قدس انلاین-قاانی:هرساله دراستانه ماه مبارک رمضان بازار تحت تدابیر نظارتی خاص این ماه قرار میگیرد که البته در بیشتر مواقع این نظارت کفاف طول یکماه را نمی دهد وقیمتها از دست خارج می شوند.

تب وتاب بازار برای ماه رمضان/مقابله با گرانی وتثبیت قیمتهای منطقی

به گزارش قدس انلاین در حالی که براساس روایت تقویم رسمی، پنجشنبه هفته جاری-28خرداد-ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، مقامات صنفی برای کنترل قیمت‌ها در این ماه برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند؛ برنامه‌هایی که معلوم نیست تا چه حد می‌تواند جلوی رشد قیمت‌ها در این ماه را بگیرد.

 * قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد

در خصوص قیمتها، معاون شرکت پشتیبانی امور دام از توزیع 33 هزار تن مرغ و گوشت برای تنظیم بازار این محصولات در ماه رمضان خبر داد و گفت: هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد دولتی 5100 تومان و هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد دولتی 21 هزار تومان در بازار رمضان عرضه می‌شود. عباس والوزی اظهار کرد: براساس تکلیفی که ستاد تنظیم بازار در طرح ضیافت ماه رمضان برای شرکت پشتیبانی امور دام تعیین کرده، سهمیه همه استان‌ها برای توزیع گوشت و مرغ به آنها اعلام شده و به محض برگزاری ستاد تنظیم بازار در استان‌ها و اعلام آمادگی از سوی آنها برای توزیع، سهمیه مرغ و گوشت آن استان ارسال خواهد شد. وی افزود: موجودی شرکت پشتیبانی امور دام برای گوشت مرغ حدود 110 هزار تن و برای گوشت قرمز حدود 5000 تن است که البته موجودی گوشت قرمز شرکت پشتیبانی امور دام با احتساب محموله‌های در حال ارسال و وارداتی بیشتر از این میزان است. به گفته والوزی 30 هزار تن گوشت مرغ و 3000 تن گوشت قرمز دولتی برای تنظیم بازار ماه رمضان توزیع می‌شود.

قیمت منطقی مرغ کیلویی 7000 تومان است

معاون بازرگانی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های انجام شده به نظر می‌رسد افزایش قیمتی برای گوشت و مرغ در بازار شاهد نباشیم. والوزی ادامه داد: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در بازار 7000 تومان است. وی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با توجه به ذخایر خود، آمادگی توزیع گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار ماه رمضان به هر میزان را دارد تا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ این محصولات نباشیم. البته معاون توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي از افزايش قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در هفته جاري و همزمان با آغاز ماه رمضان خبر داد.سيدجعفر حاج مجتهدي در نشست خبري با بيان اينكه از نظر ذخاير گوشت قرمز، سفيد و تخم‌مرغ هيچ مشكلي در ماه مبارك رمضان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر گوشت قرمز و مرغ زير قيمت به فروش مي‌رسد و اين ميزان به ضرر توليدكننده است.وي با اشاره به اينكه متاسفانه در حال حاضر نرخ مرغ به دليل عدم تقاضا در بازار پايين است، گفت: در حال حاضر قيمت مرغ زير5500 تومان است كه اين ميزان بايد حداقل به بيش از 6000  تومان برسد، در ماه رمضان با توجه به افزايش تقاضا قيمت‌ها نيز افزايش خواهد يافت.معاون توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي در خصوص تولید گوشت قرمز نيز، گفت: در حال حاضر هر كيلو دام سبك زنده 10 هزار  تومان است  و اين در حالي است كه هر قيمتي زير 13 هزار تومان براي دامدار ضرر است، با قيمت موجود قيمت هر كيلو لاشه قرمز بين 26 تا 28 هزار تومان خواهد بود كه البته اين قيمت در هفته جاري با توجه به افزايش تقاضا افزايش خواهد يافت.وي با بيان اين كه قيمتي براي مرغ مناسب است كه توليدكننده و مصرف‌كننده ضرر نكنند، گفت: اين قيمت در استان بين 7000 تا 7500 تومان است، در صورت افزايشی بيش از اين؛ در ماه مبارك رمضان اقدام به توزيع مرغ منجمد جهت تنظيم بازار خواهيم كرد.

* قیمت زولبیا و بامیه

از سوی دیگر رییس اتحادیه قنادان گفت: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در قنادی‌های درجه یک 9600 تومان و درجه دو 9100 تومان برای ایام ماه مبارک رمضان تصویب شد. علی بهرمند اظهار کرد: البته پیشنهادی که ما برای قیمت زولبیا و بامیه ارائه داده بودیم، هر کیلوگرم 11 هزار تومان بود که مبلغ 9600 تومان مصوب شد. وی افزود: بعد از اعلام معاون اول رییس جمهور مبنی بر این‌که هرگونه افزایش قیمتی باید در ستاد تنظیم بازار بررسی و نهایی شود. ما نیز پیشنهاد افزایش قیمت را ارائه دادیم و بعد از بررسی‌های لازم این رقم اعلام شد که مبلغ کمی است. رییس اتحادیه قنادان با بیان این‌که مغازه‌هایی که خودشان کارگاه تولیدی ندارند به عنوان قنادی‌های درجه دو شناخته می‌شوند، گفت: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در قنادی‌های درجه یک 8500 تومان و در قنادی‌های درجه دو 8000 تومان بود. بهره‌مند همچنین اظهار کرد: دغدغه همکاران ما این است که در ایام ماه مبارک رمضان واحد‌هایی که ارتباطی به قنادی ندارند، اقدام به فروش زولبیا و بامیه می‌کنند و همین امر تداخل صنفی ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: معمولا برخورد قانونی حدود یک تا دو ماه زمان می‌برد که در این مدت، ماه مبارک رمضان تمام می شود و پیگیری قانونی دیگر موثر نخواهد بود. رییس اتحادیه قنادان در عین حال بیان کرد: امسال سعی داریم نظارت‌ها را بیشتر کنیم و با ماموران وزارت بهداشت نیز هماهنگ کردیم که از فعالیت واحد‌های بدون پروانه جلوگیری کنند؛ امیدواریم بتوانیم در این زمینه با همکاری مراکز مربوطه به خوبی اقدام کنیم.

*مقابله باگرانی

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور در این باره گفت: مردم مطمئن باشند که امسال با تمام توان جلوی گرانی کالاهای پرمصرف در ماه مبارک رمضان را خواهیم گرفت و نظارت ها گسترده خواهد بود.وی تصریح کرد: بر این اساس، هر صنف بر اعضای خود نظارت خواهد داشت و به علاوه سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات حکومتی نیز طرح های ویژه نظارتی دارند.بیشتر اصناف کالاهای خود را با درصدی تخفیف عرضه خواهند کرد ضمن این که کمبود کالا هم وجود نخواهد داشت.رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: اکنون بازار آرام است و اعلام پی در پی برنامه های اصناف مختلف مردم را نسبت به وجود بازاری آرام مطمئن کرده است.

لبنیات 15 درصد ارزان تر

از سوی دیگر دبیر انجمن صنایع لبنی درباره بازار لبنیات دررمضان گفت: با توجه به نامه ای که دریافت کرده ایم امسال فروش ویژه در واحدهای صنفی مربوط خواهیم داشت که در این فروش ویژه محصولات لبنی با تخفیف 15 درصدی به متقاضیان ارائه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.