رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان آنکه فضای متفاوتی برای ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصاد کشور در شرایط کنونی ایجاد شده، گفت: صحنه عمل این فضا بسیار کند و کوچک است که دولت باید برای آن برنامه ریزی کند.

فضا برای ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصاد بسیار کوچک است

غلامحسین شافعی در گفت وگو با  ایرنا، افزود: با وجودی که رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری، سخنان بسیار خوبی در خصوص تعامل با بخش خصوصی بیان نموده اند اما در میان مدیران متاسفانه گوش شنوایی برای توجه و اجرای این سخنان وجود ندارد.


وی ادامه داد: بخش خصوصی معتقد است هرگونه تغییر تنها از راه گفت و گو میسر است و به نتیجه منتهی می شود ضمن آنکه هرچقدر بخش خصوصی متشکل تر باشد و دامنه حوزه فعالیتش را گسترده تر کند امکان اینکه حرف بخش خصوصی شنیده و مقامات با آنها وارد گفت و گو شوند، بیشتر است.

شافعی تصریح کرد: در شرایط موجود تمام تشکل های اقتصادی و همچنین همه اتاق های بازرگانی باید بر سر مسایل اقتصادی به یک جمع بندی برسند تا قدرت چانه زنی آنها در مقابل مقامات دولتی افزایش یابد.



** بخش خصوصی کدهای اخلاقی را برای خود تعریف کند

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان آنکه باید اعتماد حاکمیت را نسبت به بخش خصوصی بالا ببریم، گفت: به نظر می رسد این اعتماد اکنون وجود ندارد که برای افزایش این اعتماد، بخش خصوصی باید در سالم سازی محیط کسب و کار خود بیش از گذشته بکوشد و یک فضای سالم را در درون اتاقها ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید کدهای اخلاقی را در میان خود تعریف و اجرا کند، اظهار داشت: زمانی اعتماد حاکمیت نسبت به بخش خصوصی افزایش می یابد که قبول کنیم نفع شخصی تنها در جستجوی منافع ملی بدست می آید.

شافعی سپس اضافه کرد: اگر قرار است فضای کنونی تغییر پیدا کند باید بخش های دولتی و خصوصی بر سر یک شراکت به تفاهم برسند و در این شراکت توسعه اقتصادی هدف اصلی طرفین باشد، بنابراین اگر قبول کردند که دارای هدف مشترک هستند باید به این نظر احترام بگذارند.

به گفته وی، در گذشته دولت خود را فرمانده تمام مسایل اقتصادی می دانست که تغییر این وضعیت در یک مدت زمان کوتاه امکان ندارد هرچند تغییر رویکرد مناسب ایجاد شده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان کرد: دولت همیشه به مردم و بخش خصوصی به عنوان یک بدهی نگاه می کند در حالی که در اقتصادهای پیشرفته دولت، مردم و بخش خصوصی را به صورت یک دارایی به شمار می آورد.

شافعی افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مردم اداره کننده اقتصاد هستند و هزینه این اداره را خود تامین می کنند بنابراین اگر به بخش خصوصی به عنوان یک دارایی نگاه کنیم به طور حتم رویکرد ما تغییر خواهد کرد بنابراین به دولت پیشنهاد می کنیم تا چنین تفکری را در درون خود ایجاد کند.



** شبه دولتی ها سوگلی اقتصاد کشور هستند

این فعال اقتصادی کشور با اشاره به توانمندی بخش خصوصی اظهار داشت: از 20 سال پیش تاکنون روندی ایجاد شده که دامنه بنگاه های دولتی گسترش یافته به گونه ای که هم اکنون شاهد شکل گیری شبه دولتی ها هستیم. 

وی با بیان آنکه شبه دولتی ها سوگلی های اقتصاد ما هستند، تصریح کرد: بنگاه های شبه دولتی آنقدر بزرگ شده اند که بخش خصوصی را به حاشیه کشانده اند بنابراین بخش خصوصی در مقابل آنها بسیار ناتوان هستند.

شافعی اضافه کرد: در جریان خصوصی سازی، بدنبال واگذاری هستیم اما توانمندسازی بخش خصوصی را دنبال نمی کنیم. اگرچه به نظر می رسد که بخش خصوصی در صحنه است اما فعالیت های اقتصادی بزرگ در پشت دیوار شبه دولتی ها در حال انجام است که حتما باید این رابطه تغییر پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه اطلاعات اقتصادی باید به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد، اظهار داشت: نباید به هیچ عنوان رانت اطلاعاتی ایجاد شود چرا که یک آفت برای اقتصاد کشور به شمار می آید.

وی سپس فضای کسب و کار را مهمترین عامل در جذب یا دفع سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: با توجه به فضای ایجاد شده در شرایط کنونی و همچنین آینده کشور، باید بهبود فضای کسب و کار و امنیت سرمایه گذاری از اولویت های اصلی در موضوع جذب سرمایه گذاری های خارجی باشد.

شافعی افزود: چنانچه امنیت سرمایه گذاری در کشور مهیا نشود، فرصت ایجاد شده را به طور قطع نمی توانیم در راستای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور قرار دهیم.



** ایجاد تشکل های قوی و منسجم به نفع دولت است

رییس اتاق بازرگانی ایران به نسبت تحقق بودجه های جاری و عمرانی اشاره کرد و گفت: 95 درصد بودجه جاری کشور هرساله محقق می شود در حالی که کمتر از 50 درصد بودجه عمرانی تحقق می یابد بنابراین دولت باید به کوچک سازی خود هرچه سریعتر اقدام کند.

شافعی با بیان آنکه بخش خصوصی در دریافت فعالیت های تصدی گری دولت آمادگی کامل دارد، اظهار داشت: ایجاد تشکل های قوی و انسجام آنها به طور کامل به نفع دولت است اما چنین اقدامی که دولت را پاسخگو می کند باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد چرا که ایجاد تشکل توسط دولت یک کار بسیار اشتباهی به شمار می رود.

وی با اشاره به فعالیت شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: باید همزمان با تقویت دبیرخانه شورا، مشارکت طرفین در این شورا بیشتر شود ضمن اینکه اتاق درصدد است تا بیش از گذشته دبیرخانه شورا را تقویت کند.



** سه راه حل برای توسعه بخش خصوصی توسط دولت

رییس اتاق بازرگانی ایران علاوه بر مسایل مطرح شده، سه راه حل نیز برای توسعه بخش خصوصی توسط دولت ارایه کرد.

نخستین راه حل شافعی برای توسعه بخش خصوصی توسط دولت، اصلاح و کاهش قوانین و مقررات زاید در حوزه های کسب و کار، اقتصاد کلان، سیاست های کلان و خرد در بازارهای گوناگون همچون بازار پول و سرمایه و کالا است.

وی دومین راهکار توسعه بخش خصوصی را بهبود شیوه اجرا و ضمانت اجرایی قوانین و سیاست ها ابلاغی برشمرد و گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهان برخورد مداوم عادلانه و کارآمد قوانین هستند. 

به گفته شافعی، باید جلوی برخورد سلیقه ای با قوانین مصوب مجلس یا دولت را گرفت، تا سرمایه گذاران بخش خصوصی تکلیف خود را با قوانین بدانند و بر مبنای آن برنامه ریزی کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران سپس راه حل سوم را شکل گیری انتظارات سرمایه گذاران بخش خصوصی در مورد سیاست های آینده اقتصاد دانست.

شافعی این نکته را یادآور شد که نهادهای دولتی که سیاست های دولت را اجرا می کند، باید رویه ارایه خدمات عمومی عادلانه و کارآمد به بنگاههای خصوصی را ایجاد کنند. این نهادها باید مصون از تصمیمات تبعیضی، صلاحدیدی و سلیقه ای باشند.

وی با بیان آنکه هیچ مشکلی نباید به صورت مصداقی مورد توجه دولت قرار گیرد، تصریح کرد: دولت باید به تدوین روش و قالب بپردازد تا فعالان اقتصادی سراسر کشور که در آن قالب قرار می گیرد از مزایای آن نیز استفاده کند.



** سامانه سنجش مستمر و مستقل دستگاه های دولتی شکل بگیرد

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین دسترسی شفاف به اطلاعات و پاسخگویی بیشتر نهادهای عمومی که با بخش خصوصی سر و کار دارند را خواستار شد و گفت: باید سامانه ای برای سنجش مستمر و مستقل دستگاه های دولتی ایجاد شود، تا فرهنگ پاسخگویی در این دستگاهها شکل بگیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.