قدس آنلاین-قاانی:صنايع دستي، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهاي آموخته از نسلي به نسل ديگر است. بنابراين، صنايع دستي تنها كالائي براي مبادله نيست، بلكه خصوصيات فرهنگي و ويژگي‌هاي قومي، از طريق اين كالا مبادله مي‌شود و نوعي ارتباط فرهنگي در ميان جامعه‌ها پديد مي‌آورد.

صنایع دستی؛چشم انتظاردست حمایت

به گزارش قدس انلاین ،صنايع دستي، پس از جنگ جهاني دوم، با محتواي هنري و فرهنگي، مورد توجه كشورهاي پيشرفته قرار گرفت. در دهم ژوئن/ بيستم خرداد سال ۱۹۶۴م.، نخستين همايش‌ جهاني با شركت مسئولان اجرائي، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بيش از ۴۰ كشور جهان، در نيويورك برگزارشد. در قطعنامه‌ي پاياني آن همايش، تأسيس« شوراي جهاني صنايع دستي»، به عنوان نهاد وابسته به يونسكو تصويب‌شد. سالروز تأسيس اين همايش، به عنوان «روز جهاني صنايع دستي» نامگذاري شد.اما درکشورماعلی رغم سابقه زیاد وتنوع صنایع دستی ،در دهه های اخیر شاهد روند نزولی حمایت از تولید و افزایش واردات صنایع دستی کشورهای دیگر ویا بدتراز ان کپی ها صنایع دستی کشورمان هستیم همین امر باعث شده متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به صنایع دستی کشور شاهد هستیم که برخی از صنایع دستی کشور توسط چینی‌ها تولید و در جهان به نام آن‌ها به فروش می‌رسد.حمایت نکردن از صنعتگران و هنرمندان فعال در این عرصه، بالا بودن قیمت تمام شده صنایع که به دلیل بالا بودن هزینه تولید می باشد، استقبال نکردن مردم از خرید صنایع دستی داخلی، نبود رغبت در جوانان برای فعالیت در این حوزه با وجود اشتغالزایی مطلوب در آن، همه از جمله مشکلاتی است که دامنگیر این حوزه است.

*صنایع دستی به کالای لوکس تبدیل شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در همین زمینه گفت: صنایع دستی به کالایی لوکس تبدیل شده که هرکس قادر به خریداری و تهیه آن نیست و تولید آن نیز به سختی انجام می‌شود.حسن رمضانی اظهار کرد: مهاجرت روستاییان به شهر و ورود بی‌رویه صنایع دستی بی‌کیفیت از خارج کشور باعث ضربه زدن به هنر صنایع دستی شده است. وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی از اقداماتی است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنایع دستی داشته باشد.

*عدم همکاری بانک ها

علی احمدی یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی، از موانع بزرگ بر سر راه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و صنایع دستی را عدم همکاری بانک ها با سرمایه گذاران در این بخش دانست.وی افزود: برای حل این مشکلات و تعامل بهتر بین سرمایه گذاران صنعت گردشگری و صنایع دستی با بانک های عامل، لازم است کارگروهی با این عنوان در استانداری تشکیل شود تا هرچه زودتر مسائل و مشکلات بین دو طرف حل شود.خانم رضایی از پیشکسوتان حصیر بافی اظهارکرد: استان خراسان رضوی با توجه به حضور اقوام مختلف ایرانی، بستر های مناسبی برای رشد و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی وجود دارد و برگزاری نمایشگاه در فصول مختلف، جهت ارائه و شناساندن این توانایی ها به مردم تاثیر گذار خواهد بود.وی گفت: همچنین برای هم سطح شدن با سایر استانها، ایجاد فضاهای رقابتی برای هنرمندان صنایع دستی ضروری است.

*غفلت درباره صنایع دستی

رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس معتقد است اگرچه معرفی صنایع دستی به مخاطب جهانی حائز اهمیت است اما این امر باید در داخل کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا در اقتصاد تأثیرگذاری دارد. محمد اسماعیل سعیدی با تاکید بر ضرورت شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورمان در حوزه صنایع دستی گفت: ایران در حوزه صنایع دستی جزء کشورهایی است که از تنوع بالایی در محصولات برخوردار است؛ از این رو باید ضمن شناسایی انواع صنایع دستی در کشور نسبت به معرفی آن به اقصی نقاط کشور و جهان اقدام شود؛ چنانچه یکی از اهداف تشکیل فراکسیون صنایع دستی در مجلس نیز همین امر بوده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر همکاری مجلس و دولت جهت حمایت از حوزه صنایع دستی کشور عنوان کرد: اخیرا نمایشگاه بین المللی در فلورانس ایتالیا برگزار شد که هنرمندان حوزه صنایع دستی کشورمان نیز در آن شرکت کردند و همین حضور می تواند در معرفی صنایع  دستی به سایر کشورها مؤثر باشد لذا حمایت های بیشتری از آنها لازم است.سعیدی همچنین یادآور شد: حضور هنرمندان در فضای بین‌المللی باعث تبادل و انتقال تجربیات آنها با هنرمندان کشورهای دیگر می شود.این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در ادامه به استفاده از ظرفیت دانشجویان رشته هنرهای صنایع دستی اشاره و اظهار کرد: معتقدم دانشجویان نیز باید در فضای نمایشگاه ها و جشنواره های داخلی و خارجی حضور داشته باشند تا بتوانند در کنار کسب علم، کسب تجربه نیز داشته باشند و از نزدیک با صنایع دستی سایر کشورها آشنا شوند؛ همچنین آنها می توانند با شیوه های مختلف تولید، توزیع و عرضه کالاهای دستی خود بیشتر آشنا شده و با دید وسیع تری نسبت به این موضوع کار کنند.

*باید فرهنگ خرید صنایع دستی را بین مردم ترویج داد

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی البرز ترویج فرهنگ خرید صنایع دستی در بین مردم را ضروری دانست. سعید امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت ترویج فرهنگ خرید صنایع دستی در بین مردم تاکید کرد و گفت: صنایع دستی، آثاری ماندگار هستند و ارزش معنوی زیادی دارند. معاون صنایع دستی میراث فرهنگی البرز افزود: مردم با خرید صنایع دستی به نوعی از هنرمندان رشته‌های مختلف حمایت می‌کنند؛ چراکه آنان زمان و هزینه زیادی برای تولید یک اثر هنری می‌گذارند. وی در پایان گفت: رسانه‌ها نقش به سزایی در ترویج فرهنگ توجه به صنایع دستی در میان مردم دارند بنابراین ازآنان انتظار می‌رود با قدرت بیشتری دراین حوزه فعالیت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.