وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در «همایش بین المللی آب برای حیات » در تاجیکستان گفت: چالش آب از اصلی ترین چالشهای جهان در دهه آینده است.

چالش آب از اصلی ترین چالشهای جهان در دهه آینده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، «حمید چیت چیان» در این همایش که امروز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شده است ، با تاکید بر اهمیت آب و نقش آن در دنیا اظهار داشت : چالشهای آبی همچون خشکسالی،سیلاب و بیماریهایی قابل انتقال از طریق آب در دهه آینده از اصلی ترین چالشهای جهانی بوده و ضرورت دارد که به نحو شایسته مدیریت شود.

وی افزود: این چالشها باید با تغییر رویکرد، مدیریت شوند و باید این نکته مدنظر باشد که آب یکی از مولفه های اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی و شرط اساسی برای امنیت است.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سیستم به هم پیوسته منابع آب و ضرورت همکاری دولتها و همه ذینفعان تاکید کرد که ما باور داریم مدیریت مشارکتی ذینفعان تنها راه غلبه بر این بحران است.

چیت چیان با اشاره به اینکه دیپلماسی آب ایران مشخص است و ما بر اساس این دیپلماسی به سمتی پیش خواهیم رفت که استفاده عادلانه و عاقلانه از منابع آب برای همه فراهم باشد گفت: دیپلماسی آب ایران بر محور همکاری برای رسیدن به یک سند مشترک با کشورهای منطقه استوار است و هدف ما توسعه همکاریها در چارچوب معاهدات موجود است و آب عاملی است که همکاریها را در همه جنبه ها فراهم می سازد.

چیت چیان با اشاره به پروژه های متعددی که توسط جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان برای استفاده بهینه از منابع آب در حال اجرا است گفت: آرزو می کنم که نتایج این همایش در دستیابی به اهداف خود موفق باشد.

همایش بین المللی آب برای حیات برای بررسی نتایج عملکرد دهساله جامعه بین المللی در خصوص استفاده از منابع آب با حضور بیش از 1500 نفر از مقامات و کارشناسان برجسته 90کشور و 50 سازمان بین المللی در کاخ سامان شهر دوشنبه و باسخنان امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان گشایش یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.