۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
کد خبر: 290157

قدس انلاین: یکی از دستورات دین مبین اسلام، انجام فریضه نماز می باشد، به نحوی که برای فرد نمازگزار نیز فضایل فراوانی نقل و این امر در گفتار ائمه اطهار (ع) نیز مورد تاکید واقع گردیده است.

آخرین وصیت پیامبرانِ الهی!

بی شک نماز وسیله ای برای تقرب به ذات اقدس الهی می باشد. از این رو امام کاظم (ع) بیان داشته اند: بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به‌درگاه الهی تقرب پیدا می‌کند، نماز است.
از این رو نماز پیوسته مورد توصیه انبیا الهی بوده است، چنانکه امام صادق (ع) می فرمایند: نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین‌وصیت های پیامبران الهی است.

بی شک این فریضه الهی دربردارنده حقایقی می باشد. از این رو حضرت محمد (ص) فرموده اند: مَثَل نماز مانند مثل ستون خیمه است، هرگاه ستون ثابت باشد طناب ها و میخ ها و پرده‌ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بشکند و در هم فرو ریزد، نه میخ ‌نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده‌ای اثری خواهد داشت.
در این راستا امام صادق (ع) درباره ی ارزش نماز می فرمایند: هنگامی که انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا از آسمان بر او نازل می‌شود و ملائکه اطرافش را احاطه می‌کنند و فرشته‌ای می‌گوید: اگراین نمازگزار ارزش نماز را می‌دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی‌شد.
همچنین این امام همام در جایی دیگر بیان داشته اند: حضرت لقمان به فرزندانش فرمود: برای هر چیزی علامتی است که به وسیله آن علامت شناخته می‌شود و به او شهادت داده‌می‌شود، به درستی که برای دین سه علامت است: 1- علم، 2- ایمان، 3- عمل به ایمان‌ و برای عامل به دین سه علامت است : 1-نماز، 2- روزه، 3- زکات. همچنین ادریس قمی می‌گوید: ازامام صادق (ع) در مورد کارهای نیک ماندگار سؤال کردم، امام فرمودند: آن نماز است،پس محافظت بر نماز کنید .

منابع:

1-علامه مجلسی، بحار الانوار ج 92: 255 .

2-کلینی، الکافی، ج 3: 265.

3-آمدی، غرر الحکم، ج 1: 417.

4-شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج 7: 181.

5-شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 1: 639.

6-محمدی ری شهری، میزان الحکمة، ج 5: 397.

7-ابن شعبه، تحف العقول: 455 .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.