قدس آنلاین: خشکسالی در خراسان رضوی بخصوص مشهد در فصل گرما باعث مشکلات متعددی می شود بنابراین برنامه های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی و اطلاع از چگونگی انجام آنها می تواند در نحوه برخورد ما با خشکسالی تاثیرگذار باشد.

جلوگیری از بیابان زدایی و مدیریت درست آب عوامل مهم کاهش خشکسالی خراسان رضوی/ خراسان رضوی؛ استان پیشرو در طرح ممنوع شدن چرای دام در مراتع
 
به گزارش قدس آنلاین، گرمی هوا که معمولا از هفته های اولیه خرداد آغاز می شود باعث شده ذرات معلقی در هوای مشهد از مناطق اطراف به پایتخت معنوی کشور حرکت کند که این موضوع از افزایش میزان خشکسالی و اتفاق های دیگری مانند تاثیر آن در افزایش آلودگی هوا خبر می دهد. آغاز هفته جهانی محیط زیست (15 الی 21 خرداد) باعث شد تا با «محمد عرفانی» معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی از نحوه برنامه ریزی ها و اقدامات اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در رفع معضل خشکسالی، گفت وگویی انجام دهیم.
جلوگیری از پیشروی بیابان ها مهمترین راه  مقابله با خشکسالی
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما، فاصله گرفتن خراسان رضوی از اقلیم را در سال های اخیر عامل گرم تر شدن هوا دانست و گفت: کاهش بارش ‌های سالانه و پیشروی بیابان در کشور هشداری جدی به شهروندان خراسان رضوی است.
محمد عرفانی با اشاره به این که عوامل مختلفی در افزایش آلودگی هوای مشهد نقش دارند تاکید کرد: خشکسالی یکی از این عوامل است که نمی توان فقط از طریق برنامه ریزی در محیط زیست استان آن را رفع کرد بلکه همه دستگاه ها مانند شرکت آب، جهاد کشاورزی، هواشناسی و ... باید در رفع این معضل با یکدیگر همراه شوند.
او همچنین استفاده دام ها از مراتع را عاملی برای پیشروی بیابان و افزایش خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: کاهش پوشش گیاهی آن هم به مدت طولانی از خطراتی است که باعث افزایش ریزگرد در دشت های اطراف مشهد می شود و به داخل شهر نیز سرایت می کند.
این مقام مسئول، به سئوال خبرنگار ما مبنی بر این که «آیا توسعه فضای سبز در مشهد از افزایش خشکسالی چلوگیری می کند یا خیر؟» افزود: می تواند به عنوان یک عامل کنترل کننده عمل کند اما متاسفانه فضای سبز مشهد اعم از پارک ها و باغ ها به اندازه ای نیست که نقش خاصی داشته باشد.
به گفته معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی، افزایش ریزگردها در هوای مشهد با منشاء داخلی از سمت غرب وارد این کلانشهر شده است، به این معنا که عمده ریزگردهای هوای مشهد بخصوص در هفته گذشته از سمت غرب وارد و از دشت های سمنان و سبزوار به این سمت هدایت شده اند.
خراسان رضوی؛ استان پیشرو در طرح ممنوع شدن چرای دام در مراتع
عرفانی در پاسخ به سئوال دیگری که «اداره کل محیط زیست چه برنامه هایی برای کاهش بیابان زدایی انجام داده است؟» بیان کرد: استان ما در کشور را می توان به عنوان اولین مدعی ارائه طرح ممنوع شدن چرای دام در مراتع نام برد و اداره کل محیط زیست خراسان رضوی پیگیر اجرایی شدن این طرح است.
او هدف از این طرح را حفاظت از محیط زیست، حیات وحش و گونه های طبیعی و جانوری در کنار جلوگیری از بیابان زدایی دانست و اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در افزایش بیابان زدایی استفاده دو برابری دام از ظرفیت مراتع استان بود بنابراین ضرورت ارئه این طرح به شدت احساس می شد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست خراسان رضوی شرایط مراتع این استان را کاملا نامطلوب عنوان کرد و افزود: با وجود اجرایی شدن طرح ممنوعیت استفاده دام ها از مراتع، بازهم این مراتع نیازمند بازسازی هستند و باید زمانی برای به اصطلاح استراحت آنها گذاشته شود.
عرفانی همچنین با تاکید به لطمه های وارد شده ناشی از خشکسالی  به محیط زیست خراسان رضوی، خواستار انجام مدیریتی درست برای محصولات به اصطلاح کم آب خواه و پرآب شد و گفت: تنها راه حل برون رفت از بحران آب و نشست زمین در دشت مشهد  و همچنین خشکسالی،  تغییر الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.