یک مقام آگاه از تهیه سناریو‌های ترکیبی منابع و مصارف حامل‌های انرژی در قانون هدفمندی خبر داد و گفت: این سناریو‌ها روی میز دولت برای تصمیم گیری قرار گرفته است.

سناریو‌های منابع و مصارف هدفمندی روی میز هیات دولت/ زمزمه تک نرخی شدن بنزین آغاز شد؟
خبرگزاری فارس: سناریو‌های منابع و مصارف هدفمندی روی میز هیات دولت/ زمزمه تک نرخی شدن بنزین آغاز شد؟
  •  

به گزارش  فارس، با توجه به عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه خودروهای سواری زمزمه تغییر در روش افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و هدفمندی یارانه‌ها با توجه به کسری درآمدهای دولت در این بخش قوت گرفت.

بر این اساس، طی روزهای گذشته برخی مقامات دولتی در گفت‌وگو با فارس از سناریوهای مختلف دولت برای چگونگی جبران کسری هدفمندی یارانه‌ها که به گفته این مقامات حدود 17 تا 20 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است، تصمیم‌گیری کنند طبق سناریوهای موجود، یکی از مباحث مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و یا تک نرخی شدن قیمت بنزین خبر می‌دهد.

همچنین ساز و کار ترکیبی حذف یارانه پر درآمدها به همراه کاهش مبلغ یارانه برای برخی اقشار در کنار پرداخت 9 بار یارانه نقدی به جای 12 بار در سال از جمله این مباحث تلقی می‌شود.

یکی دیگر از سناریوهای موجود، افزایش یارانه 45 هزار و 500 تومانی اقشار ضعیف بوده که در این راستا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه نیز پیش از این عنوان کرده بود که باید یارانه نقدی اقشار ضعیف و کم درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یابد.

در این باره یک مقام مسئول دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عنوان کرد: سناریوهای مختلف افزایش درآمدهای دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با توجه به کسری فاحش موجود روی میز هیأت وزیران قرار دارد و هرگونه تصمیم‌گیری در اختیار دولت است.

وی تاکید می‌کند طبق قانون بودجه سال 94 دولت می‌تواند تا سقف 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش نرخ حامل‌های انرژی درآمد کسب کند و افزایش حامل‌ها نیز منافاتی با قانون ندارد.

این مقام آگاه معتقد است: ستاد کارگروه هدفمندی یارانه سناریوهای مختلف را تهیه کرده و نیتجه گیری نهایی بر عهده هیات دولت است.

براین اساس به گفته نوبخت سخنگوی دولت، درآمد دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته 39 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد دولت در حال ارزیابی شرایط برای افزایش برخی نرخ حامل‌های انرژی در راستای جبران کسری درآمد هدفمندی یارانه بوده و تک نرخی شدن بنزین به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل روی میز دولت در کنار حذف یارانه پر درآمدها و سایر حامل‌های انرژی قرار دارد.

بر این اساس، دولت نسبت به منابع و مصارف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها طبق تبصره 20 قانون بودجه برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.