عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: دولت باید برای کشاورزان این منطقه به کشت محصولات راهبردی مشغول هستند تسهیلاتی مانند ضمانت خرید در نظر بگیرد تا اقتصاد کشاورزی منطقه پایدار بماند.

تسهیلات "ضمانت خرید" در اختیار کشاورزان تایباد و تربت جام قرار گیرد‌

همچنین در بسیاری از این مناطق استعدادهایی وجود دارد که می‌تواند در شکوفایی اقتصاد کل کشور بسیار مؤثر باشد و مردم و نمایندگان آنها در تمام ادوار خواهان توجه به این ظرفیت‌ها بوده‌اند.

یکی از این مناطق در استان خراسان‌رضوی شهرستان تربت جام و توابع آن است این محدوده دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌توان از آنها برای آبادانی و رشد شرایط زندگی مردم استفاده کرد.

در این زمینه گفت‌وگویی با غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط مشکلات این حوزه‌ها داشته‌ایم که آن را به تفضیل در زیر می‌خوانید:

به نظر شما مهم‌ترین مشکلی که در حوزه انتخابیه‌تان وجود دارد چیست؟

 مهم‌ترین مشکلی که در این بخش وجود دارد مانند سایر بخش‌های کشور اشتغال است در این مناطق با اینکه ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصاد وجود دارد ولی استفاده چندانی از آنها نمی‌شود و خانواده‌هایی که با سختی فراوان زمینه‌های ادامه تحصیل فرزندان خود را فراهم کرده‌اند در حال حاضر شاهد اشتغال آنها نیستند.

از دولت انتظار می‌رود که با استفاده از منابع موجود در این منطقه و میانگین شاخص‌های زندگی مطلوب را به حد میانگین رسانده و برای اشتغال‌زایی جوانان اقداماتی انجام دهد.

چه پیشنهاداتی برای ایجاد اشتغال در این شهرستان‎‌ها دارید؟

در این شهرستان‌ها زیرساخت‌های اصلی که همان منابع خدادادی است وجود دارد، شرایط مطلوب برای کشاورزی و دامداری، وجود معادن مختلف از جمله طلا، سنگ آهن، وجود مرزهای تجاری زیاد با کشور افغانستان و دیگر مواردی از این قبیل از جمله موضوعاتی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آنها موجبات رشد اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال مناسب برای جوانان را فراهم کرد.

ولی باید در نظر گرفت که این منطقه جزو مناطق محروم است به همین دلیل دولت باید مشوقاتی را برای سرمایه‌گذاری در آن در نظر بگیرد تا سرمایه‌داران به این امر ورود پیدا کنند.

در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی برای توسعه صنایع از جمله مشوقاتی است که دولت می‌تواند برای پیشرفت زیرساخت‌های مورد نیاز در این منطقه از آن استفاده کند.

همچنین باید در نظر داشت که اقتصاد این مناطق سال‌های سال با شیوه‌های سنتی کشاورزی و دامداری اداره شده و حالا تغییر این رویکرد به صنعتی برای مردم کمی سخت است و دولت باید بتواند با سیاست‌گذاری‌های صحیح در اقتصاد آنها تغییر ایجاد کرده و این موضوع را به سمت تلفیقی از صنعت و کشاورزی سوق دهد.

البته اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها تأسیس دانشگاه‌های فنی است که رویکرد آن تربیت متخصص برای تأمین نیاز این شهرستان‌ها است که می‌تواند در آینده در تغییر رویکرد جامعه ساکن نیز تأثیر زیادی داشته باشد.

 با توجه به اینکه شهرستان تربت جام و توابع آن دارای مرز مشترک زیادی با کشور افغانستان است چه پیشنهاداتی برای استفاده از این ظرفیت در راستای شکوفایی اقتصاد دارید؟

مرز مشترک در تمام دنیا یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل اقتصادی است که می‌تواند سطح رفاه بدنه جامعه را از طریق دادوستد با کشور همسایه افزایش دهد ولی در مناطق مرزی خراسان‌ رضوی این موضوع تا کنون بیشتر نغمت بوده تا نعمت؛ ولی برنامه‌هایی از جمله ایجاد منطقه ویژه تجاری دوغارون در دست اجرا است که می‌تواند به استفاده بهینه از بستر اقتصادی کمک کند.

همچنین می‌توان با ساخت کارخانه‎‌هایی که محصولات مورد نیاز بازار هدف را تولید می‌کنند در این مناطق علاوه بر ایجاد اشتغال، به کاهش هزینه حمل و نقل و افزایش سوددهی اقتصادی نیز کمک کرد.

 در زمینه استفاده  از معادن در منطقه تربت جام و تایباد چه پیشنهاداتی دارید؟

در این زمینه نیز اقداماتی با توجه به جایگاه ویژه‌ و منابع بسیار این مناطق از جمله انجام پروژه‌های اکتشاف در حال انجام است که می‌تواند بسیار کمک‌دهنده باشد نقشه‌های زمین‌شناسی حاکی از این است که معادن زیادی از جمله سنگ آهن در این مناطق وجود دارند که از آنها بهره چندانی برده نشده و می‌توان با اکتشاف، بهره‌برداری و همچنین فرآوری آنها به محصولاتی مانند فولاد ارزش افزوده زیادی را تولید کرد.

اقتصاد منطقه تربت جام و تایباد بیش از هر چیزی به کشاورزی وابسته است ولی نمی‌توان با این روش ادامه داد زیرا ادامه این روند با بحران آبی که کشور و به ویژه خراسان‌رضوی با آن رو به روست محکوم به فناست.

برای ادامه کشاورزی در این منطقه به ویژه در محصولات راهبردی که در صورت کشت نشدن نیاز به بیگانه را افزایش می‌دهد باید از روش‌های مدرن برای استفاده بهینه از منابع آبی بهره جست تا بتوان نیاز به بیگانه را کاهش داد.

همچنین دولت نیز باید برای کشاورزان این منطقه به کشت محصولات راهبردی مشغول هستند تسهیلاتی مانند ضمانت خرید در نظر بگیرد تا اقتصاد کشاورزی منطقه پایدار بماند و از طرفی دشمنان نیز از ضعف ایران در تولید مواد غذایی سوء استفاده نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.