یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خبرهای مربوط به احتمال تغییر محل مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵ را تایید نکرد و گفت تغییر محل مذاکرات مطرح نیست.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران : تغییر محل مذاکرات مطرح نیست
 

وی گفت: اگرچه نظراتی در این زمینه مطرح شده ولی فعلا بحث جدی برای تغییر محل مذاکرات مطرح نیست .

این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به یادداشت اعتراض نمایندگی ایران به وزارت خارجه اتریش اشاره کرد و گفت: در این یادداشت اعتراض کردیم و خواستار آن شدیم که تمام تدابیر لازم برای رفع این نقیضه صورت گیرد و امنیت لازم برای فضای مذاکرات تامین شود.

وی افزود: با این اوصاف، اگر برای تامین امنیت فضای مذاکرات لازم باشد که محل مذاکرات تغییر کند این هم می تواند یک گزینه باشد اما بحث تغییر محل مذاکرات الان به این شکل مطرح نیست.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به تاکید محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در شهرهایی مذاکره می کند که مقر سازمان ملل است. به این ترتیب، تاکنون مذاکرات در شهرهای وین، ژنو و نیویورک انجام شده است.

شرکت امنیت سایبری «کاسپرسکی» اعلام کرد که طی تحقیقات خود دریافته که سه هتل میزبان مذاکرات ایران و 1+5 هدف ویروس جاسوسان رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

در پی انتشار این خبر، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که مذاکره کنندگان ایرانی همواره ریسک بالا و احتمال استراق سمع و جاسوسی را در نظر گرفته و محتاط بوده اند.

برخی رسانه های داخلی صبح شنبه گزارش دادند که انتشار این خبر مذاکره کنندگان هسته ای را بر آن داشته تا احتمال تغییر محل میزبانی مذاکرات را بررسی کنند.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت که این خبر را تایید نمی کند.

در همین حال ایران اقدامات لازم برای برخورد با این مساله را انجام داده است که به گفت و گو های اعضای تیم مذاکره کننده و نیز نامه ای که سفارت های ایران در وین و برن نوشته اند می توان اشاره کرد

سفارت های جمهوری اسلامی ایران در وین و برن دیروز با ارسال یادداشت های رسمی جداگانه به وزارت خانه های خارجه اتریش و سوییس، مراتب نگرانی جدی ایران را از امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته ای به دولت های مزبور اعلام کردند و خواستار اطلاع از نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه شدند.

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی در وین همچنین از وزارت خارجه اتریش خواسته شده است در اسرع وقت هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت محل مذاکرات از جمله اتخاذ تدابیر بیشتر حفاظت سایبری را اتخاذ کند.

در همین حال، یک مقام رسمی در اتریش از احتمال جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرد و دادستانی سوئیس نیز از پیگرد جزایی برخی افراد به ظن جاسوسی سیاسی خبر داد.

«کارل هنز گراندبک» سخنگوی وزارت کشور اتریش در این باره گفت: ما نگرانی عمیق خود را درباره این موضوع اعلام و تاکید می کنیم که تحقیقات در این زمینه بویژه از هتل کوبرگ، محل برگزاری مذاکرات هسته ای آغاز شده است.

همچنین دادستان های سوئیسی در شهر برن روند تحقیقات را در این رابطه که مذاکرات هسته ای ایران با حضور نمایندگان ایران و 1+5 هدف جاسوسی هایی قرار گرفته است، آغاز کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.