قدس آنلاین: معاون توسعه منابع انسانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی از راه اندازی سامانه 131 در چند روز آینده برای رسیدگی به شکایات مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی خبر داد.

سامانه 131 برای رسیدگی به شکایات تغییر کاربری اراضی کشاورزی راه اندازی شد/تغییر کاربری  زمین های کشاورزی  امنیت غذایی  را به خطر می اندازد

 

به گزارش قدس آنلاین حمید قزاقی در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی که در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد اظهار کرد: این سامانه می تواند کمک زیادی به پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی باشد.

وی با اشاره به اهمیت حفظ اراضی کشاورزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به ازای هر یک نفر حدودا 2 هزار متر زمین کشاورزی وجود دارد که کمبود آن واضح بوده و تنیجه اش اجبار به واردات بسیاری از اقلام غذایی است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی تأکید کرد: تغییر کاربری بی رویه زمین های کشاورزی در واقع امنیت غذایی نسل آینده را  با خطر خطر مواجه می کند.

قزاقی با اشاره به اقداماتی که برای کاهش تغییر کاربری های زمین های کشاورزی در این سازمان در جریان است بیان کرد: در حال حاضر 12 گشت به صورت تصادفی به زمین های کشاورزی سرکشی کرده و در صورت انجام اقدامات خلاف قانون برای آنها پرونده ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود 2 هزار پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده اند و در نتیجه اقدامات انجام شده حدود 30 درصد از میزان تغییر کاربری ها کاهش یافته است.

معاون توسعه منابع انسانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه حمایت از زمین های کشاورزی بدون حمایت سایر دستگاه ها امکان پذیر نیست عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین میزان تغییر کاربری های استان در حاشیه شهر مشهد به دلیل ارزش افزوده ای که زمین ها پیدا کرده اند اتفاق افتاده است و در این حوزه شهرستان های طرقبه شاندیز، چناران، نیشابور و سبزوار در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

تجمیع زمین های کشاورزی خرد خدمت رسانی به کشاورزان را تسریع می کند

به گزارش قدس آنلاین مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همین نشست گفت: تجمیع زمین های کشاورزی خرد خدمت رسانی و انجام اقدامات برای نوسازی مزارع سنتی را تسریع می کند.

محمد ابراهیم بهبودی اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات در قالب تعاونی های تولید در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در این تعاونی ها کشاورزان و مالکان خرد زمین های خود را با هم تجمیع می کنند تا مهندسان جهاد کشاورزی بتوانند اقداماتی از قبیل همسطح سازی، آب رسانی و یکپارچه سازی را برای آنها به انجام برسانند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به دیگر فواید تجمیع زمین های کشاورزی در کنار یکدیگر خاطرنشان کرد: از جمله این فواید کاهش هزینه هایی است که برای پروژه های آبیاری تحت فشار به آنها نیاز دارند.

بهبودی ادامه داد: در حال حاضر دولت به ازای هرهکتار اجرای پروژه  آبیاری قطره ای 6 میلیون و 500 هزار تومان به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند که برای سطح های برگ زیر کشت این مقدار به اندازه 85 درصد کل هزینه های انجام شده برای اجرای این طرح است.

وی افزود: ولی در زمین های خرد به دلیل بالاتر رفتن هزینه ها این مبلغ درصد کمتری از هزینه کلی کار را شامل می شود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع را یکی از روش های کارآمد در کاهش مصرف آب عنوان کرد و متذکر شد: به ازای اجرای هر یک از طرح های آبیاری تحت فشار مانند قطره ای و یا بارانی حدود 5 هزار و 600 متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

بهبودی افزود: همچنین احداث خط لوله در مسیرهای انتقال آب می تواند سبب به وجود آمدن صرفه جویی مناسبی در میزان مصرف آب شود زیرا در بسیاری از این راه ها به دلیل نرم بودن خاک بخش قابل توجهی از آب به هدر می رود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.