قدس آنلاین: معاون بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اجرای ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه الزامی شده و در خراسان رضوی ۹۸۲۶۹ دستگاه کارتخوان و ۸۳۴۶۱ دستگاه مکانیزه فروش نصب شده است.

اجرای ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه الزامی شده است

به گزارش قدس آنلاین علی غفوری‌مقدم ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه الزامی شده و در خراسان رضوی 98269 دستگاه کارتخوان و 83461 دستگاه مکانیزه فروش نصب شده است.

وی افزود: 157 هزار و 118 واحد صنفی با پروانه در استان داریم و براوردها 180 هزار واحد را نشان می‌دهد که اختلاف موجود به دلیل عدم برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها و نواقص سایت بوده است.

معاون بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: آنچیز که در سامانه ثبت شده خود اظهاری، ترازوهای دیچیتال و کارتخوان‌های بانکی را ارائه می‌دهد و بیش از 70 درصد واحدهای صنفی استان مجهز به این دستگاه هستند.

غفوری‌مقدم تصریح کرد: خراسان رضوی در تعداد دستگاه‌های دیجیتال در واحدهای صنفی پس از تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد و در تعداد کارتخوان‌ها پس از تهران و اصفهان در رتبه سوم کشور قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: در بررسی‌های به عمل آمده با 2 مشکل مواجه بودیم، یکی قیمت دستگاه‌ها که استفاده از آن الزامی نیست و با داشتن سیستم مجهز به نرم‌افزارهای مربوطه قابل قبول است و دیگری استفاده از نرم‌افزارهای واحدهای صنفی بوده که در اتاق اصناف مشهد آموزش‌های لازم برای افرادی که فاقد آگاهی و اطلاعات لازم در اینم رابطه هستند در نظر گرفته شده است.

معاون بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زمینه برای استفاده از این دستگاه‌ها فراهم است و به دنبال رفع موانع هستیم و امیدواریم به سمتی برویم که واحدهای صنفی با میل و رغبت بالا به این سمت بیایند.

غفوری‌مقدم گفت: بازرسی از واحدهای صنفی در حال انجام است و با واحدهای متخلف برخورد می‌شود، همچنین تشویق‌ها و امتیازات مثبتی هم برای واحدهای نمونه درنظر گرفته شده است.                   

*۱۰ رشته صنفی در مشهد ثبت شده است

محمد بنانژاد مشهدی رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار داشت: از سال 1392، 10 رشته صنفی ثبت شده و اتحادیه‌ها موظف هستند که اطلاع‌رسانی‌ها را از بازرسی‌ها و نظارت‌های اتاق اصناف داشته باشند.

وی افزود: بازرسان اتاق اصناف دائم در حال انجام بازرسی هستند و یکی از تخلفات نداشتن صندوق مکانیزه فروش بود و طبق قانون تخلف بوده که جرایمی هم برای متخلفان اعمال می‌گردد.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: شفاف سازی واحدهای صنفی در دستور کار قرار گرفته که این مهم مزایایی هم برای واحدهای صنفی دارد.

بنانژادمشهدی تصریح کرد: رسته‌های لاستیک فروشان، ماشین‌های اداری، رستوران داران و غیره توسط صندوق مکانیزه فروش تحت فروش قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: در مواردی که امکان نصب دستگاه وجود ندارد از سیستم‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود که در قالب یک نرم‌افزار است.

رئیس اداره امور اصناف خراسان رضوی:

*شفافیت بازار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم

علیرضا سالاری رئیس اداره امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: متصدیان واحدهای صنفی موظف به صدور فاکتور به نام و مشخصات خریدار و همراه با مهر و امضا هستند.

وی افزود: دستگاه‌ها باید شامل نام کالا، نام واحد صنفی، موجودی و میزان مبلغ هزینه خرید باشند.

رئیس اداره امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: به استناد ماده 71 قانون صنفی موظف به تجهیز واحدهای صنفی به ترازوهای دیجیتال، دستگاه‌های کارتخوان و غیره هستیم تا شفافیت بازار را داشته باشیم و اکثر واحدهای صنفی متناسب با نوع فعالیتشان مجهز به ترازوی دیجیتال هستند.

سالاری تصریح کرد: قیمت بالای این دستگاه‌ها سبب تأخیر واحدهای صنفی در جهت تهیه آن شده بود و با توجه به اولویت‌های سازمان امور مالیاتی کشور و مشوق‌های انجام شده شاهد استقبال اصناف هستیم.

وی تأکید کرد: نمایشگاه‌هایی در این رابطه برگزار شده تا همکاران ما با مزایای این دستگاه‌ها آشنا شوند.

رئیس اداره امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: فروشندگان موظف به صدور فاکتور برای خریداران هستند تا مردم هم از حق و حقوق خود آگاهی بیشتری داشته باشند.

سالاری گفت: به مردم توصیه می‌کنم که به واحدهای صنفی غیرمجاز مراجعه نکنند و به واحدهایی مراجعه نمایند که مجهز به صندوق‌های مکانیزه و فاکتور معتبر مجهز باشند.

*در 30 گروه اصناف حدود 400 واحد صنفی مشهد مجهز شده‌اند

محمدعلی صابر معاون درآمدهاي مالياتي اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی اظهار داشت: در تیرماه سال جاری مؤدیان مالیاتی 3 وظیفه را دارند که انجام دهند، وظیفه نخست پرداخت مالیات تا 15 تیرماه، وظیفه دوم ارائه اطلاعات سه ماهه نخست سال 1394 تا پایان تیر ماه و وظیفه سوم ارائه مؤدی مالیاتی تا 31 تیرماه است و تمام این کارها از طریق سیستم‌های کامپیوتری قابل انجام بوده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

وی افزود: به مؤدیان مالیاتی کد و پسوردی مجزا ابلاغ شده تا اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم کنند.

معاون درآمدهاي مالياتي اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی بیان کرد: متولی امر صندوق‌های فروش سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون نظام صنفی هم این مهم آمده و در صنوف مختلف باید بحث عدالت مالیاتی در جریان باشد.

صابر تصریح کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده را به صورت شفاف‌تر خواهیم داشت و بحث صدور فاکتور الکترونیکی هم مورد تأکید بوده و از زمانی که این صندوق‌ها راه‌اندازی شوند کالاهای بدون فاکتور جزء کالاهای قاچاق محسوب می‌شوند.

معاون درآمدهاي مالياتي اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی عنوان کرد: از سال 1389 اقدام به نصب این صندوق‌ها شده و از سال 1392 که زیرساخت‌ها آماده شد تمام اتحادیه‌های عمده فروش و خرده فروش مانند طلا و جواهر، ماشین‌های اداری، لوازم خانگی، تالار و رستوران و اغذیه، مشاوران املاک و مستقلات و داروخانه‌ها مشمول نصب این صندوق هستند.

صابر گفت: البته داروخانه‌ها معتقدند که جزء قانون صنفی نیستند و خود را موظف به نصب صنوق نمی‌دانند و در این زمینه شکایت هم کرده‌اند، اما منتظر تصمیم مسئولان امر هستیم و طبق قانون تمامی واحدهای صنفی مکلف به نصب این صندوق هستند.

معاون درآمدهاي مالياتي اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد:  ما مکلف به قبول اظهارنامه هستیم، اما در زمان رسیدگی باید اسناد و مدارک معتبر ارئه شود، در غیر این صورت اظهارنامه مربوطه رد می‌شود.

صابر تصریح کرد: از سال گذشته فروشندگان لوازم یدکی، صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو، فروشندگان تأسیسات حرارتی و برودتی، لوازم ساختمان، انواع تلفن ثابت و بیسیم، تولیدکنندگان انواع مبل، فرش ماشینی و تابلو فرش، لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی مجاز به نصب این صندوق در واحدهای صنفی خود شدند.

وی تأکید کرد: از ابتدای سال جاری هم لاستیک فروشان، نمایشگاه‌داران خودرو، تأسیسات ساختمانی، ابزار فروشان، فروشندگان لوازم ویترینی، مواد شیمیایی، بارفروشان، فروشندگان میوه و تره‌بار، لوازم سنتی، لوازم صنعتی، کالاهای داخلی و خارجی و فروشندگان یخچال‌های صنعتی مشمول نصب این صندوق‌ها شده‌اند.

معاون درآمدهاي مالياتي اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی بیان کرد: پرداخت مالیات وظیفه همه ماست و تأکید مقام معظم رهبری هم بوده و آرزویمان فاصله گرفتن از نفت است.

صابر گفت: یکی از موارد شفاف سازی عدالت مالیاتی است و در این رابطه باید همگان مطیع قانون باشند.

وی افزود: هر واحد صنفی مشمول این رسته بوده و باید پروانه کسب داشته باشد، همچنین به زودی شماره اقتصادی مجزا همانند کد ملی باید ارائه گردد و در 30 گروه اصناف حدود 400 واحد صنفی مشهد مجهز شده‌اند.

معاون درآمدهاي مالياتي اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی اذعان داشت: یکی از اهدافی که سازمان اصناف دارد کم‌کردن دست‌به‌دست شدن پول نقد به دلیل مسائل بهداشتی و امنیتی بوده است و با این دستگاه‌ها تراکنش‌ها کنترل می‌شوند و برابر آمارهای به‌دست‌آمده شاهد موفقیت و پیشرفت در این عرصه بوده‌ایم.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.