ریاض به صنعا، اثباتی بر خلاف بودن چنین گزاره‌ای است. شاید تهدید به تجاوز به کشتی نجات ایرانی، بتواند آخرین فرصت عربستان برای تحریک ایران به یک درگیری منطقه‌ای باشد. جنگی که البته ایران بارها گفته، هیچ علاقه‌ای برای ورود به آن ندارد.

2- در سطح دیگری از تحلیل می‌توان گفت که عربستان می‌خواهد با تهدید کشتی نجات ایران و پیش از این با مانع شدن برای فرود هواپیمای ایرانی، تحقیر خود در جنگی نابرابر علیه حوثی‌ها را جبران کند. ریاض که پیش از این مجبور شد اعتراف کند که نتوانسته به اهداف هفت‌گانه خود برای حمله به یمن برسد، حالا این ضعف را با بهانه‌گیری برای ورود هواپیماها و کشتی‌های ایرانی به یمن جبران می‌کند. روشن است که عربستان به‌خوبی می‌داند ایران هیچ‌گاه در یک کشتی که فعالان ضدجنگ آمریکایی و اروپایی در آن مستقر هستند، دنبال ارسال سلاح نیست، با این وجود، تهدید این کشتی، نوعی عرض اندام عربستانی است که با وجود همه ادعاها، خود را ضعیف‌تر و تنهاتر از همیشه در منطقه می‌بیند.

رسیدن کشتی نجات ایرانی به مقصد و انتشار تصاویر استقبال مردم یمن از این کشتی، باعث برد رسانه‌ای ایران در جدال تبلیغاتی با آل‌سعود خواهد شد، چراکه تصویر نهفته در این موفقیت، انسان‌دوستی ایران و تجاوزگری غیرانسانی عربستان را به نمایش می گذارد

3- عربستان همچنین می‌داند که پهلو گرفتن کشتی ایرانی در یمن به معنی شکسته شدن محاصره یمن است. ریاض می‌پندارد، از طریق محاصره یمن و در تنگنا قرار دادن مردم این کشور، می‌تواند حوثی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند و در چنین شرایطی، شکستن حلقه محاصره یمن از سوی ایران، به‌معنی ادامه پیدا کردن یک جنگ فرسایشی است که جز تحقیر عربستان و تضعیف این کشور نتیجه‌ای ندارد. برای همین هم ریاض مایل نیست ایران بتواند تنها استراتژی به‌ظاهر کارآمد عربستان برای پایان دادن موفقیت‌آمیز تجاوز به یمن را به شکست بکشاند.

4- عربستان همچنین نگران محبوبیت تهران در جهان عرب است. ریاض می‌داند که در 36 سال گذشته ایران با حمایت از ملت‌های مظلوم عربی، به موقعیتی بی‌نظیر در میان اعراب دست یافته و برای همین هم مدام تلاش می‌کند با احیای شکاف شیعه/سنی، جلوی این محبوبیت فزاینده را بگیرد. با این حال حضور کشتی نجات ایرانی در یک کشور عربی همسایه عربستان، به‌معنی یاری ایران به ملتی عربی است که تحت ظلم عربستان – که خود را برادر بزرگ‌تر اعراب می‌داند – قرار دارد و این، در بلندمدت، محبوبیت ایران را بیشتر خواهد کرد. واقعیتی که عربستان نمی‌خواهد آن را بپذیرد، چراکه به‌خوبی می‌داند پیام کمک ایران به یک کشور عربی، چیزی به‌جز برتری قدرت تهران در خاورمیانه نیست.

5- عربستان همچنین در حال یک رقابت پنهان نظامی با ایران در دریا و آسمان است. عربستان می‌داند که اگر کشتی نجات ایرانی با حمایت ناوگان ارتش به مقصد برسد، این به معنی شکست نمادین ارتش‌های عربی است و تحقیری مضاعف برای اعراب محسوب می‌شود. ریاض با این حال هیچ مشروعیتی برای حمله احتمالی به این کشتی پیش روی خود نمی‌بیند و هم امر، ماجرای کشتی نجات را برای عربستان به یک بازی باخت – باخت تبدیل کرده است. عربستان می‌داند که ریسک درگیری نظامی با ایران آن هم در شرایط دور شدن غربی‌ها از ریاض، بالاست و همین واقعیت‌ها، آل‌سعود را در شرایط سختی قرار داده است.

6- رسیدن کشتی نجات ایرانی به مقصد و انتشار تصاویر استقبال مردم یمن از کالاهای موجود در این کشتی، همچنین باعث برد رسانه‌ای ایران در جدال تبلیغاتی با آل‌سعود خواهد شد، چراکه تصویر نهفته در این موفقیت، انسان‌دوستی ایران و تجاوزگری غیرانسانی عربستان را به نمایش خواهد گذاشت و ریاض حاضر نیست در چنین شرایط حساسی، بازی رسانه‌ای را به ایران ببازد.

7- اگر کشتی نجات ایران به مقصد برسد و عربستان قادر به اقناع بازیگران فرامنطقه‌ای برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن این عملیات انسان‌دوستانه ایران نباشد، ریاض بار دیگر درخواهد یافت که موقعیتش در میان استراتژیست‌های غربی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده و دیگر نمی‌تواند روی کمک‌های خارجی حساب باز کند. عربستان که چه در بحران سوریه، چه تحولات عراق، چه مذاکرات هسته‌ای و چه اخیرا در کمپ‌دیوید، بارها در رقابت با ایران برای جلب نظر مثبت غرب، بازی را باخته بود، این بار نیز اگر نتواند کشورهای حاضر در آب‌های بین‌المللی را راضی کند تا کشتی نجات ایرانی را از راهی که پیش گرفته منصرف سازند، دچار یک باخت حیثیتی شده و نشانه‌ای از تضعیف ریاض در منطقه را پیش‌روی خود خواهد دید.
با نگاهی به این هفت دلیل، می‌توان دریافت چرا ریاض با این سرسختی می‌خواهد مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن شود. هرچند عربستان به‌خوبی می‌داند که نمی‌تواند در بلندمدت به وضعیت موجود ادامه داده و فشار افکار عمومی را تحمل کند، اما به‌نظر می‌رسد رهبران تازه‌کار عربستان امیدوارند با تغییر شرایط میدانی یمن، دست کم فضایی را به‌وجود آورند که کشتی نجات ایرانی نتواند حضوری قهرمانانه در یمن داشته و منجی یمنی‌ها قلمداد شود. با این وجود ناگفته پیداست که معادلات موجود یمن حاکی از این است که ریاض فعلا قادر به تغییر اوضاع نبوده و باید پذیرفت که کشتی نجات ایران، پیام‌آور قدرت بلامنازع کشورمان در منطقه‌ای است که پس از توافق هسته‌ای تیرماه، شاهد واقعیت‌های تازه‌ای خواهد بود. واقعیت‌هایی که برای آل‌سعود خوشایند نیست!


 مصطفی انتظاری هروی

منبع:‌ رصد، پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    7 7
    جملگی ما به قیام وبه قعود لعنت الله علی آل سعود
  • یمنی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    7 3
    خون مردم بیگناه یمن وبحرین بزودی آل سعود ادمکش را ازصفحه روزگارمحو خواهد کرد.
  • ايراني IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    3 4
    ملت ايران خواهان صلح و دوستي ميان كشورهاي منطقه است هروقت نياز داشته باشند به آنها كمك مي كنند. ننگ بر ديكتاتوري عربستان كه دست از برادر كشي بر نمي دارد .
  • یا مهدی ادرکنی (عج الله) IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    6 4
    مرگ بر آل سقوط وفرزندان یزید و معاویه
  • امیر IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    5 4
    سلام عربستان یک تاکتیک دارد و آنهم بعد از پیاده کردن است که شاید این محموله را به آتش بکشد باید یمنی ها هوشیار باشند تا اجناس فرستاده شده را با بمب باران سعودی ها از دست ندهند این یک استراتژیکی است که عربستان به آن دارد فکر می کند و یمنی ها باید دست سعودی ها را بخوانند و نگذارند این اتفاق بیافتد چون آنموقعه کاری از دست ایران بر نمی آید کوچک شما امیر
  • حسن تاتار IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    4 3
    786 می خواستم وقایع چند روزهای اخیر را مرور کنیم: 1- بعلت آنکه قتل عام مسلمانان در میانمار صورت می گیرد ودادرسی برای مسلمانان این کشور وجود ندارد،لذا مسلمانان میانمار قصد مهاجرت از این کشور را گرفته اند وبعضی از این افراد در اقیانوس دچار حادثه شده اند وبعضی جان به سلامت بردند. 2-قتل عام مسلمانان یمنی بدست وهابیون کشور عربستان که حتی اجازه کمک رسانی را به هیچ کس نمی دهند که فاجعه قتل عام مسلمانان یمنی اتفاق افتاده است. 3- کشتار مسلمانان بدست گروهک داعش در کشورهای بویژه سوریه ،عراق وحمایت کشورهای دیگر در این نسل کشی ها. 4- کشتار مسلمانان فلسطینی بدست رژیم اشغالگر صهیویزم که هر چند گاه یکبار رسانه ای می شود. البته خیلی از اینگونه موارد را می توان باز شمرد و بنظرم یک نسل کشی مسلمانان طراحی و در سکوت مسلمانان در حال وقوع است.بیآییم با بیداری اسلامی مسلمانان خط بطلانی به طراح ونظریه پرداز اینگونه نسل کشی مسلمانان بزنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
  • سعيد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    4 1
    خيلي تحليل قشنگ و منطقي بود. لذت بردم.واقعاً لذت بردم.اميدوارم در كارتان پيشرفت كنيد
  • احمد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    9 4
    لعنت بر ال سعود اسرائیلی
  • نادر IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    7 3
    الحمدالله رب العالمین خدارا شاکریم که پیامبراسلام رااول برا هدایت جزیره العرب فرستادوحالا اینها باز برگشتن به رسوم جاهلیشون وایران شده خارچشم آنها
  • مهدی آهوئی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    6 3
    - رسیدن کشتی نجات ایرانی به مقصد و انتشار تصاویر استقبال مردم یمن از کالاهای موجود در این کشتی، همچنین باعث برد رسانه‌ای ایران در جدال تبلیغاتی با آل‌سعود خواهد شد، چراکه تصویر نهفته در این موفقیت، انسان‌دوستی ایران و تجاوزگری غیرانسانی عربستان را به نمایش خواهد گذاشت و ریاض حاضر نیست در چنین شرایط حساسی، بازی رسانه‌ای را به ایران ببازد
  • سيد هادي IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    9 5
    با كمال تأسف و ناباوري ظاهرا به دليل ترس از عربستان اين كشتي ميخواهد به سمت جيبوتي تغيير مسير دهد...كه اين براي آينده ايران بسيار نگران كننده خواهد بود
  • حسن IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    11 2
    ایران وایرانی زنده باد
  • ایرانی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 1
    خیلی بی منطق بود ....
  • ایمان IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    من از همه خوانندگان این مطلب خواهش میکنم کمی به متن تکراریش دقت کنند. 1. مسیر هرمز تا یمن 4 روز دریایی است نه 10 روز. 2. هیچ کشتی جنگی ،کشتی شاهد (نجات)را همراهی نمی کند. 3. مطمعنا در بین راه این کشتی بازرسی سده است. 4.اگر عده ای در کنار مرز ایران قصد برهم زدن آرامش را داشته باشد ، ایران نیز همینطور رفتار میکند. و هزار دلیل دیگر ..... من الله توفیق.
  • بن موسی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    تواین شرایط که خباثت آل سعودبرملاشده وملت های منطقه درمسلمان بودن اونهاتردیدمیکنن بایدبحث عدم صلاحیت اونهابرای مدیریت مکه ومدینه بیشترمطرح بشه ووکارشناسان باطرح گستده این بحث اونهاروتوفشاربیشتربزارن بویژه که این موضوع ریشه قرانی هم داره
  • اسراییل IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    می خواهم از دست ایرا خودم رو دار بزنم کاشکی میشد
  • کمالی IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    الحکم یبقا علی الکفر ولا یبقا علی ظلم حکومت برپایه کفر ماندنی است ولی بر پایه ظلم ماندنی نیست ال سعود هم کلیدش از روز حمله به یمن خورده است ملایمت ایران باعث گستاختر شدن انها شده وبالاخره خوی حیوانیش کار دستش میدهد واین حکومت محکوم بفناست
  • سعید IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    راستی تا کی باید مدارا کرد چرا دارید به ساحل جیبوتی میروید .اگر حمایت مان به این شگل بود چرا مردمان یمن را به خطر انداختیم .بیاید تا دیر نشده پای حمایتی که قول دادیم بایستیم و اکتفا به حمایت رسانه ای نکنیم.
  • جواد IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    2 1
    با سلام در جواب دوست عزیزمون که فرمودند به دلیل ترس کشتی به بندر جیبوتی رفته عرض کنم به دلیل ترس نبوده و برای بازرسی ماموران سازمان بین الملل و سازمان جهانی غذا و دارو باید بازرسی میشدکه در بندر جیبوتی پهلو گرفته موفق باشید
  • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    1 0
    اهای..تویی که اسم خودتو گذاشتی اسرائیل.اگه می تونه خودتو حتما دار بزن.ملت ایران به بی غیرت هایی که حق رو از باطل تشخیص نمی ده احتیاجی نداره...با اون اسمی که گذاشتی معلومه که چه جور ادمی هستی.وقتی حمایت ایران از یمن رو محکوم می کنی یعنی خاک تو سر بی غیرت تو.
  • جان برکف IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    اين کشتي منو ياد فيلم امام علي ميندازه اون صحنه اي که يه عده سفاک خواستند عثمان را بکشند و با محاصره خانه اش آب را بروي آن بستند و اينجا علي ع شيرمرد ميدان بتوسط بني هاشم از اين عمل جلوگيري کردو خودش با دست مبارکش براي عثمان آب برد. يا علي مگر ديگه مردي مثل تو پيدا ميشه؟
  • فرد ساده دل IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 1
    اگر هدف کمک است چرا هیچ کس به داد بیکاران و فقرا و زاغه نشینان و لیسانسهای بیکار ، مستاجران ، مال باخته های موسسات مالی وسهامی و... خودمان نمیرسد !!!! چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!
  • پوریا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    خط و نشون کشیدن وهابیهای تازه کار واسه اینه ب ایران بگن چقد سرسختن ایران هم باید پوز اینا رو بخاک بماله اینا همونایین ک دختراشون رو زنده بگور میکردن و رحم طفل ۶ماهه امام حسین نکردن راسی خواسم ب پادشاهان سعودی بگم ایرانیا واستون موشکای مخصوصی تدارک دیدن، ب موقعش که دردتون اومد میفهمید از کجا خوردید