قدس آنلاین - رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت و درمان گفت: برخلاف نظر برخی از مردم، مصرف تریاک، میزان چربی خون بدن را افزایش می دهد و به رفتارهای پرخطر مانند افسردگی و خودکشی دامن میزند اما رسانه ها در این خصوص می توانند نقش توجیهی داشته باشند.

مصرف تریاک، میزان چربی خون بدن را افزایش می دهد/ رسانه ها به بررسی بیشتر رفتارهای پرخطر بپردازند

 به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا نوروزی صبح امروز در اولین سمینار علمی آموزشی پیشگیری از مصرف مواد با تمرکز بر رسانه در دانشکده پزشکی مشهد، رسانه ها را نقاط قوت افزایش میزان سواد رسانه مردم دانست و افزود: نباید اهالی رسانه اعتیاد را خوب جلوه دهند اما متاسفانه امروز اعتیاد طوری بیان می شود که نامناسب است و مردم را بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر می برد.

او البته نقش رسانه ها در تشویق معتادان به مراکز ترک اعتیاد و بهداتی کشور را نیز یادآور شد و بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور معتاد هستند که متاسفانه رسانه ها به این جنبه بیشتر از نقاط مثبت آن توجه می کنند و به عنوان مثال آنها نمی گویند که نزدیک به 68 درصد جمعیت کشور اعتیاد ندارند.

رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت و درمان، مصرف سیگار در کنار استفاده از مواد افیونی را پرمصرف ترین مواد مخدر در کشور عنوان و تاکید کرد: با وجود آن که عوارض ناشی از متانول در کشور دردسرساز شده است اما سیگار و تنباکو نیز به مرگ معتادان در کشور می انجامد و رتبه های سوم و پنجم اعتیاد مرگ آور را به خود اختصاص داده است..

نوروزی به نکته ای عجیبی هم در ضمن سخنان خود اشاره کرد و گفت: مصرف تریاک هم میزان چربی خون را افزایش  و هم ریزفاکتورهای بیماری های مختلف را ارتقا می دهد.

کمرنگ شدن پیوندهای اعضای خانواده، اعتیاد را افزایش می دهد

در همین ارتباط، یک مدرس و کارشناس پیشگیری از اعتیاد و حس تعلق داشتن به یک مکان و مهم بودن در میان اطرافیان را نیازهای اساسی هر انسانی برشمرد و گفت: درک و برداشت اشتباه انسان از یک اتفاق می تواند در نحوه نگرش او تاثیرگذار باشد بنابراین در صورتی که رسانه برای رفع برداشت های نادرست مردم تلاش کند می تواند نتیجه بگیرد.

حمید رضا طاهری نخست افزود: در صورتی که پیوندهای اعضای خانواده با یکدیگر کمرنگ شود متاسفانه اعتیاد در جامعه افزایش پیدا می کند بنابراین نقش خانواده در کاهش آسیب های اجتماعی در این میان بسیار مهم است.

نقش پیچیده رسانه در جامعه

اما کارگردان مجموعه تلویزیونی خانه سبز که هنرمند مهمان این سمینار بود به نقش پیچیده رسانه در جامعه اشاره و بیان کرد: اگرچه مردم اهالی رسانه را عمدتا با تلویزیون و مطبوعات می شناسند اما گستره رسانه بیش از این است.

بیژن بیرنگ با ابراز ناراحی از یکدست و هماهنگ نبودن رسانه در ایران افزود: متاسفانه برخی از هنرمندان در حوزه رسانه ملی بدون مسئولیت برنامه می سازند اما همه اهالی رسانه در قبال آگاه بخشی درست مردم مسئول هستند.

او که سابقه تولید برنامه های آموزشی در قالب مجموعه های تلویزیونی مشهور در ایران را دارد بیان کرد: زندگی سراسر تجربه است و ما باید از تجربیات دیگران بهره مند شویم بنابراین ما نیازمند برنامه ریزی، مدیریت یکپارچه و فعالیت های مستمر در رسانه هستیم تا از قدرت این عنصر کلیدی و مهم جوامع به خوبی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.