مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی احتمال رسیدن دو فیلم "بی‌خود و بی‌جهت" و "پریناز" به جشنواره فیلم فجر را پایین دانست و درباره "قلاده‌های طلا" گفت: عوامل این فیلم در حال رایزنی با برخی گروه‌های مرجع هستند که فیلم از سوی این گروه‌ها با اصلاحات جدی مواجه شده‌است.

شفاف سازی در خصوص برخی فیلم های جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا سجادپور؛ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی و یکی از 9 عضو هیأت انتخاب جشنواره سی‌ام فیلم فجر، پنجشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی "دو نیم ساعت" شبکه خبر به تشریح آخرین وضعیت فیلم‌های حاضر در جشنواره‌ سی‌ام و نیز رفع برخی شبهات پیرامون کیفیت ممیزی این آثار پرداخت.
سجادپور در ابتدای صحبت‌های خود گفت: غالباً در جشنواره‌های گذشته از آنجا که آثار تا دقایق پایانی امکان حضور در پروسه انتخاب را داشتند، هیأت‌های انتخاب براساس بازبینی نسخه‌های ناقص تصمیم‌گیری می‌کردند و این روال معمول بود. به همین جهت هم تا سال گذشته برای کلیه آثار پروانه موقت اکران صادر می‌شد تا بعد برای اکران عمومی نسخه نهایی مورد بازبینی دقیق قرار بگیرد.
وی افزود: این روند باعث می‌شد که بعضاً نسخه اکران شده در جشنواره متفاوت از نسخه اکران عمومی آثار باشد؛ نکته‌ای که برخی آنرا امتیاز جشنواره قلمداد می‌کردند اما کم‌کم خود به نقطه ضعف بدل شد.
سجادپور ادامه داد: از این نظر یکی از مهمترین تغییرات جشنواره امسال این بود که با تدبیر دبیر جشنواره و برنامه‌ریزی دقیق به گونه‌ای عمل شد که حتی به قیمت نرسیدن برخی آثار به جشنواره زمان‌بندی اعلام شده رعایت شود. حدود 20 فیلم با رعایت این زمان‌بندی امکان حضور در جشنواره را از دست دادند اما با این وجود از میان 87 فیلم رسیده انتخاب و تصمیم‌گیری بصورت دقیق‌تر ممکن شد.
مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی گفت: امسال شورای صدور پروانه نمایش به موازات هیأت انتخاب فعال بود و با اولویت فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران، تمامی آثار را مشاهده کرده و موارد اصلاحی را به سازندگان اعلام کردند. به این ترتیب آثار با پروانه نمایش دائم در جشنواره خواهند بود و بعد از جشنواره هم همین نسخه‌ها به اکران عمومی گذاشته خواهند شد.
سجادپور در ادامه گفت: تا به امروز(پنجشنبه) کلیه فیلم‌های اعلام شده برای بخش اصلی جشنواره توسط شورای صدور پروانه نمایش مورد بازبینی قرارگرفته است که از این میان تعدادی بدون اصلاحیه، برخی با اصلاحیه اندک و برخی با اصلاحات کمی بیشتر پروانه نمایش گرفته‌اند.
وی در تشریح جزئیات موارد اصلاحی تأکید کرد: این موارد غالباً موارد مصرح در آیین‌نامه اکران هستند. استعمال مواد دخانی، ارتباط غیراخلاقی، کلمات و جمله‌های دور از شأن و اساساً صحنه‌هایی که طبق آیین‌نامه نباید در فیلم باشند، مورد اصلاح قرار گرفته‌اند. مگر اینکه در پیشبرد درماتیک اثر قابل توجیه باشند.
سجادپور در ادامه و در پاسخ به درخواست مجری برنامه برای شفافیت‌ بیشتر گفت: دست کم دو فیلم از 26 فیلم اعلام شده اصلاحاتی بیش از سایر آثار داشته‌اند که احتمال دارد این دو فیلم برای اعمال این اصلاحات با اندکی تأخیر به جشنواره برسند.
وی درباره فیلم‌های "ملکه"(محمدعلی باشه‌آهنگر)، "آمین خواهم گفت"(سامان سالور) و "خرس"(خسرو معصومی) که پیش‌تر گزارش‌هایی درباره حضور مشروط آن‌ها در فهرست فیلم‌های بخش مسابقه منتشر شده بود هم توضیح داد: تعجب می‌کنم نام فیلم ملکه چرا در این میان مطرح می‌شود. چرا که فیلم مشکل ممیزی ندارد و تنها مسئله این است که به دلیل طولانی بودن پروسه فنی احتمال دارد تا پیش از جشنواره نسخه نهایی آن به شورای پروانه ساخت نرسد و با پروانه موقت در جشنواره روی پرده برود. طبق قانون، شورا می‌بایست براساس کپی‌نهایی فیلم همراه با تیتراژ پروانه نمایش دائم صادر کند.
سجادپور افزود: در مورد فیلم آقای سالور هم خیلی پیش از این برای دریافت پروانه نمایش اقدام شده بود و اصلاحات هم به ایشان اعلام شده‌است. فکر می‌کنم تاکنون این اصلاحات انجام شده و فیلم مشکلی برای حضور در جشنواره نداشته باشد.
مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی اما در مورد فیلم خسرو معصومی گفت: این فیلم هم استثنائاً با پروانه نمایش موقت در جشنواره حضور خواهد داشت چرا که می‌خواهیم بازخوردها نسبت به آن را بسنجیم و بعد برای صدور پروانه دائم اقدام کنیم.
سجادپور در ادامه این برنامه در واکنش به اظهارات برخی اعضا هیأت انتخاب در روزهای اخیر گفت: هیأت انتخاب در هیچ جشنواره‌ای در جهان معرفی نمی‌شود و ما در برخی موارد بیش از اندازه دموکرات عمل می‌کنیم. از همان روز اعلام اسامی هیأت انتخاب هم می‌دانستیم این دوستان با فشارهایی مواجه می‌شوند. برخی دوستان این فشارها را تحمل نکردند و گفتند توپ را باید به زمین دیگری بیاندازیم و کجا بهتر از اداره نظارت و ارزشیابی!
وی در پاسخ به تأثیر ممیزی‌ها بر فهرست نهایی هیأت انتخاب گفت: جز دو فیلم از 87 فیلم هیچ فیلم دیگری مشکل نظارتی نداشت و آن دو فیلم هم مشکلات مبنایی نداشتند. اما امکان دارد کیفیت این اصلاحات به گونه‌ای باشد که عوامل این فیلم‌ها تا زمان جشنواره نتوانند آن‌ها را اعمال کنند.
سجادپور که باردیگر با درخواست مجری برنامه برای شفافیت بیشتر پیرامون سرانجام سه فیلم "پریناز"(بهرام بهرامیان)، "بی‌‌خود و بی‌جهت" (عبدالرضا کاهانی) و "سه و نیم"(نقی نعمتی) مواجه شد گفت: شاید صاحبان این آثار راضی به این شفافیت‌ نباشند اما چون نام اینها رسانه‌ای شده‌است توضیح می‌دهم.

                                     بی‌خود و بی‌جهت
وی درباره فیلم "پریناز" گفت: این فیلم به طور مشخص اصلاحاتی دارد که حجم آن بالاست و احتمال می‌رود برای اعمال آن تا روز جشنواره زمان کافی وجود نداشته باشد. درباره "بی‌خود و بی‌جهت" هم این فیلم اصلاحاتی داشته‌ اما کارگردان فیلم اعمال این اصلاحات را نپذیرفته‌است و به همین دلیل شاید امکان حضور در جشنواره را پیدا نکند. هرچند به شخصه پیگیر حل مشکل این فیلم هستم تا ناظران از اصلاحات این فیلم چشم‌پوشی کنند.
وی درباره فیلم "سه‌ و نیم" هم گفت: از وجود نام این فیلم هم در گزارش‌ها و خبرها تعجب می‌کنم چراکه این فیلم خیلی پیش از این‌ها پروانه نمایش دریافت کرده‌است و هیچ مشکلی هم برای حضور در جشنواره ندارد.
مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد درباره دیگر فیلم پرحاشیه اما غایب در فهرست اعلام شده یعنی "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" ساخته روح‌الله حجازی هم گفت: از میان 87 فیلم بازبینی شده توسط هیأت انتخاب تنها 26 فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند و طبیعتاً تعدادی بیرون مانده‌اند، این فیلم هم یکی از این آثار است که نتوانست در هیأت انتخاب رأی لازم را بیاورد. سجادپور در پاسخ به این سوال که مشکل این فیلم کیفی بوده است یا نظارتی تصریح کرد: این فیلم مشکل نظارتی نداشته‌است.
وی در ادامه در واکنش به خبر اصلاحیه 75 دقیقه‌ای یکی از آثار متقاضی حضور در جشنواره که در برخی رسانه‌ةا منتشر شده بود گفت: یکی از مفرح‌ترین اخباری که این روزها شنیده‌ام همین بوده‌است! اصلاً مگر یک فیلم چقدر زمان دارد که 75 دقیقه آن اصلاحیه بخورد! نکته جالب اینکه فیلمی که این خبر درباره آن منتشر شده‌ هنوز توسط شورای نظارت مورد بازبینی قرار نگرفته‌اشت.
سجادپور درباره خبر دیگری مبنی‌بر بر شرط حذف کامل یک شخصیت برای صدرو پروانه نمایش یکی از فیلم‌ها هم گفت: حذف شخصیت هم در اصلاحیه‌ها نداشته‌ایم. اما فرض کنید در یک فیلم به هر دلیل یک کاراکتر بد و به شدت منفور بصورت محجبه یا چادری تصویر می‌شود. قطعاً این با تذکر شورای نظارت مواجه می‌شود. در این موارد هم بحث حذف شخصیت نیست بلکه فیلمساز می‌تواند با تمهیداتی نقاط منفی کاراکتر را کم کند تا از اوج نفرت آن کاسته شود.
این عضو هیأت انتخاب جشنواره سی‌ام فیلم فجر درباره یکی دیگر از فیلم‌های خبرساز این روزها یعنی "قلاده‌های طلا" هم گفت: این فیلم که طبیعتاً در بخش مسابقه امکان حضور نداشت، اما جدای از آن هنوز فیلم نهایی نشده‌ و به شورای بازبینی ارائه نشده‌است.
سجادپور افزود: البته طبق اطلاعاتی که شخصاً دارم می‌دانم به دلیل حساسیت موضوع، عوامل این فیلم در حال رایزنی با برخی گروه‌های مرجع هستند که فیلم از سوی این گروه‌ها با اصلاحات جدی مواجه شده‌است. به شخصه با این نظرات اصلاحی موافقم اما هنوز فیلم به طور رسمی برای صدور پروانه نمایش به ما ارئه نشده‌است. وی تأکید کرد: با تمام این‌ها مطمئن هستم این فیلم فیلم بسیار خوبی خواهد بود و همین‌جا از عوامل آن خواهش می‌کنم تلاش کنند فیلم به جشنواره برسد.
سجادپور درباره فیلم "پنهان" ساخته مهدی رحمانی هم گفت: این فیلم مخاطب خاص است و در میان اعضا هیأت انتخاب برخی دوستان بشدت طرفدارش بودند اما در مجموع نتوانست برای حضور در بخش مسابقه رأی لازم را بدست بیاورد.
مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در ادامه این برنامه با تأکید بر دستان پر جشنواره سی‌ام به‌رغم برخی انتظارات مبنی‌بر کاهش کمی و کیفی فیلم‌های جشنواره به نسبت دوره درخشان سال قبل گفت: در جشنواره امسال در ژانرهای کوک، خانوادگی، دفاع مقدس، تاریخ اسلام، اجتماعی، سیاسی، بومی و حتی خاص آثار قابل توجهی داریم و فکر می‌کنم حداقل 5 پدیده در جشنواره امسال خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: با توجه به فیلم‌های حاضردر جشنواره سی‌ام اگر فروش گیشه‌ها در سال 91 رکورد امسال را نزند قطعاً با همین رونق امسال همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.