قدس آنلاین: دبیر اجرایی نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی گفت: نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه سال جاری و به مدت ۲ روز در مشهد برگزار می‌شود.

نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، امیرهژبرالساداتی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: بیماری‌های سرطانی در کشور ما و دیگر کشورها شیوع پیدا کرده که در 20 سال قبل به چشم نمی‌آمد و متأسفانه جزء بیماری‌خای شایع است.

وی افزود: بیمارستان رضوی در زمینه‌های علمی و پزشکی کنگره‌های زیادی برگزار کرده و نخستین کنگره سرطان این بیمارستان هم در روزهای 21 و 22 خرداد ماه سال جاری و به مدت 2 روز در تالار همایش‌های بیمارستان رضوی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی بیان کرد: در این کنگره 28 پنل تخصصی، 14 مقاله و پوستر و با حضور 60 کارشناس در زمینه سرطان‌های پستان، زنان، درمان تومور مغزی، کانستر زنان و غیره ارائه می‌شود.

هژبرالساداتی تصریح کرد: بخش جدید تأسیس سرطان بیمارستان رضوی همزمان با برگزاری این کنگره افتتاح می‌شود و زیست بانک این بیمارستان نیز معرفی می‌شود که نمونه‌های آن در کشور و حتی خاورمیانه بی‌نظیر است.

وی تأکید کرد: کنگره بین‌المللی سرطان بیمارستان رضوی هم در فصل پائیز امسال و با حضور نمایندگان 22 کشور از 5 قاره دنیا در مشهد برگزار می‌شود.

معاون درمان بیمارستان رضوی گفت: از 8 سال پیش تاکنون بیش از 9 کنگره ملی و بین‌المللی در این بیمارستان برگزار شده و هرکنگره یک پیش‌زمینه برای کارهای بزرگتر است و و کنگره‌ها بازخورد بیرونی داشته و منجر به عضویت ایران در لیگ بین‌المللی سر و غیره شده است.

*شایع‌ترین سرطان‌ها مربوط به پوست، ریه، پستان، روده بزرگ و معده هستند

کامران غفارزادگان معاون پژوهشی بیمارستان رضوی ابراز داشت: با تأکید تولیت آستان قدس رضوی معاونت پژوهشی بیمارستان رضوی در 4 سال پیش راه‌اندازی شد و در این مدت بیش از 100 جلسه پژوهشی در طرح‌ها و عناوین پژوهشی مختلف برگزار شده است.

وی افزود: امکانات بیمارستان رضوی در بحث تکنولوژی بالا بوده و نگه‌داشتن نمونه‌های بیماران شرایط خاص خودش را دارد که در این زمینه بی‌مانند هستیم و نمنوه سرطان را از سرطان روده بزرگ آغاز کردیم، همچنین تقاضاهای زیادی برای نمونه‌ها داریم و آنچیز که مهم بوده شناسنامه‌دارکردن نمونه‌هاست.

معاون پژوهشی بیمارستان رضوی بیان کرد: استانداردهای نگهداری در سطح جهانی بوده و امیدواریم که با راه‌اندازی نمونه سرطان پستان به هزار نمونه در سال برسیم.

غفارزادگان تصریح کرد: درمان انفرداری را در بحث سرطان داریم و هر بیمار براساس شرایطی که دارد نوع درمانش انتخاب می‌شود و 200 نمونه تومورمغزی جمع‌آوری شده که زمان نمونه‌ها بسیار کوتاه بوده و بافت تازه و همچنین سرم خون بیماران را هم در این بیمارستان داریم.

وی تأکید کرد: تیم ژنیتیک قوی‌ای در این مجموعه داریم و مشاوره‌های لازم را به مردم می‌دهیم تا سایر افراد خانواده دچار مشکل نشوند و در صورت مشاهده هرنوع مشکلی از بروز آن جلوگیری کرده و پیشگیری از شیوع بیماری سرطان را هم در مجموعه فعالیت‌های خود داریم.

معاون پژوهشی بیمارستان رضوی خاطرنشان کرد: بخش پزشکی هسته‌ای پس از تشخیص بیماری فعالیت خود را آغاز می‌کند و شایع‌ترین سرطان‌ها مربوط به پوست، ریه، پستان، روده بزرگ و معده هستند و از رسانه‌ها درخواست داریم تا سطح آگاهی مردم در این رابطه را بالا ببرند و با تشخیص زودرس بیماری نسبت به درمان پیش از موعد آن بیماری اقدام کرده و بیماران را از مشکلات حادتر دور کنند.

*7.5 درصد آمار سرطان کشور مرتبط به خراسان رضوی بوده است

رهام سالک معاون دبیرعلمی نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی اظهار داشت: بیمارستان رضوی یک ویژگی خاص دارد و آن توانمندی خاص در بحث حمایت مالی است.

وی افزود: در سطح دنیا منبع جذب منابع مالی خیران و منابع غیردولتی هستند که نزدیک به 90 درصد است، اما در ایران بیش از 90 درصد منابع دولتی هستند و بخشی که خیلی بارز بوده باشگاه‌های ورزشی است و در بخش پژوهش هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

مسئول مرکزتحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: باراه‌اندازی بیمارستان رضوی قدم بزرگی در امردرمان در مشهد برداشته شد و این بیمارستان در سطح کشوری قابل رقابت بوده و مسئولانش با همت بالایشان کیفیت را بر کمیت ترجیح داده‌اند.

سالک تصریح کرد: دیدگاه مثبتی به بخش پژوهشی نیست، اما همایش‌ها سبب جمع‌شدن گروه‌های تخصصی شده که نتیجه آن منجر به تشکیل مجموعه‌های تخصصی شده که برای درمان بیماران بسیار مطلوب‌تر است.

وی تأکید کرد: در کشور ما طی سالهای گذشته قدم‌های خوبی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برداشته شده و از سال 1386 آمارهای سرطان رسمی بوده و این آمارها به‌روز می‌شوند.

معاون دبیرعلمی نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران طبق آمار سال گذشته مربوط به سرطان‌های ریه، پستان، روده بزرگ، معده، پروستات و لنفاوی بوده که در خراسان رضوی سرطان‌های معده و پستان شایع‌تر بوده است.

سالک گفت: در سال گذشته 82 هزار سرطان در کل کشور داشتیم که 7 هزار سرطان و معادل 7.5 درصد این آمار مرتبط به خراسان رضوی بوده است و در سال 1392 حدود 87 هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان در سطح کشور شناسایی شده بود.

وی افزود: در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 125 نفر مبتلا به سرطان هستند و این آمار در دنیا 186 نفر بوده  است.

مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در کشورهای پیشرفته به دلیل سطح رفاهی بیشتر آمار پائین سرطان را شاهد هستیم و آمار بیماران مبتلا به سرطان در این کشورها سالانه 4 تا 6 درصد کاهش می‌یابد و عمده عوامل ایجاد سرطان اعتیاد، چاقی و مواد غذایی هستند، همچنین بهداشت حرف نخست را در تمامی زمینه‌‎ها می‌زند و صنعتی شدن بدون درنظرگرفتن اصول بهداشتی نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

سالک تصریح کرد: امیدواریم که با همت بیمارستان رضوی تا 2 سال آینده در بحث سرطان در سطحی قابل قبول باشیم و بحث نیروی انسانی در حوزه پزشکی بسیار قابل توجه بوده و همه ساله این تعداد به نسبت سال پیشش افزایش می‌یابد و خوشبختانه احساس عقب‌افتادگی در این زمینه را نداریم و نه تنها هیچ کمبود داروی سرطانی‌ای هم در کشور احساس نمی‌شود، بلکه با قیمتی پائین‌تر از سطح بین‌المللی و با همان کیفیت قابل دسترس است.

وی تأکید کرد: نیازمند ثبت پایه بیمارستانی هستیم که مقدمات آن سال گذشته در مشهد انجام شد و 40 نوع سرطان شناسایی شده که 200 نمونه ثبت می‌شود و قطعاً تشخیص آنها به علت پیچیدگی بسیار زیادی که دارند تنها توسط پزشک متخصص امکان‌پذیر است.

معاون دبیرعلمی نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی خاطرنشان کرد: سیستم نرم‌افزاری ثبت ریژستری فعال شده تا آمارهای مربوط به سرطان دارای بالاترین دقت و پائین‌ترین خطا باشند.

سالک گفت: در مناطق شهری خراسان رضوی 30 درصد سرطان و در مناطق روستایی استان 40 درصد سرطان شناسایی شده که به نسبت سالهای گذشته کاهشی 40 تا 50 درصدی را در این رابطه شاهد بوده‌ایم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.