قدس آنلاین: یک هنرمند فعال صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بسیاری از هنرمندان صنایع دستی در استان ما در انزوا زندگی می کنند و متاسفانه برخی از صنایع دستی خراسان رضوی در حال فراموشی است.

بسیاری از هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی در انزوا هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمود ضیایی همزمان با روز جهانی صنایع دستی ، ضمن تایید این مطلب به خبرنگار ما گفت: برخی از رشته های هنری هستند که هم جزو صنایع دستی محسوب می شوند و هم با استفاده از طراحی های جدید به هنرهای تجسمی مربوط می شوند.

او که خود، هنرمند فلزنگار است این هنر را رشته ای از صنایع دستی عنوان کرد و اظهار داشت: این نوع صنایع دستی که در گذشته به اشکال قدیمی ساخته می شد، امروز با استفاده از شیوه های طراحی جدید، تصویر بهتری از صنایع دستی ساخته شده با فلز را به مخاطب می دهد.

این هنرمند پیشکسوت  با ابراز تاسف از عدم وجود مرکزی متمرکز برای فعالان و هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی در راستای معرفی آنها به مردم، این موضوع را یکی از ضعف های مهم اداره کل میراث فرهنگی استان دانست و تصریح کرد:  متاسفانه با وجود برگزاری نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در داخل و خارج از کشور، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برای فرستادن هنرمندان این رشته ها به نمایشگاه های مورد نظر به صورت سلیقه ای کار می کند و این موضوع باعث به انزوا نشستن بسیاری از هنرمندان می شود.

ضیایی بیان کرد: اگرچه ما در دوره ای زندگی می کنیم که جوانان به علم آموزی و هنر علاقه بسیاری دارند اما عدم حمایت مالی دولت از هنرمندان صنایع دستی و مناسب نبودن درآمدهای آنها باعث می شود که جوانان نیز انگیزه ای برای فعالیت در این بخش نداشته باشند.

او با ابراز تاسف از به فراموشی سپردن بسیاری از رشته های صنایع دستی ریشه دار خراسان رضوی تاکید کرد: عدم استقبال جوانان از آموزش صنایع دستی باعث می شود، کم کم برخی از رشته ها مانند چارق دوزی، گلیم بافی و نقاشی قهوه خانه ای از بین برود.

این هنرمند فلزنگار تعدادی پیشنهاد هم به مسئولین میراث فرهنگی خراسان رضوی داشت و گفت: خرید صنایع دستی توسط دولت، ایجاد مرکز متمرکزی برای معرفی صنایع دستی هنرمندان و فروش آنها به مشتریان، حمایت از ایده ها و خلاقیت های هنرمندان از جمله برنامه هایی است که اصالت ایرانی که همان هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی است حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.