رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از سه هزار و ۵۶۳ آبادی خراسان جنوبی، هزار و ۶۸۰ آبادی خالی از سکنه شده‌اند.

 1680 روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شد

به گزارش مهر، هاشم ولی پور مطلق اظهار داشت: برای رفع محرومیت و مهاجرت روستاییان استان باید در بخش کشاورزی چاره‌اندیشی شود.

وی بابیان اینکه ۵۰ درصد شاغلان بخش کشاورزی را افراد مسن تشکیل می‌دهند، بیان داشت: این افراد بزودی از جامعه کاری در بخش کشاورزی حذف خواهند شد.

ولی پور مطلق، با اشاره به اینکه ۲۴ درصد شاغلان این بخش زنها هستند، تصریح کرد: از این ۲۴ درصد، ۶۷.۵ درصد افراد بی‌سواد هستند و درصد بی‌سوادی در کل افراد شاغل در بخش کشاورزی استان ۱۶.۲ است.

وی با تأکید براینکه ما در جامعه با وضیعت نامناسب و غیر برخوردار در بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم، افزود: این در حالی است که ۲۸ درصد سهم ارزش ‌افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال ۹۱ درآمد سالیانه روستاییان استان ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال بوده، درحالی‌که متوسط درآمد سالیانه روستاییان در کشور ۱۲۱ میلیون و ۹۰ هزار ریال است.

ولی پور مطلق، خواستار تأمین اعتبار تسهیلاتی بلندمدت در این بخش شد و افزود: اگر این اعتبار در راستای ایجاد ۱۰۰ شرکت در این بخش به ما داده شود، ۱۰۰ درصد شغلها در بخش کشاورزی پایدار می‌شود.

وی بیان داشت: هر شرکت دارای ۲۵۰ عضو فعال خواهد بود که برای هر عضو پنج میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد.

آبرسانی به۴۳۰ روستا با تانکر

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم از آبرسانی سیار به ۴۳۰ روستای خراسان جنوبی خبر داد.

حجت الاسلام محمد باقر عبادی بیان کرد: در نگاه کلان رفع مشکلات آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، دولت را مکلف می‌کند که نگاه ویژه‌ای به این مسایل داشته باشد.

وی عنوان کرد: در طرحهای ده گردشی بلاتکلیفی روستاییان و عشایر در استان خراسان جنوبی به وضوح مشاهده می‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس بیان داشت: با توجه به خشکسالی های ۱۷ ساله و کمبود منابع آبی، هم اکنون زندگی کردن در روستاهایی که آب آشامیدنی ندارند، مشکل است.

وی با بیان اینکه مشکل کم آبی در کشور فراگیر است، اظهار داشت: در گذشته جهاد سازندگی متکفل روستاییان بود، اما اکنون هیچ سازمان خاصی متولی این امر نیست.

عبادی در تشریح مشکلات روستائیان استان تصریح کرد: دامهای روستائیان نیازمند خرید تضمینی علوفه هستند.

فکر اساسی برای حل مشکل آب خراسان جنوبی نشده است

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم به بحران جدی آب در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون فکر اساسی برای حل مشکل آب منطقه نشده و وزارت نیرو باید هرچه سریعتر تکلیف استان را مشخص کند.

جواد هروی اظهار داشت: در سالهای گذشته برای مردم این منطقه شعارهای زیادی داده شده، اما دریغ از ذرّه‌ای عمل.

وی بیان کرد: ما حتی در این استان یک وجب راه‌آهن نداریم و خیلی از امکانات در این سرزمین فراموش‌شده است.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه درمجلس مباحث مربوط به رفع محرومیت روستاییان و عشایر پیگیری می‌شود، گفت: مباحث مربوط به این بخش در قوانین لحاظ می‌شود، اما در مقام عمل چیزی از این قوانین باقی نمی‌ماند.

* یک وعده

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم هم بابیان اینکه دو هزار میلیارد تومان اعتبار به طرحهای آبرسانی روستایی اختصاص یافته است، گفت:با توجه به این اعتبار، امسال همه روستاهای خراسان جنوبی آبرسانی می‌شوند.

سید ابوالفضل رضوی درسفر به خراسان جنوبی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید توجه خاصی برای آب روستاییان دارد و روستاهایی که منابع آبی ندارند، امید است امسال آبرسانی شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.