وزیر نیرو با اشاره به اینکه آب های زیرزمینی شامل دو لایه استاتیک و دینامیک و برداشت ذخایر آب دینامیک با بارش های سال بعد قابل جبران است، ولی ذخایر آبی استاتیک مورد بهره برداری دیگر قابل جبران نیست، گفت: بیش از 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آبی کشور طی 40 سال گذشته مصرف شده است.

بیش از 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب برداشته شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید چیت چیان» وزیر نیرو روز یکشنبه در اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی که در وزارت نیرو برگزار شد، افزود: از کل 500 میلیارد مترمکعب ذخایر استاتیک آب های زیرزمینی بیش از 110 مترمکعب طی 40 سال گذشته برداشته شده است و این برداشت با شدت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش منابع آبی در طول تاریخ بسیاری از تمدن ها منقرض شده اند، ادامه داد: بیش از 55 درصد آبی که در کشور مصرف می شود، از منابع زیرزمینی و 45 درصد دیگر نیز از آب های سطحی است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعارضات اجتماعی به دلیل محرومیت آب در بین استان ها از دیگر موضوعاتی است که منجر به بروز افزایش اختلافات شده است، اظهار داشت: برای نمونه در حوضه زاینده رود بین استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که مرتفع شده است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل کم شدن حجم آب رودخانه ها به حریم آنها تجاوز می کنند و با قرار دادن ایستگاه های پمپاژ مزرعه و باغ جدید احداث می کنند که این اقدام به حقوق کسانی که در پایین دست می بایست حقابه شان دریافت می شود، اجحاف است.

وزیرنیرو با بیان آنکه در موضوع آب با مسایل چند بعدی اقتصادی، اجتماعی ، حقوقی و امنیتی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در خصوص حریم رودخانه ها مطابق با قانون حریم کمی وکیفی راهکار قانونی وجود دارد ولی مرتب مورد تجاوز قرار می گیرد و در برخی مناطق در بستر رودخانه ها که کشاورزان در حال کشاورزی هستند، برای جلوگیری از افزایش این اقدام باید اقامه دعوی کنیم.

وی با بیان آنکه به دلیل افزایش جمعیت و نیازها و از طرفی محدود تر شدن منابع آبی نگاه حقوقی به آب باید تغییر کند، افزود: در حال حاضر از مدیریت تقاضا در بخش آب به مدیریت تخصیص رسیده ایم که این مباحث باید در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد.

وزیر نیرو با طرح این سئوالات که آیا نسل امروز حق دارد به ضرر نسل های آینده به هر میزان از منابع استفاده کند؟ آیا کسی حق دارد به دلیل داشتن پول، بنزین ، برق و آب و انرژی را بیش از حد مصرف کند و آلودگی ناشی از آن وارد جامعه شود؟ از طرفی چه قوانینی می تواند جلوی استفاده از مخاطرات ناشی از مصارف بیش از حد آب را بگیرد؟ را از عمده سئوالات پیش رو در این بخش برشمرد.

رضا انجم شعاع معاون حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو نیز گفت: یکی از دستاوردهای این اجلاس تعامل میان دستگاهها است که می تواند در بخش حقوق آب و برق موثر باشد.

وی افزود: رسیدن به ظرفیت 73 هزار مگاواتی در بخش تولید برق و خودکفایی در احداث سدسازی و تامین منابع آبی نتیجه تلاش مستمر کارکنان وزارت نیرو است که وظیفه تامین آب و برق کشور را برعهده دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.