قدس آنلاین:مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به نبود واحد کارگاه نخ کشی در این استان گفت: متاسفانه پیله های تولیدی این استان در سایر استان ها نخ کشی می شود

پیله های ابریشم خراسان شمالی در استان های دیگر نخ کشی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد،حسین رضازاده اظهار داشت: هم‌اکنون زیرساخت‌های صنعت نوغانداری به‌طور مناسب در استان فراهم نشده است و نیاز به ایجاد و راه‌اندازی کارگاه نخ کشی دارد.

وی افزود: البته راه‌اندازی این واحد کارگاهی باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی گفت: رونق نوغانداری در این استان نیاز به ایجاد زنجیره تولید پیله کرم ابریشم دارد که البته یکی از طرح‌های ویژه برای حمایت از نوغانداران که قرار است در شهرستان راز و جرگلان اجرایی شود، ایجاد این زنجیره تولید است.

وی تصریح کرد: در این طرح، زنجیره صنعت نوغانداری از غرس نهال‌های توت، پرورش کرم ابریشم تا ایجاد کارگاه‌های فراوری و نخ کشی موردحمایت قرار می‌گیرد.

رضازاده اظهار داشت: زنجیره تولید پیله کرم ابریشم در این استان تنها تا مرحله پرورش کرم ابریشم و تولید پیله است و پیله‌های تر تولیدی استان برای نخ کشی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: متأسفانه به علت نبود امکانات فرآوری پیله تر در این استان، پیله تولیدی نوغانداران خراسان شمالی برای تبدیل به نخ ابریشم به استان‌های خراسان رضوی و گیلان ارسال می‌شود.

رضازاده درباره مزیت‌های تولید پیله کرم ابریشم در استان اظهار داشت: زودبازده بودن فعالیت در نوغانداری نیز یکی از مزیت‌های این صنعت است.

وی افزود: نوغانداری از ابتدای آغاز تا برداشت پیله تنها 40 تا 45 روز زمان می‌برد و این بازه زمانی، هنگامی است که تداخلی باکارهای کشاورزی ندارد و به‌نوعی زمان بیکاری کشاورزان و روستاییان است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه هم‌اکنون دو هزار خانوار در خراسان شمالی به پرورش کرم ابریشم مشغول‌اند گفت: وجود نیروی انسانی آشنا به نوغانداری یک مزیت در این منطقه به شمار می‌رود.

رضازاده تصریح کرد: شرایط آب و هوایی مناسب نیز سبب شده تا نه‌تنها پیله تولیدشده توسط نوغانداران خراسان شمالی مرغوبیت بالایی داشته باشد، بلکه بهره‌وری تولید پیله تر نیز در این استان از میانگین کشوری بسیار بالا باشد.

وی افزود: خراسان شمالی رتبه چهارم استان‌های کشور درزمینهٔ بهره‌وری تولید پیله تر کرم ابریشم را از آن خودکرده است و در مرغوبیت نیز صدرنشین تولیدکنندگان این محصول است.

رضازاده اظهار داشت: نوغانداران خراسان شمالی به‌طور میانگین از هر جعبه، 40 کیلوگرم و گاهی تا 70 کیلوگرم پیله تر برداشت می‌کنند درحالی‌که این رقم در کشور 25 کیلوگرم است.

وی گفت: بیشتر سالن‌های پرورش کرم ابریشم استان به‌صورت سنتی و در مکان‌های کوچک شکل‌گرفته است و همین امر سبب شده تا رسیدگی به کرم‌های ابریشم بهتر و مناسب‌تر انجام‌شده و درنهایت منجر به افزایش بهره‌وری شود.

رضازاده درباره اقدامات حمایتی از نوغانداران استان گفت: در استان برای رونق پرورش کرم ابریشم، برنامه‌هایی در دست اجرا است که خرید و توزیع نهال توت در روستاهای راز و جرگلان، بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم از آن جمله است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی خرید تضمینی محصول تولیدی نوغانداران را از دیگر اقدامات درزمینهٔ حمایت از این تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: سال گذشته هر کیلوگرم پیله تر به‌صورت تضمینی 151 هزار ریال خرید می‌شد اما چون قیمت خرید این محصول در بازار 180 تا 200 هزار ریال بود نوغانداران بیشتر متمایل به عرضه محصول خود به بازار آزاد شدند.

وی گفت: سال گذشته قیمت خرید پیله تر نسبت به سال 92 کاهش یافت در سال 92 هر کیلوگرم پیله تر 280 تا 300 هزار ریال خرید می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش رایگان نوغانداران و صدور گواهی‌نامه برای آنان نیز در دستور کار است و در این زمینه برای نخستین بار در استان از محل اعتبارات تملک دارایی بودجه تأمین‌شده است.

رضازاده اظهار داشت: امسال 355 میلیون ریال برای آموزش نوغانداران، نظارت بر فعالیت آنان، خرید ملزومات و تجهیزات و نیز داروهای ضدعفونی منظور شده و در سال مالی 94 نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم به یک میلیارد ریال برسد.

وی گفت: علاوه بر آن، مرکز توسعه نوغانداری کشور نیز سال 93، 150 میلیون ریال برای حمایت از زنان نوغاندار روستای قتلیش در شهرستان بجنورد اختصاص یافت که این رقم به‌صورت بلاعوض در اختیار این تولیدکنندگان قرار گرفت.

رضازاده درباره اهمیت و جایگاه نوغانداری در خراسان شمالی اظهار داشت: خراسان شمالی به‌ویژه راز و جرگلان، منطقه‌ای مستعد برای پرورش کرم ابریشم توسعه صنعت نوغانداری است و مردم این شهرستان در سایر مشاغل مرتبط با نوغانداری همچون بافت قالی و قالیچه ابریشمی فعالیت دارند و باسابقه‌ای بیش از 100 ساله، مهارت و توانمندی خوبی نیز در این رشته‌ها به دست آورده‌اند.

به گفته وی راز و جرگلان با 42 درصد بیشترین میزان تولید کرم ابریشم در استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال تاکنون دو هزار و 40 جعبه تخم نوغان میان نوغانداران استان توزیع‌شده است.

رضازاده بابیان اینکه قیمت هر جعبه 75 هزار ریال است گفت: سال گذشته 84 تن پیله تر در استان تولید شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود به همین میزان پیله تر در این استان تولید شود.

وی سواد پایین نوغانداران و سنتی بودن مراکز پرورش کرم ابریشم را از مشکلات نوغانداران استان عنوان کرد و گفت: بیشتر مراکز نوغانداری در منازل مسکونی و جایگاه‌های دام یا انبار علوفه شکل‌گرفته است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: اگر این تولیدکنندگان تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند می‌توانند مراکز را بهسازی کنند.

وی تصریح کرد: پایین بودن راندمان تولید برگ درختان توت یکی دیگر از مشکلات است به‌طوری‌که خشک‌سالی‌ها سبب شده تا درختان توت متأثر از بی‌آبی‌ها برگ خوبی ندهند.

رضازاده بابیان اینکه پایین بودن قیمت تضمینی خرید پیله تر نیز نوغانداران را گلایه‌مند کرده است گفت: قیمت تضمینی خرید پیله تر در سال جاری را هر کیلو 151 هزار ریال عنوان کرد و گفت: اگر قیمت خرید این محصول در بازار آزاد بالاتر از این قیمت باشد، نوغانداران می‌توانند پیله تولیدی خود را در بازار و به قیمت روز به فروش برسانند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.