جمعی از نمایندگان مجلس آمریکا و برخی از مقام های مسئول این کشور در نشستی در واشنگتن تاکید کردند که از کوتاهی و لغزش های ایمنی و امنیتی صورت گرفته در ده ها سال گذشته در مراکز هسته ای آمریکا که موجب آسیب های زیست محیطی فراوانی شده است به تنگ آمده اند.

نمایندگان مجلس آمریکا: از سالها لغزش در رعایت ایمنی در مراکز هسته ای به تنگ آمده ایم
 

  به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته ای از مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی که با حضور مقام های وزارت انرژی و مدیریت ایمن سازی انرژی هسته ای این کشور در واشنگتن برگزار شد، اعلام کردند از کوتاهی و لغزش های انجام شده در رعایت موارد ایمنی و امنیتی در دهه های گذشته به تنگ آمده اند.

این نشست در پی انتشار گزارش نشت تشعشعات رادیو اکتیو از انبار زیرزمینی در ایالت نیومکزیکو آمریکا برای مقابله و نظارت بر چگونگی انهدام زباله های هسته ای تشکیل شده است.

در تابستان سال گذشته خبر نشت تشعشعات رادیو اکتیو از تنها انبار زیرزمینی برای نگهداری زباله های تسلیحات هسته ای آمریکا که در عمق 655 متری زمین در ایالت نیومکزیکو قرار دارد و سبب خسارت های زیست محیطی جبران ناپذیری شده است، با فشار و پیگیری های اعضای این نشست بسته شده بود.

یک مقام وزارت انرژی آمریکا در این نشست گفت: مشخص نیست راه اندازی مجدد این انبار چقدر هزینه بر خواهد بود.

یکی دیگر از مقام های شرکت کننده در این نشست نیز گفت: مالیات دهندگان آمریکایی نخستین قربانیان اشتباهات انجام شده در آزمایشگاه نوس آلاموی(محل آزمایش نخستین بمب اتمی جهان) و انبار زباله های هسته ای زیرزمینی هستند.

وی درادامه افزود: «می خواهم بدانم چرا هیچکس به دلیل این اشتباهات حتی اخراج هم نشده است؟»

به گزارش ایرنا، اوایل سال گذشته میلادی بازرسان امریکایی از نشت تشعشعات اتمی از زباله های هسته ای زیرزمینی در ایالت نیومکزیکو خبر دادند.

مسوولان محل دفن زباله های اتمی آمریکا در نیومکزیکو بارها از بروز برخی مشکلات برای افراد حاضر در محل خبر داده بودند . این زباله های رادیواکتیو که برای تحقیقات دفاعی و تولید سلاح های هسته ای در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته اند در عمق 655 متری زمین در اتاقی به صورت «نمک پایدار» نگهداری می شوند؛ با این حال این مواد به بیرون نشت کرده اند و عوارض آن بر روی سطح زمین قابل مشاهده است.

براساس اظهارات مقام های آمریکایی، ذرات معلق در هوا از این زباله ها حاصل شده و برای سلامت انسانها بسیار مضر هستند.

آمریکا بارها با مشکل آلودگی زیست محیطی حاصل از فعالیت های اتمی مواجه شده است. وجود حدود یک صد نیروگاه اتمی در آمریکا که تقریبا یک چهارم همه نیروگاه های اتمی جهان را در بر می گیرد، به حجم عظیمی از اورانیوم غنی شده نیاز دارد که در عین حال، مقادیر فراوانی زباله به شدت خطرناک اتمی تولید می کنند.

بخشی از پلوتونیوم موجود در زباله های اتمی آمریکا صرف تولید تسلیحات اتمی می شود و بقیه در زیرزمین دفن می شوند. با اینکه مقامات آمریکایی بر ایمن بودن زباله دان های اتمی این کشور تاکید می کنند اما بارها دیده شده است که تاسیسات اتمی این کشور از جمله مکان های دفن زباله های اتمی، محیط زیست را آلوده کرده اند.

مناطق وسیعی از ایالت های نوادا و نیومکزیکو به دلیل آزمایش های اتمی در دهه های گذشته به شدت آلوده هستند. فعالان محیط زیست بارها هشدار داده اند که انتقال ذرات آلوده به مواد رادیواکتیو از طریق آب یا گردوغبار، جان میلیونها شهروند آمریکایی را تهدید می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.