قدس انلاین - دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت از ۶ تیر الی ۱۵ تیر و همه روزه از ساعت ۶ بعدازظهر الی ۱۲ شب آماده خدمت رسانی و ارئه دستاوردهای قرآنی به مراجعین می باشد.

باید به تبلیغات واهی بی توجهی ایرانیان به قرآن پاسخ جدی داد/ نباید محصولات موهم در نمایشگاه عرضه شود/ از قرآن باید به عنوان عنصری وحدت بخش استفاده کرد!

به گزارش قدس انلاین، ظهر امروز جلسه شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس با حضور فعالان فرهنگی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

در بخش نخست این جلسه فعالانِ فرهنگی برجسته استان به ارائه پیشنهادهایی در راستای هرچه با شکوه برگزار شدن دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد پرداخته و در این راستا نماینده امور اوقافِ مشهد اذعان داشت: نمایشگاه قرآن امسال بی شک به مانند سال های گذشته شاهد حضور جمعیت انبوهی خواهد بود. از این رو در طول نمایشگاه به ثبت نام دوره های آموزشی قرآن کریم و ثبت نام برای علاقندانِ شرکت در مسابقات قرآنی خواهیم پرداخت تا با این رویکرد از تمامی فرصت ها و ظرفیت ها استفاده شود.

همچنین سیفی، نماینده نمایشگاه بین المللی با اشاره به اهمیت این رخداد فرهنگی در مشهد مقدس بیان داشت: در راستای خدمت رسانی به زائرین و مجاورین و نیز پاسداشت دستورات دین مبین اسلام، فضای نمایشگاه به صورت رایگان در اختیارِ برگزار کنندگان خواهد بود و نیز کلیه امکانات موجود، فارغ از هرگونه چشم داشتی در اختیار مراجعین قرار خواهد گرفت.

در ادامه حجت الاسلام نهاوندی، مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی ضمن اشاره به کاربردی بودنِ جنبه های گوناگونِ قرآن کریم در زندگانی بیان داشت: بی شک جامعه امروز نیازمندِ خط ِ زندگانی راهبردی و دارای استراتژی می باشد. از این رو خانه و خانواده خواهانِ رهنودهایی هستند که به وسیله آن به دغدغه های مبتلا به آن پاسخ دهند. در این راستا باید از موقعیت پیش آمده بهره کامل را برد و با پیوند برقرار کردنِ میانِ اصول قرآن و نیازهای جامعه، به بیان جایگاه ویژه قرآن و عترت پرداخت.

وی افزود: در این راستا باید از تمامیِ ظرفیت هایی که این نمایشگاه قرآنی دارد به نحو احسنت بهره برد. همچنین می باید تدبیرهای لازم درباره ی حضور جمعیت صورت پذیرد که این امر نیازمند حضور کانون ها و تشکل های قرآنی است.

حجت الاسلام نهاوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره گذشته نمایشگاه شاهد این موضوع بودیم که گاها بعضی از غرفه داران با ارائه آثاری موهوم در راستای اعتقادات دینی ناخواسته به خدشه وارد نمودن به موازین اسلامی می پرداختند. در این راستا می بایست تیمی نظارتی مامور رسیدگی به این موضوع گردد تا امسال شاهد رخ دادنِ اتفاقاتی از این دست نباشیم.

در ادامه ملکوتی دیگر فعال فرهنگی، عنوان کرد: متاسفانه امروزه کشور ایران بر اساس تبلیغات غربی در اذهان و باورهای کشورهای دیگر مبدل به کشوری شده است که تنها به جنبه های ظاهری قرآن و گاه متهم به بی توجهی به قرآن است. از این رو می بایست از جنبه بین المللی این نمایشگاه بهره کامل را برده و به این تبلیغات واهی پاسخی جدی داد. چراکه افراد شرکت کننده از سایر کشورها در این نمایشگاه بین المللی در حکم سفیران فرهنگی آنان محسوب می شوند که پس از بازگشت به کشور خود می توانند به بیانِ حقایق موجود در ایران بپردازند.

همچنین، سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی براساس جمع بندی نظرات، زمان برگزاری این نمایشگاه را به مدت 8 روز ذکر کرده و افزود: دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت از 6 تیر الی 17 تیر و همه روزه از ساعت 6 بعدازظهر الی 12 شب آماده خدمت رسانی و ارئه دستاوردهای قرآنی به مراجعین می باشد.

وی ضمن اشاره به مدت زمان معین شده و کاهش آن نسبت به سالِ گذشته عنوان کرد: این موضوع به دو دلیل عمده رخ داده است. نخست بحث هزینه های جانبی برگزاری این نمایشگاه می باشد و دیگری تقارن آن با شب های قدر است. از این رو تصمیم ها بر آن قرار گرفته تا با کاهش چند روزه، این مسائل بر طرف شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین بیان داشت: امروزه در شرایطی قرار داریم که تمامیِ دشمنی ها و کینه ها از سوی کشورهای اسلام ستیز بر روی ایران تمرکز یافته است. این در حالی است که تا چند دهه گذشته اسلام در حال تبدیل شدن به دینِ دوم بسیاری از کشورهای اروپایی بود. اما در این بین کشورهای صهیونیستی با تبلیغ افکار و اندیشه های سکولاری، اقدام به فعالیت علیه باورهای اسلامی نمودند و علاوه بر این با برپایی جریان های افراطی در اسلام و نشان دادن یک چهره ی خشن از مسلمین، این محبوبیت را به رو به تنرل بردند. از این رو می بایست از فرصت پیش آمده بهره برد و به تبلیغ اسلامِ ناب در قالب نمایشگاهی از این دست پرداخت.

رشیدیان با بیان شعار این نمایشگاه مبنی بر قرآن امت اسلامی، همدلی و همزبانی، افزود: این نمایشگاه باید بانگاهی ویژه به شرایط کنونی کار خود را آغاز نماید. از این رو باید به قرآن به عنوان عنصری وحدت بخش بین مسلمین استفاده نمود تا واهی بودن اختلاف های رواج یافته به وضوح نشان داده شود.

وی تصریح کرد: از این رو باید جمعیت و مخاطبین را شناخت و از ابزراهای در دسترس بهترین استفاده را برد. همچنین باید محصولات ارائه شده در نمایشگاه متناسب با نیازهای روز باشد تا مخاطبین و به ویژه نسل جوان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و مورد نیاز آنان واقع شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: در این راستا باید به صورت جدی تر به فعالیت پرداخت و می بایست کلیه ی دستگاه های دولتی و عمومی همکاری بیشتری داشته باشند. به ویژه صدا سیما و رسانه ها که نقشی گسترده در راستای اطلاع رسانی بر عهده دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از طرح های مد نظر، برگزاری نمایشگاه های قرآن در سطح شهرستان ها می باشد که این امر نیازمندِ همکاری مراکز شهرستان ها با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است.

رشیدیان در باب ضرورت این طرح بیان داشت: با توجه به اینکه شاهد بعضی از تحرکات گروه های افراطی در شهرستان ها هستیم، برگزاری نمایشگاه هایی از این دست می تواند به عنوانِ عنصری وحدت بخش محسوب شود.

استاندار خراسان رضوی در پایان ضمن قابلیت های بالای برنامه جانبی این نمایشگاه بیان داشت: یکی از اموری که می باید از آن بهره کافی برد، استفاده از برنامه های جنبی این نمایشگاه در راستای پیوند برقرار کردن مراجعه کنندگان با اقشار کمتر مورد توجه قرار گرفته جامعه می باشد. به عنوان مثال می توان با بره گیری از دستاوردهای کمیته امداد و بهزیستی و حضور مددجویان آن در میان مراجعه کنندگان، به رفع گوشه ای از نیازهای مالی و معنوی آنان پرداخت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.