"انتخاب یک خانم برای شهرداری یکی از مناطق اصفهان ممکن نیست، به هر حال شهرداری کار دشواری است، مثلاً ممکن است نیمه شب اتفاقی بیفتد،‌ برای یک زن سخت است که در آن موقع شب در محل حاضر شود." این بخشی از پاسخ سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار سابق اصفهان" بود، به پرسشی در خصوص چرایی نبود یک مدیر زن در مجموعه شهرداری اصفهان.

انتخاب یک خانم برای شهرداری یکی از مناطق اصفهان ممکن نیست

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بهاری که قرار است اصفهان پس از 12 سال رنگ شهرداری دیگر را به خود ببیند، مطرح شدن یک گزینه زن در میان نامزدهای شهرداری اصفهان از سوی شورای چهارم، آخرین روزهای بهاری اصفهان را سبزتر می‌کند. یک شهردار زن در راه اصفهان است؟ تابوی مدیریت زنان در اصفهان می‌شکند؟ آیا شورایی که به مدیریت 12 ساله شهردار سابق پایان داد، این بار با انتخاب یک زن، بر چهره اصفهان طرحی نو در‌می‌اندازد؟

 

آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان با علیرضا نصراصفهانی یکی از اعضاء شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص روند انتخاب شهردار است؛

 

آخرین نتایج جلسات شورا برای انتخاب شهردار چه بوده است؟

 

تمام اعضاء شورا تاکید دارند که در اولین گام به گزینه‌های محدود دست یابیم و تلاش بر این است که در انتخاب سرعت و دقت مدنظر باشد. شورا 30 ویژگی اصلی برای انتخاب شهردار در نظر دارد و اگر شخصی دو سوم این ویژگی‌ها را هم داشته باشد فردی کارآمد خواهد بود. شورای اصفهان به دنبال نگاه شورایی در انتخاب شهردار است و به دنبال استفاده از پتانسیل کامل و نظرات هر 21 عضو است چراکه خروجی تفکر شورایی قطعاً خروجی مناسبی خواهد بود.

 

تاکنون چند جلسه برای انتخاب شهردار اصفهان برگزار و چند گزینه معرفی شده است؟

 

در حال حاضر 12 گزینه برای شهرداری اصفهان مطرح شده است، که قطعاً این تعداد هرچه سریع‌تر به شش نفر تقلیل خواهد یافت تا انتخاب شهردار آسان‌تر شود زیرا سعی داریم تا قبل از ماه رمضان شهردار انتخاب شود.

 

چقدر شورا استقلال خود را در مقابل فشارهای مختلف مبنی بر معرفی گزینه‌های خاص حفظ می‌کند؟

 

شورای شهر در انتخاب شهردار قطعاً استقلال خود را حفظ خواهد کرد و تا امروز بحث فشار شخصی یا جریانی خاصی نبوده است، البته شورای شهر از نظرات خیرخواهانه افراد و گروه‌ها استفاده می‌کند اما اینکه با فشار شخصی را وارد لیست نهایی و یا با فشار شخصی را انتخاب کند، این طور نیست.

 

شورای شهر چه شخصیتی را شایسته سکانداری شهر اصفهان می‌داند این فرد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

قطعاً تمام اعضا به دنبال شخصی هستند که در طراز شهر اصفهان باشد و چهره محبوبی به لحاظ مدیریت شهری و نگاه فرهنگی مناسبی به شهر داشته باشد، فردی اخلاق مدار، در تکریم مردم پیش قدم و در ارتباط و تعامل با نهادهای دیگر انسان قوی باشد.

 

با توجه به تاکید شورا بر سابقه مدیریت شهری گزینه‌ها، آیا مطرح شدن نام مرضیه وحید دستجردی به عنوان یک گزینه صحیح است؟

 

خانم دستجردی سابقه وزارت بهداشت دارند و اصفهانی هستند، رویکرد شورا این است که یک فضای جدید در شهر ایجاد شود، و قرار گرفتن یک زن در رأس مدیریت شهری یک اقدام جدید است. قطعاً تاکنون نقش پررنگی از اینکه بانویی در رأس مدیریت شهری قرار داشته باشد نداشتیم و احتمال اینکه وی موفق باشند بسیار است. آئین‌نامه داخلی شورا می‌گوید هر عضوی می‌تواند سه نفر را برای شهردار شدن معرفی کند بنابراین خانم دستجردی جای کسی را نگرفته است.

 

آیا نام خانم دستجردی در لیست 12 نفر پایانی مطرح است؟

 

البته باید گفت که امکان دارد در روزهای پایانی حتی افراد تغییر کنند و قرار نیست دقیقاً افراد نام برده شده گزینه نهایی باشند و شاید در آخرین لحظات نام شخص دیگری بر روی کاغذهای اعضاء شورا نقش ببندد. اما بودن نام وی در میان لیست نامزدهای شهردار آینده اصفهان جای خرسندی است.

 

از ابتدای روند انتخاب شهردار اصفهان اسامی افرادی مطرح شده که در گذشته یا در حال حاضر سمت‌های مطرح کشوری داشته و دارند، آیا چنین افرادی از شورا بزرگ‌تر نخواهند شد؟

 

هیچ شهرداری بزرگ‌تر از شورا نیست؛ شخصی که با رأی شورا شهردار می‌شود قطعاً بزرگ‌تر از شورا نخواهد شد. شهردار با هر توانمندی و مدرک و تجربه‌ای قطعاً نمی‌تواند از یک شورای 21 نفره بزرگ‌تر شود. اینکه گفته می‌شود شهردار باید سرباز شورا باشد بیشتر به دلیل مجری بودن شهردار است. اعضا قصد ندارند یک شهردار ضعیف انتخاب کنند تا بتوانند نظرات خودشان را بر او تحمیل کنند بلکه شهردار باید آنقدر قوی باشد که مصوبات شورا را اجرا کند، اما با این حال به اعتقاد من اشخاص پرآوازه و پرنام آفت‌هایی هم دارند.

 

احتمال انتخاب آقای امینی چقدر است؟

 

آقای امینی هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح باشد و فقط لازمه شهردار شدن وی این است که از شورای شهر استعفا دهد اما تا این لحظه وی به تعهد خود نسبت به رأی مردم اصفهان پایبند است و نمی‌خواهد وارد عرصه انتخاب شهردار شود.

 

تا چه حد انتخاب شهردار اصفهان زیر سایه مباحث سیاسی خواهد بود و نظر شما نسبت به برخی موضع گیری‌ها که گفته می‌شود "سقائیان نژاد، سیاسی رفت و شهردار بعدی نیز سیاسی منصوب خواهد شد" چیست؟

 

طرح چنین مباحثی‌ به این دلیل است که عده‌ای می‌خواهند هزینه‌های بی‌تدبیری‌های گذشته خود را لاپوشانی کنند و به همین دلیل با غوغاسالاری‌ها می‌خواهند کار را پیش ببرند در حالی که ناتوانی و کوتاهی آن‌ها در شهر مشهود شده بود، اما چون نمی‌خواهند زیر بار کم کاری خود بروند مباحث سیاسی را مطرح می‌کنند؛ اعضاء شورای شهر یک هدف مشترک داشتند و در نهایت با تلاش به نتیجه رسیدند.

 

پس از رفتن آقای سقائیان نژاد تاکنون چه تعداد از شاغلان از بدنه شهرداری جدا شده‌اند و با وی به قم سفر کرده‌اند؟

 

در حال حاضر طبق آخرین اخباری که دارم آقای معتمدی مدیر روابط عمومی از بدنه شهرداری اصفهان جدا شده و به شهر قم عزیمت کرده است، هم‌چنین آقای معتمدی مسئول حراست نیز بازنشسته و از بدنه جدا شده است البته آقای رنجبر مسئول دفتر هم جدا خواهد شد، اما سایر افراد فعلاً در مسندهای خود حضور دارند و به کار خود ادامه می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.