گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - این روزها در بازار موادغذایی زمزمه هایی درخصوص افزایش قیمت  برخی از کالاهای اساسی و ضروری شنیده می‌شود که  ...

 تنظیم بازار توسط دست های پنهان جیب مردم را خالی می‌کند

بسیاری از شهروندان نزدیک شدن به ماه رمضان و افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج ضروری مردم را دلیل بروز آن می‌دانند.

تجربه سالهای گذشته حکایت از این دارد که در  این ایام افراد سودجو با توجه به افزایش تقاضای مردم نسبت به برخی از کالاهای ضروری  دست به کار شده و اقدام به گرانفروشی می‌کنند.

 فیضی، یکی از شهروندان به خبرنگار ما می‌گوید: هزینه های زندگی روز به روز رو به افزایش است و مجبوریم  از خورد و خوراکمان بزنیم تا این هزینه ها را پرداخت کنیم.

وی می‌افزاید: گرانی کالاهای ضروری فشار مضاعفی را بر خانوارها وارد می‌کند و این موضوع با توجه به نزدیک شدن ایام ماه رمضان نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

وی تصریح می‌کند: کالاهایی که در ماه رمضان، مردم بیشتر مصرف می‌کنند مشخص است و انتظار می‌رود دولت نسبت به عرضه و نظارت این نوع کالاها حساسیت داشته باشد و مانع جولان دلالان و افراد سودجو در بازار مواد غذایی شود.

طاهری، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: افزایش قیمت گاز، بنزین، نان و دیگر ضروریات زندگی را هر چند وقت یک بار شاهد هستیم و این امر گذران معاش را برای بسیاری از خانوارها از جمله خانوارهایی که درآمد ثابت دارند، بسیار سخت کرده است.وی اظهار می‌دارد: تنها راه جبران گرانی،  کاهش خرید مایحتاج ضروری است که این موضوع سلامت خانوارها را تهدید می‌کند و لازم است مسؤولان و تصمیم گیرندگان دولتی نسبت به آثار و پیامدهای گرانی بر خانوارها توجه بیشتری داشته باشند.

وی می‌گوید: به نظر من افرادی در بازار کالاهای اساسی فعالیت می‌کنند که با توجه به شرایط بازار و زمان افزایش تقاضا بازار را قبضه می‌کنند و سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

 

 وجود دستهای پنهانی 

در همین حال عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید با پیش بینی و گرفتن تدابیر لازم جلوی فشار مضاعف به مردم را بر اثر گرانی های بی ضابطه بگیرد، می‌گوید: تنظیم بازار توسط دستهای پنهان، جیب مردم را خالی می‌کند.

بهرام بیرانوند درگفت وگو با خانه ملت، با یادآوری اینکه ماه مبارک رمضان در پیش است و در این ایام مصرف برخی اقلام از سوی مردم گسترش می‌یابد، می‌افزاید: انتظار مردم و مجلس این است که دولت حتماً تنظیم بازار را در دست بگیرد و با انجام پیش بینی‌های لازم آمادگی کامل برای مدیریت بازار رمضان را داشته باشد.

 

 دولت بازار رمضان را به حال خود رها نکند

وی تصریح می‌کند: دولت باید اقدامهای لازم را برای ذخیره سازی و تامین مایحتاج مردم به حد کافی برای ماه مبارک انجام داده و بازار را به حال خود رها نکند.

 

 افزایش هزینه‌های زندگی

وی می‌افزاید: مخارج زندگی مردم با گرانی های اخیر دچار تغییراتی شده و افزایش یافته است و  دولت باید با تدبیر صحیح مانع از این شود که با گرانی بی ضابطه ظلم مضاعفی در حق مردم صورت گیرد.

وی درباره مدیریت و تنظیم بازار رمضان اظهار می‌دارد: در مورد بازار رمضان
 نمی خواهیم پیش بینی منفی داشته باشیم، اما وظیفه دولت را به دولتمردان یادآوری می‌کنیم که حتماً باید با قاطعیت از منافع مردم بویژه اقشار کم درآمد دفاع کنند.

 

 مدیریت اقلام پرمصرف

وی درباره قیمت مرغ که از اقلام پر مصرف در ماه رمضان است نیز می‌گوید: دولت باید بازار توزیع مرغ را مدیریت کند؛ یعنی مرغ را از بازار جمع آوری، منجمد و در سردخانه ها ذخیره کرده و در ماه رمضان با قیمت مناسب و درحد نیاز به مصرف کنندگان عرضه کند تا در آن زمان مشکلی پیش نیاید.

به هرحال شواهد نشان می‌دهد، با این که چند روزی  به ماه رمضان مانده، اما مردم از همین حالا نسبت به تأمین مایحتاج ضروری این ماه نگران هستند و انتظار دارند، قیمت کالاهایی مثل مرغ، گوشت، تخم مرغ، خرما و دیگر کالاها با تدابیر دولت کنترل شده و افزایش قیمتی نداشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.