قدس آنلاین - قزوینی: محمود المشهدانی رئیس اسبق مجلس عراق با انتقاد شدید ازبرخی عرب های سنی این کشور گفت: شهروندان عرب سنی موضع مطلوب و مناسبی در قبال تروریسمی که علیه مناطق آنها در جریان است ندارند.

انتقاد سیاستمدار کهنه عراقی ازموضع برخی اعراب  سنی عراق در قبال تروریسم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری براثا، محمود المشهدانی رئیس اسبق مجلس عراق و نماینده فعلی که خود اهل سنت است با انتقاد از شهروندان عرب سنی عراق موضع آنها در قبال حوادث تروریستی در کشورش را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: عرب های سنی عراق تنها پنج درصد عناصر داعش را تشکیل می دهند. همین نسبت برای  آنچه در کشور رخ داد کافی بود، حال فرض کنید این نسبت به 40 درصد می رسید آنگاه هیچ ثباتی برای عراق قابل تصور نبود.

المشهدانی با اعتراف به اینکه پروژه آشتی ملی در کشور نتایجی نداشته است و حامی و پشتیبانی ندارد گفت: این پروژه برای اجرا به ریاست جمهوری سپرده شده است اما این نهاد در عمل مرده و بی حرکت است.

این سیاستمدار اهل سنت عراقی با اشاره به فتوای جهاد آیت الله سیستانی گفت: اهل سنت باید همان زمان که مرجعیت نجف فتوای جهاد کفایی را صادر کرد، آنها نیز چنین فتوایی را علیه داعش صادر می کردند تا اهل سنت نیز ملزم به مبارزه با تروریسم شوند و متأسفانه تعداد کمی از آنها به صفوف جهاد پیوستند.

المشهدانی با حمایت از الحشد الشعبی، نیروهای بسیج مردمی عراق افزود: هدف اولیه الحشد الشعبی دفاع از بغداد در درجه نخست و سپس دفاع از سامرا بود. آنگاه به عنوان نیروی ضد داعشی، حمایت از عراق را سرلوحه خود قرار داد و متأسفانه اهل سنت تنها نظاره گر سقوط مناطق خود بودند و دولت نیز توجهی به آنها نکرد لذا بغداد مسؤول بخش بزرگی از این موضع اهل سنت کشور است.

این سیاستمدار برجسته عراقی درباره ماهیت مرجعیت دینی اهل سنت عراق گفت: تا زمانی که عرب های اهل سنت مرجعیت دینی ندارند باید مجمع فقهی عراق را به عنوان مرجع دینی عالی آنها پذیرفت و دولت نیز باید حامی آن باشد تا بتواند تأثیر گذار باشد.

المشهدانی یادآور شد: عرب های اهل سنت از دوران های دور مرجعیت دینی نداشتند، آنها مرجعیت حاکم سیاسی و دستورات وی را باور داشتند. در حال حاضر نیز حاکم سیاسی خود را از دست داده اند و اساسا مرجعیت دینی در اختیار ندارند، لذا نخست وزیر باید به این نکته توجه داشته باشد و از شهروندان کشورش پشتیبانی کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.